کد مطلب: ۴۱۳۱۹۱

خسارت روزانه ۶۰ میلیون دلاری نبود اینترنت

خسارت روزانه 60 میلیون دلاری نبود اینترنت

نائب رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گوید: قطع اینترنت به بخش ICT روزانه 60 میلیون دلار آسیب وارد کرده است و حتی در بخش‌هایی که توانسته بودیم تحریم‌های یکجانبه آمریکا را علیه ایران دور بزنیم با آسیب جدی مواجه شدیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست هم‌اندیشی فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور جمعی از اهالی رسانه در روز گذشته برگزار شد. در این نشست به سهم مهم فناوری در تولید ناخالص داخلی اشاره شد. همچنین اعضای هیات رئیسه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به اتفاقات اخیر مبنی بر قطع اینترنت و صدمات جبران‌ناپذیری که به حوزه اقتصاد و به ویژه اقتصاد نوپای دیجیتال کشور وارد شده است، واکنش نشان دادند.

مصائب قطعی اینترنت چیست؟

در همین راستا، رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در پاسخ به این پرسش که با جلسه اخیر فدراسیون با نمایندگان مجلس چه زمانی اینترنت اپراتورهای تلفن‌های همراه وصل خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: با جلساتی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم آنها هم نسبت به برقراری اینترنت اپراتورهای تلفن همراه اظهار بی‌اطلاعی کردند و هنوز مشخص نیست که چه زمانی قرار است اینترنت اپراتورهای موبایل وصل شود.

محمدرضا طلائی افزود: در گذشته سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی کم بوده اما در شرایط فعلی سهم فناوری در تمام حوزه‌ها رشد چشمگیری پیدا کرده است. امروز به دلیل برخی موضوعات با قطع یک‌باره اینترنت مواجه هستیم که این موضوع خسارت‌های جبران ناپذیری را برای شبکه کسب و کار نوپا ایجاد کرده است.

او با اشاره به خسارت‌های قطع اینترنت به حوزه کسب و کارهای نوپا اظهار کرد: قطع اینترنت باعث شد که روزانه کسب و کارها با خسارت‌های زیادی مواجه باشند. همچنین عدم انتقال ارز از سوی صرافی‌ها، عدم صدور ویزا و عدم ترخیص کالاها از گمرکات از معضلات و مصائبی ناشی از قطع اینترنت بود که تجار با آن رو به رو شدند.

طلائی در ادامه گفت: قطع اینترنت نه تنها به فعالان اقتصادی آسیب رساند بلکه این آسیب‌ها نیز باعث شد که به برخی بیماران خاص نیز لطمه‌های زیادی وارد شود. متاسفانه این اقدامات هیجانی باعث شد که در عرصه بین‌الملل به وجهه ایران خدشه وارد شود.

قطع اینترنت و احساس خطر سرمایه‌گذاران خارجی

در عین حال عضو هیئت رییسه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در نشست اعضای هیئت رییسه این فدراسیون با خبرنگاران به بحث سهم محصولات ICT در تولید ناخالص ملی کشور پرداخت و گفت: در شرایطی که اکنون کشور در تحریم قرار دارد و رشد اقتصادی کشور مناسب نیست، حوزه ICT توانسته توانسته به لحاظ اقتصادی شش درصد رشد داشته باشد و حدود 3.4 درصد از تولید ملی کشور را به خود اختصاص داده است.

افشین کلاهی درباره صدمات قطع اینترنت به بخش ICT کشور گفت: قطع اینترنت به بخش ICT روزانه 60 میلیون دلار آسیب وارد کرده است و حتی در بخش‌هایی که توانسته بودیم تحریم‌های یکجانبه آمریکا را علیه ایران دور بزنیم با آسیب جدی مواجه شدیم.

این عضو هیات رییسه فدراسیون فاوا همچنین تاکید کرد که قطع اینترنت به وجهه بین‌المللی ایران لطمه وارد کرد چرا که بسیاری از شرکت‌ها نگران کار با ایران شده و حتی در شرایط عادی هم نگران آن خواهند بود چگونه می‌توانند در شرایطی که هرلحظه می‌تواند کل اینترنت کشور قطع شود با اطمینان در ایران سرمایه‌گذاری کند و مبادلات تجاری با کشور را حفظ کنند.

قطع اینترنت سفر به ترکیه را افزایش داد

از سوی دیگر علی مسعودی، رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات به هزینه بر شدن قطع اینترنت در کسب و کارها اشاره کرد و گفت: متاسفانه قطع اینترنت و عدم دسترسی فعالان اقتصادی به ایمیل باعث شد که بسیاری از تجار و صنعتگران برای برخی مکاتبات به ترکیه سفر کنند. از این رو هفته گذشته میزان سفرها از ایران به ترکیه افزایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.