کد مطلب: ۴۵۳۴۶۶

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آخرین عملکرد بازارهای جهانی / بازگشت طلا و نفت به مسیر صعودی

آخرین عملکرد بازارهای جهانی / بازگشت طلا و نفت به مسیر صعودی

در هفته پایانی پنجمین ماه از سال ۲۰۲۰، بازارهای جهانی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان شدند. در حالی‌که شاخص دلار در برابر بیشتر ارزهای جهانی کاهش یافت، قیمت جهانی طلا بار دیگر به روند صعودی بازگشت. نفت برنت هم موفق شد بهترین عملکرد ماهانه خود را از ۱۹۹۹ به‌ثبت برساند.

در هفته‌ پایانی پنجمین ماه از سال میلادی، شاخص دلار پس از چند هفته صعودی، کاهشی شد و حدود ۱٫۵ درصد افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی‌که شاخص دلار در اولین روز از معاملات (روز دوشنبه) در سطح ۹۹٫۶۳ واحد قرار داشت، در معاملات روز جمعه به ۹۸٫۳۰ واحد رسید.

از مهم‌ترین دلایل افت دلار در برابر بیشتر ارزها، می‌توان به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک اشاره کرد.

از سوی دیگر، طرح پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، موجب شد یورو در بالاترین سطح هشت هفته گذشته در مقابل دلار قرار بگیرد.

با این حال، تشدید تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، مانع از افتِ بیشتر دلار در هفته گذشته شد. تحت تاثیر لفاظی‌ها میان پکن و واشینگتن بر سر اجرایی شدن قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ، یوان چین در برابر دلار طی هفته گذشته کاهش یافت.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته پایانی می ۲۰۲۰

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: هنگ‌کنگ دیگر منطقه خودمختار نیست و با توجه به وضعیت پیش‌رو، آمریکا درباره حضور شرکت‌های تجاری و مالی در هنگ‌کنگ تجدیدنظر خواهد کرد.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز پیش‌تر در سخنانی چین را به اعمال تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی تهدید کرده بود.

در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا هم با افت ۰٫۲۳ درصدی مواجه شد. هر اونس طلا که روز دوشنبه با قیمت هزار و ۷۲۸ دلار معامله می‌شد، در معاملات روز جمعه به هزار و ۷۲۹ دلار رسید.

هرچند خوش‌بینی‌ها به شروع تدریجی فعالیت کسب‌وکارها موجب شد روز چهارشنبه قیمت طلا بار دیگر به کانال هزار و ۶۰۰ دلار بازگردد، اما عدم قطعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و تشدید مناقشات تجاری میان آمریکا و چین بازگشت فلز زرد به روند صعودی را در روزهای پایانی هفته به‌دنبال داشت.

تحلیلگران در موسسه سیتی‌بانک می‌گویند، با توجه به نرخ‌های بهره منفی یا نزدیک به منفی در کشورهای مختلف جهان، احتمال صعود طلا بسیار بالاست.

این بانک آمریکایی متوسط قیمت طلا را در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، هزار و ۷۱۵ دلار پیش‌بینی کرده، اما می‌گوید، این رقم در سال آینده میلادی به هزار و ۹۲۵ دلار در هر اونس خواهد رسید.

در آخرین روز از معاملات هفته پایانی ماه می، قیمت نفت نیز بار دیگر به کانال ۳۷ دلار بازگشت. در مجموع نفت برنت طی هفته گذشته رشد ۷٫۲۵ درصدی را تجربه کرد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد، نفت خام برنت در ماه می با ۴۶٫۶ درصد رشد، بهترین عملکرد ماهانه را از سال ۱۹۹۹ به‌ثبت رسانده است.

علی‌رغم این رشد قابل توجه اما بسیاری بر این باورند که نمی‌توان رشد ۴۶٫۶ درصدی و قیمت ۳۷ دلار را بهترین عملکرد این بازار دانست.

نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی تحت تاثیر ویروس کرونا از یک‌سو و ادامه‌دار شدن تنش‌ها میان پکن و واشینگتن از سوی دیگر، پیش‌بینی بازار نفت را برای تحلیلگران دشوار کرده است.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت شاخص نفت برنت در سال جاری میلادی، ۳۷٫۵۸ دلار در هر بشکه خواهد بود.

در بازار ارزهای دیجیتال هم قیمت بیت‌کوین که به‌دلیل موج جدید فروش از سوی استخراج‌کنندگان و کاهش تقاضا روند نزولی به خود گرفته بود، در معاملات روز سه‌شنبه بار دیگر به کانال ۹ هزار دلار بازگشت.

در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) هر بیت‌کوین با قیمت ۹ هزار و ۵۶۲ دلار معامله می‌شود و در مجموع طی هفته گذشته ۳٫۹ درصد رشد کرده است.

سومین پدیده هَوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) در ۱۸ ماه می رخ داد و تاریخ نشان داده که پس از هَونیگ، قیمت بیت‌کوین روند صعودی داشته است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که در کوتاه‌مدت احتمال بازگشت این ارز رمزنگاری‌شده به روند صعودی بالاست. کاهش عرضه به‌دلیل نصف شدن پاداش استخراج، به این معناست که در ماه جاری به‌اندازه ماه گذشته بیت‌کوین استخراج نخواهد شد.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد، تا امروز ۱۸٫۵ میلیون بیت‌کوین استخراج شده و تنها ۲٫۵ میلیون بیت‌کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است.

از این رو، کاهش عرضه و افزایش تقاضا از سوی بازیکنان کلیدی از جمله موسسات مالی می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ بیت‌کوین در کوتاه‌مدت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.