کد مطلب: ۴۵۸۷۹۱

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

بازارها در هفته بعد چه می‌شوند؟ / پیش‌بینی کوتاه‌مدت بورس، دلار و طلا

بازارها در هفته بعد چه می‌شوند؟ / پیش‌بینی کوتاه‌مدت بورس، دلار و طلا

در هفته اخیر بار دیگر بازدهی همه بازارها مثبت بود و همچنان بازار سهام پیشتاز بازارها شد. آیا این روند در هفته آینده هم تکرارشدنی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۶٫۶ درصد، دلار مثبت ۳٫۳ درصد، سکه مثبت ۲٫۱ درصد و طلا مثبت ۳٫۳ درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: آن طور که اخبار رسمی نشان می‌دهند با تداوم حمایت‌ها از بازار سهام به نظر نمی‌رسد تغییری در روند این بازار به وجود بیاید و تنها شاید به دلیل خبر تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام در روزهای ابتدایی هفته این بازار کمی ضعیف‌ به نظر برسد. در همین حال بازار ارز نیز به واسطه تهدیدهای مقامات مسئول که می‌گویند این بازار قابل کنترل است و از سوی دیگر اخبار مربوط به مذاکرات اقتصادی ایران برای پس گرفتن مطالبات ارزی خود، احتمالا نوسانات قابل توجهی نداشته باشد. در صورت موفق بودن سیاستگذاران در این سیاست آن وقت بازار طلا نیز از اتفاقات در بازار ارز متاثر خواهد شد. احتمالا هرچند در روزهای ابتدایی هفته بازار ارز کمی دچار نوسان شود اما در ادامه روند باثباتی را در پیش خواهد گرفت. بازار طلا نیز احتمالا رفتاری مشابه خواهد داشت.

در واقعیت نیز تقریبا این اتفاق قابل پیش‌بینی رخ داد و بازار سرمایه روند صعودی پرشتاب خود را حفظ کرد و دو بازار ارز و طلا با وجود نوسان‌های تا میانه هفته، در نهایت پایان هفته نزولی شدند اما در مجموع بازدهی مثبتی را از خود برجای گذاشتند.

2352

بورس همچنان پیشتاز بازارهاست.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۵٫۳ درصد، سکه مثبت ۷٫۲ درصد، طلا مثبت ۵٫۹ درصد و دلار ۲٫۷ درصد. در واقع در این هفته نیز مجددا بازدهی بورس دو برابر طلا شد.

در این شرایط که همچنان روند بازدهی بازارها مثبت است، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

هرچند در چند روز اخیر اخبار سیاسی مهم با قدرت اثرگذاری قابل توجه بر بازارها منتشر نشده است اما شاید مهمترین خبر سیاسی چند روز اخیر برای بازارها تحریم جدید چند شرکت ایرانی بود.

دولت آمریکا در ادامه رویکرد خصمانه خود در قبال کشورمان از وضع تحریم‌های جدیدی علیه هشت شرکت که در حوزه فلزات فعالیت دارند، خبر داد. علاوه بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم یک شرکت مستقر در آلمان و سه شرکت مستقر در امارات را به بهانه مالکیت یا کنترل این شرکت‌ها توسط فولاد مبارکه، خبر داده است.(ایسنا)

با این حال اخبار سیاسی با سیگنال مثبت نیز به چشم می‌خورد. نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که کشورش تمام تلاش خود را برای بهبود روابط ایران و عربستان خواهد کرد.

از سوی دیگر خبری به نقل از وزیر نیرو منتشر شده که عراق تا پایان امسال کل بدهی برقی خود به ایران را پرداخت خواهد کرد.(ایسنا)

همچنین معاون سفیر ایران در عراق خبر داده که ایران آماده بازگشایی تمام مرزهای خود با عراق به منظور انجام فعالیت‌های تجاری است. این سه خبر احتمالا در بازار ارز می‌توانند نقش تسکین‌دهنده التهابات و در بازار سرمایه نقش تقویت سرعت رشد برخی نمادها را ایفا کنند.

اما در کنار این اخبار سیاسی، چند خبر اقتصادی احتمالا موثر بر بازارها هم در چند روز اخیر منتشر شده است.

عرضه سنگین دلار به بازار ارز و اظهارات کنترل قیمت دلار در چند روز اخیر همزمان با اظهارات حمایت‌گرایانه مسئولان از بازار سهام بوده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور گفته است: بورس را باید محکم و مستحکم نگه داریم؛ امروز بزرگترین مسئولیت‌ وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مسأله بورس و تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است و باید سهام عرضه شود.

در همین حال از مهمترین اخبار هفته آینده بازار سهام آغاز معاملات صندوق دارا یکم است. طبق آخرین محاسبات اعلام شده، ارزش این صندوق از زمان خرید تاکنون حداقل دو برابر افزایش یافته است.

علاوه بر این، سیاست عرضه اولیه نیز همچنان ادامه دارد. در آخرین خبر در این مورد اعلام شده که شستا ۱۵ درصد از سهام بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمانی کشور را در بورس عرضه می‌کند.

همچنین عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک وزیر اقتصاد در خبری اعلام کرده است: آگهی عرضه بلوکی ۱۷ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه به بورس ارائه شد که شخص حقیقی و حقوقی بتواند آن را خریداری می‌کند.

در یک خبر دیگر نشاندهنده حمایت از بورس نیز اعلام شده است: بر اساس تصمیم سران قوا شرکت‌هایی که حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند پس از پذیرش آنها در بازار بورس، متعرض حساب‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد.

با این حال شاید یکی از نااطمینانی‌های سهامداران، وضعیت نامشخص فعالیت سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه باشد که هنوز اعلام نشده در اولین روز کاری هفته آینده سامانه معاملاتی آن فعالیت خواهد داشت یا همچنان دچار اختلال است.

بنابراین به نظر می‌رسد بورس هفته آینده وضعیت امیدبخشی را همچنان دارد.

اما در بازار طلا نیز هرچند محرک داخلی آن یعنی دلار، در پایان هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفته بود اما در بازار جهانی قیمت طلا یک روند صعودی را در پیش گرفته است.

بدین ترتیب آخرین اخبار سیاسی و اقتصادی بیانگر این است که بازار سهام همچنان از محرک‌های قوی قبلی خود بهره می‌برد و سهامداران می‌توانند به تداوم این روند در هفته آینده امیدوار باشند. اما در بازار ارز به نظر می‌رسد با توجه به روند پایانی هفته گذشته و اظهارات کنترلی مقامات مسئول، در هفته پیش‌رو این بازار مانند هفته گذشته عمل نکند. اگر این اتفاق رخ دهد، بازار طلا نیز روندی مشابه را در پیش خواهد گرفت با این تفاوت که روند جهانی طلا احتمالا اجازه ندهد به میزان دلار یک روند نزولی را در پیش بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله درست است، تحلیل همه جانبه و خوبی بود

  • ناشناس

    احسنتم..فتبارک الله..

  • ناشناس

    بسیارعالی و دقیق
    همیشه خوش خبر باش تجارت نیوززززز

  • ناشناس

    بورس کاملا مثبت و صعودی می باشد هفته آتی
    تا 160000 میره طبق نظر کارشناسای خبره

  • ناشناس

    100 درصد
    مطمن باشید پایان هفته شاخص روی 1600000 قرار می گیره