کد مطلب: ۴۵۷۲۶۲

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

بازارها در هفته جدید چه می‌شوند؟ / پیش‌بینی بورس، طلا و دلار در روزهای آینده

بازارها در هفته جدید چه می‌شوند؟ / پیش‌بینی بورس، طلا و دلار در روزهای آینده

بازار سهام همچنان پیشتاز بازارهاست. در هفته اخیر میزان بازدهی این بازار دو برابر هرکدام از بازارهای طلا و دلار بود. اما آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۲٫۱ درصد، دلار مثبت ۳٫۹ درصد، سکه مثبت ۲ درصد و طلا مثبت یک درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز با توجه به آخرین اخبار پیش‌بینی کرده بود: آخرین اخبار گویای این وضعیت است که هرچند بازار سهام با توجه به اخبار سیاسی و سیگنال‌های حمایتی از سوی مسئولان همچنان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای سهامداران دارد اما در دو بازار دیگر با توجه به کنترل‌های اعلامی از سوی سیاستگذاران احتمالا نوسان قابل توجهی در آنها رخ ندهد. با این حال اگر این سیاست‌ها روی واقعیت به خود نبیند ممکن است نوسان بازار ارز به بازار طلا نیز سرایت کند.

در عمل نیز تقریبا همین اتفاق رخ داد و سهامداران بار دیگر نتایج حمایت مسئولان از بازار سهام را مشاهده کردند. منتها مهمترین تفاوت عملکرد بورس در هفته اخیر این بود که روند رو به رشد آن کند و تقریبا نصف شد.با این حال همچنان میزان بازدهی آن بیشتر از دو بازار دیگر و دو برابر هرکدام از بازارهای ارز و طلا بود.

آخر

بورس همچنان پیشتاز بازدهی بین بازارهای مالی است.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۶٫۶ درصد، دلار مثبت ۳٫۳ درصد، سکه مثبت ۲٫۱ درصد و طلا مثبت ۳٫۳ درصد.

در این شرایط که همه بازارها روند صعودی را در پیش گرفته‌اند و همچنان بورس پیشتاز آنهاست، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای این بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

شاید مهمترین خبر طی روزهای اخیر تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس اتمی باشد. تاثیر قطعنامه شورای حکام بر بورس از نگاه برخی می‌تواند جدی باشد و از نگاه خیلی از فعالان بازار سهام این طور نخواهد بود. گروه دوم با اتکا به تجارب قبلی بازار سهام هنگام تصویب تحریم‌های جدید می‌گویند که این بار هم بورس نسبت به این اتفاق سیاسی واکنش قابل توجهی نشان نخواهد داد یا نهایتا تنها در ابتدای هفته آینده بورس ممکن است از این اتفاق متاثر شود.

با این حال این اتفاق سیاسی شاید تهدیدی برای بازار ارز و سپس طلا محسوب شود. در این مورد نیز رئیس کل بانک مرکزی گفته است: نرخ ارز قابل کنترل است و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. بانک مرکزی علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد و با بازگشت ارز حاصل از صادرات، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

از دیگر اخبار مهم هفته آینده شروع اخذ مالیات بر خانه‌های خالی است که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده نسبت به عملی شدن این برنامه خوش‌بین است. با این اتفاق از نگاه برخی ممکن است بخشی از سرمایه‌های بازار مسکن به سمت بورس یا دیگر بازارها هدایت شود.

پلیسی شدن بازار لوازم خانگی هم دیگر خبر مهم روزهای اخیر است. شاید این اتفاق هم سیگنال مثبتی برای بازارهای دیگر از جمله بورس باشد که سیاستگذاران به دنبال کنترل قیمت در بازارهای کالایی هستند. این اتفاق قبلا در بازار خودرو نیز رخ داده بود.

از سوی دیگر اظهارات حمایت‌گرایانه مسئولان از بورس ادامه دارد. شاید این مهمترین ویژگی متمایز این روزهای بورس نسبت به دیگر بازارها باشد. در چند روز اخیر وزیر اقصاد از عزم دولت برای واگذاری اموال خود و بانک‌ها به بخش خصوصی سخن گفته است و اظهارات حمایت‌گرایانه رئیس جمهور از بورس هم همچنان تداوم دارد.

در هفته اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی اعلام کرده بورس تا پایان امسال اولویت اقتصادی سیاست‌گذار است.

سرپرست وزارت صمت نیز با بیان اینکه «جلوی واردات بی‌رویه را می‌گیرم» سیگنال حمایتی از بخش تولید کشور را داده که امکان اثرگذاری مثبت بر سهام شرکت‌های تولیدی دارد.

خبر مهم دیگر مربوط به بورس این است که در هفته آتی صندوق دارا یکم قابل معامله خواهد شد.

علاوه بر این، توافق ایران و عراق برای بازپس‌گیری پول نفت و گاز نیز کمی سهامداران را امیدوارتر کرده که نقدینگی از این بازارها به سمت بازار ارز نرود. رئیس کل بانک مرکزی نیز به نظر می‌رسد با اتکا به همین اتفاق از قابل کنترل بودن نرخ ارز سخن گفته است. خبری که به نوعی نشان از کنترل قیمت بازار ارز و سیگنال مثبت برای بازار سهام محسوب می‌شود.

از جمله اخبار مهم دیگر که شاید در روزهای آینده بر بازار سهام اثر بگذارد احتمال تغییر قیمت‌گذاری پالایشی‌ها، احتمال قطعی شدن مجوز افزایش قیمت سیمانی‌ها و احتمال جدی‌تر شدن تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها است.

همچنین افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس با بیان اینکه عرضه اولیه دو شرکت در دستور کار فرابورس قرار دارد، گفته است: در هفته پیش رو حداقل یک عرضه اولیه در فرابورس خواهیم داشت.

این خبر نیز حمایت عملی از بازار سهام را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب آن طور که اخبار رسمی نشان می‌دهند با تداوم حمایت‌ها از بازار سهام به نظر نمی‌رسد تغییری در روند این بازار به وجود بیاید و تنها شاید به دلیل خبر تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام در روزهای ابتدایی هفته این بازار کمی ضعیف‌ به نظر برسد. در همین حال بازار ارز نیز به واسطه تهدیدهای مقامات مسئول که می‌گویند این بازار قابل کنترل است و از سوی دیگر اخبار مربوط به مذاکرات اقتصادی ایران برای پس گرفتن مطالبات ارزی خود، احتمالا نوسانات قابل توجهی نداشته باشد. در صورت موفق بودن سیاستگذاران در این سیاست آن وقت بازار طلا نیز از اتفاقات در بازار ارز متاثر خواهد شد. احتمالا هرچند در روزهای ابتدایی هفته بازار ارز کمی دچار نوسان شود اما در ادامه روند باثباتی را در پیش خواهد گرفت. بازار طلا نیز احتمالا رفتاری مشابه خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جدیدا اسم جیب تو جیب شدن پولای مردم شده سود کردن تو بورس…!
    دولت همه رو سر کار گذاشته نقدینگی رو یه جا جمع کرده که سمت طلا و دلار و مسکن نره بعد ملت هم خوشحالن پولی که گذاشتن تو جیب دولت رو هوا ۴۰ یا ۵۰ درصد رشد کرده!!!! که فروختنش و نقد کردنش با خداس!
    یه بازار بورس سالم نیاز به سازمان نظارت سالم و اقتصاد سالم داره
    نه اینکه کشور تحریمه و هر روز از یه جاش دزد میکشن بیرون و همه صنایع دارن تعدیل نیرو میکنن و ضرر میدن بعد سهامشون رشد میکنه
    چرا؟
    چون مردم فقط میخرن و معلومه گرون میشه
    یه نگاه به پراید بندازین

    • ناشناس

      اصلا این صحبتها را قبول ندارم بهترین بازار سال بورسه رشد بورس از همه مارکتهای دیگه بیشتر است.فریب دلالان رو نخورید که میخوان داغ حسرت و پشیمونی رو بهتون بزنن.

    • ناشناس

      اگه منظورتون اینه که نمیشه سهمارو تو بورس فروخت و نقد کرد شاید حساب بورسی ندارید. نقد کردنش حتی لباس پوشیدن و بیرون رفتن هم لازم نداره. اکثراً هم صف خریدن یعنی نشستن تو صف تا شما یه سهمو بفروشی بخرن! نقدینگی خیلی زیاد شده.

    • ناشناس

      عجب روزگاری درست بشه نیمه دوم سال؛ فاجعععععه؛ بورسم که به بادی بنده، یه ترقه یه جا در بشه نصف میشه

    • دلار ۱۹ کووید ۱۹

      عجب نوامبری بشه….

    • ناشناس

      فعلا که مورد حمایت شدید دولته

  • یه بدبخت

    بدبخت بودیم بدبختتر شدیم. اینم شد زندگی هرروز آرزوهامون بیشترو بیشتر میشه دیگه نون نداریم بخوریم واقعا آدم آرزوی مرگ میکنه