کد مطلب: ۵۰۰۵۰۶

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مردم توان خرید لپ‌تاپ‌ نو ندارند / بازار تعمیر لپ‌تاپ داغ شد

مردم توان خرید لپ‌تاپ‌ نو ندارند / بازار تعمیر لپ‌تاپ داغ شد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید: امسال به دلیل جهش قیمت لپ‌تاپ، مردم به جای خرید کالای نو لپ‌تاپ‌هایشان را تعمیر می‌کنند. از این‌ رو بازار تعمیر لپ‌تاپ نسبت به گذشته داغ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت لوازم جانبی لپ‌تاپ به دلیل عدم واردات این کالاها در بازار گران شد. این خبر را رئیس اتحادیه فناوران رایانه می‌دهد.

اواخر آبان ماه بود که محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه هشدار داد که «اخیرا به دلیل نوسان قیمت دلار مردم توانایی خرید لپ‌تاپ‌های نو در بازار را ندارند، از این‌رو شکایت مردم از خرید لپ‌تاپ‌های سوخته در اتحادیه افزایش یافت.»

دنیای اقتصاد هم در گزارشی اعلام کرده است که « قیمت لپ‌تاپ و لوازم جانبی‌ با هر جهش دلار صعود کرد و قیمت‌ها آن‌قدر غیرمنطقی شده که فروشندگان می‌گویند این میزان از افزایش قیمت را پیش‌بینی نمی‌کردند.»

علت افزایش لوازم جانبی لپ‌تاپ چیست؟ محمدرضا فرجی معتقد است: سه عامل لوازم جانبی لپ‌تاپ را گران کرده است:
1- افزایش 15 درصدی قیمت جهانی قطعات لپ‌تاپ و کاهش قدرت خرید تجار
2- طولانی شدن ثبت سفارش کالا
3- افزایش تقاضا و کاهش عرضه

به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه، بازار با کمبود بیش از حد قطعات لپ‌تاپ مواجه است. یعنی قطعاتی همچون کیبورد، باتری و قاب لپ‌تاپ در بازار به سختی پیدا می‌شود. چراکه حجم تعمیر لپ‌تاپ عجیب و غریب افزایش پیدا کرده است.

این فعال صنفی علت افزایش تعمیرات لپ‌تاپ را این طور توضیح داد: در سال‌های قبل وقتی لپ‌تاپ‌ها خراب می‌شد مردم دیگر از آن استفاده‌ای نمی‌کردند بلکه مدل‌های بروز را جایگزین لپ‌تاپ قبلی می‌کردند؛ این در حالی است که امسال به دلیل جهش قیمت لپ‌تاپ، مردم به جای خرید کالای نو لپ‌تاپ‌هایشان را تعمیر می‌کنند.

مردم یا رم اضافه می‌کنند یا لپ‌تاپ دست دوم می‌خرند

فرجی تهرانی درباره وضعیت بازار لپ‌تاپ به تجارت‌نیوز گفت: تقاضا برای خرید لپ‌تاپ جدید وجود ندارد. مردم به جای خرید لپ‌تاپ نو یا به دستگاه قبلی رم اضافه می‌کنند یا لپ‌تاپ دست دوم می‌خرند که عموما باتری این لپ‌تاپ‌ها ایراد دارد. بنابراین بازار تعمیر لپ‌تاپ نسبت به گذشته داغ شده است.

این فعال بازار با ابراز گلایه از بانک مرکزی و وزارت صمت اظهار کرد: در زمینه واردات قطعات لپ‌تاپ ثبت سفارش جدایی وجود ندارند. وزارت صمت و بانک مرکزی هم در زمینه ثبت سفارش و واردات این کالاها با تجار همکاری نمی‌کنند.

فرجی تهرانی گفت: به دلیل عدم ثبت سفارش واردکنندگان به فعالان بازار قطعه نمی‌فروشند و هر فرد برای نیاز خودش قطعه دارد از این‌رو کمبود قطعه بیشتر از دستگاه لپ‌تاپ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • داود

    انشاالله بعد اینکه بایدن اومد با آمریکا دوست شدیم همه چی مفت شد اون موقع برین لب تاب گوشی تبلت بخرین.?

  • ناشناس

    تازه پولدارامون ما که قیدشو زدیم با همین گوشیمون کار میکنیم.

  • جواد

    کشور رو برای مردم جهنم کردن

    • ناشناس

      اونی که منفی داده خودش دلال تحریمه

  • دکتر جاوید

    قیمت یک لپ تاپ معمولی و قابل قبول نو به دست کم 30 تا 40 میلیون تومان رسیده ؛ آن هم نه لپ تاپ با تکنولوژی و سخت افزار روز! بلکه لپ تاپ های نسل های پیشین که در ایران هست. قیمت یک لپ تاپ تا بیش از 50 میلیون تومان و گاهی حتی فرا تر از 100 میلیون تومان و بیشتر هم میرسد!

  • ناشناس

    استوک فروش ها لپ تاپ آی فایو نسل ۲ که ۱۲ سال کار کرده رو به قیمت ۷-۸ میلیون می فروشن. همین ها تو سایت علی بابا ۳۰-۳۵ دلارن!

  • میلاد

    من دانشجویی فوق لیسانس هوش مصنوعی دانشگاه ملی هستم متاسفانه انقد قیمت ها رفت بالا که دیگه نتونستم لپ تاپ بخرم با همون لپ تاپ سال 88 برا لیسانس گرفتم کار میکنم به دلیل اینکه برنامه نویسی کار میکنم لپ تاپم ساپورت نمیکنه و متاسفانه دارم از درس دانشگاه جا میمیونم لطفا توروخدا رسیدگی کنید دلار بیاد پایین تا منم یه لپ تاپ خوب داشته باشم باهاش درس بخونم

  • محمود

    مسخره ترین حرف نوسان دلار هست .نوسان یعنی بالا و پایین وقتی همش قیمت دلار رو به بالا هست دیگه واژه نوسان بی معنی است.