کد مطلب: ۳۴۰۹۸۹

بازبینی پرونده ایران در پارس جنوبی

بازبینی پرونده ایران در پارس جنوبی

آمارها حاکی از آن است که تولید گاز غنی از میدان پارس جنوبی تا پایان سال ۹۲ با بهره‌برداری از ۱۱۰ حلقه چاه، روزانه ۲۸۵ میلیون مترمکعب بوده است.

ظرفیت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی ، میدان مشترک بین ایران و قطر، در طرف ایران، از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در آذرماه امسال، برداشت تجمعی گاز از این میدان به یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است. همچنین از ابتدای توسعه این میدان تاکنون 1300 میلیارد مترمکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی برداشت شده که اگر ارزش هر هزار فوت مکعب ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات تولید تجمعی این میدان بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بلوک‌های مرزی این میدان مشترک به جز فاز ۱۱ در مدار تولید قرار دارند و تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز ترش از فازهای در حال توسعه این میدان (۱۳، ۱۴، ۲۲-۲۴) افزایش می‌یابد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا اواسط بهمن‌ماه ظرفیت تولید پارس جنوبی ۸۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

برداشت گاز از پارس جنوبی در ۵ سال اخیر دوبرابر شد

آمارها حاکی از آن است که تولید گاز غنی از میدان پارس جنوبی تا پایان سال ۹۲ با بهره‌برداری از ۱۱۰ حلقه چاه، روزانه ۲۸۵ میلیون مترمکعب بوده است. این درحالی است که درحال حاضر ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک با ۲۶۷ حلقه چاه تولیدی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

برداشت تجمعی ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب از پارس جنوبی

برداشت تجمعی گاز ترش از پارس جنوبی ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب است. تولید گاز از ابتدای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۹۲ معادل ۵۹۶ میلیارد متر مکعب بوده که در پنج سال اخیر به بیش از دو برابر رسیده است.میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی ۵۸۳ میلیون مترمکعب است که ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را در برمی‌گیرد.

براساس تکلیف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، افزایش روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب گاز در دستور کار است که تا امروز افزایش ظرفیت تولید ۲۸ میلیون مترمکعب از فاز ۱۴ محقق شده و افزایش ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب تا اواسط بهمن‌ماه محقق می‌شود.دو ردیف شیرین‌سازی فازهای ۲۴-۲۲ در مدار بهره‌برداری قرار دارد و آخرین ردیف شیرین‌سازی فاز ۲۴-۲۲ هم تا اواسط بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. سومین سکوی دریایی فاز ۱۴ هم تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد و ظرفیت برداشت از این فاز تا ۴۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

مقایسه وضعیت ایران با قطر در پارس جنوبی

کشور قطر توسعه فازهای مشترک از این میدان را زودتر از ایران آغاز کرده است. برداشت گاز از این میدان مشترک از سال ۸۱ در هر دو کشور آغاز شد و تا سال ۸۶ همتراز بوده است، اما پس از آن به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت. ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید، در حالی که ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز بود.

در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷، برداشت ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی ۳۷۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. از سال ۹۲ توسعه در پارس جنوبی شتاب بیشتری گرفت، تا جایی که با توسعه فازهای این میدان تا پایان امسال تولید گاز از پارس جنوبی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

ارزش محصولات پارس جنوبی

از زمان توسعه پارس جنوبی تا کنون ۸۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله جاده و فرودگاه شده است. همچنین از ابتدای توسعه این میدان تا کنون هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی برداشت شده که اگر ارزش هر هزار فوت مکعب ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات تولید تجمعی این میدان بوده است.

دستیابی به ظرفیت کامل شیرین‌سازی گاز در پالایشگاه فاز ۱۳

پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی آماده فرآیند شیرین‌سازی گاز معادل ظرفیت اسمی ۵۶ میلیون مترمکعب در روز از چهار ردیف پالایشی شد. دستیابی به ظرفیت کامل شیرین‌سازی گاز در پالایشگاه فاز ۱۳ با راه‌اندازی چهارمین و آخرین ردیف شیرین‌سازی این فاز محقق شده است. هم‌اکنون در این ردیف شیرین‌سازی، ۶ میلیون مترمکعب گاز غنی در روز فرآوری و به شبکه سراسری تزریق می‌شود.با بهره‌برداری از چهار سکوی بخش فراساحل فاز ۱۳ و ارسال گاز غنی به پالایشگاه این فاز، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی در واحدهای فرآورشی این فاز شیرین‌سازی خواهد شد.

آخرین اخبار از طرح تقویت فشار فازهای پارس جنوبی

طرح توسعه فاز دوم پارس جنوبی که هدف تقویت فشار است توسط یک شرکت فرانسوی در حال بررسی بود، تکمیل شده است. این طرح توسط شرکت فرانسوی انجام و تکمیل شد و در اختیار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد. در مرحله بعد، پیمانکار اجرایی انتخاب و کار عملیاتی آغاز می‌شود . هنوز مشخص نیست پیمانکار ایرانی باشد یا خارجی و سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح در مجموع ۲۰ میلیارد دلار است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.