کد مطلب: ۶۶۹۹۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱/ سکه و طلا در راس بیشترین رشد

بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱/ سکه و طلا در راس بیشترین رشد

سال ۱۴۰۱، در ۳ ماهه نخست با رشد همه بازارهای مالی همراه بود. در این میان سکه بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را تجربه کردند. طلا نیز در جایگاه دوم بیشترین رشد قرار گرفت. بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱ چگونه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سومین ماه سال در حالی به پایان رسید که بازارهای مختلف مالی رشد داشتند. بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱ چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در ۳ ماهه نخست سال جاری، ۱۰٫۵۷ درصد رشد داشت. این کمترین بازدهی در میان بازارهای مالی است. این رقم برای ۲ ماهه نخست سال ۲٫۵۶ درصد بود.

صرافی ملی، در روز ۲۸ اسفند، نرخ فروش دلار را ۲۴,۹۹۴ تومان اعلام کرد. این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز ۳۱ خرداد، ۲۷۶۳۷ تومان به ثبت رسید.

در بازار آزاد نیز در سه ماه گذشته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد اما در کل نسبت به اسفند صعودی بود. در آخرین ماه سال گذشته، قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مثبت و خوشبینی‌ها در مورد مذاکرات وین تا کانال ۲۵ هزار تومان نیز کاهش یافت. اما توقف مذاکرات و برخی متغیرهای بین‌المللی و داخلی، دلار را در سال جاری صعودی کرد. نرخ ارز آمریکایی در خرداد وارد کانال جدید تاریخی شد. اما دوباره به کانال‌های پایین‌تر برگشت. البته همچنان نسبت به اردیبهشت بازدهی مثبت دارد. نرخ صرافی ملی نیز در ماه گذشته وارد کانال جدیدی شد و با ۷،۸۲ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱ ، قیمت طلا در این بازه زمانی، ۱۷٫۱۴ درصد رشد کرد. این رقم برای دو ماه نخست سال، ۱۳٫۴۸ بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری اسفند، با قیمت یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۸۱۳ تومان به کار خود پایان داد. در حالی که بازار در در روز ۳۱ خرداد، به قیمت یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۸۸۶ تومان رسید.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در بهار ۱۴۰۱ سود کردند. رشد قیمت سکه طرح جدید، ۲۶٫۲۲ درصد بود. این بیشترین بازدهی در میان بازارها است. در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۱ نیز سکه با ۱۸٫۰۸ درصد رشد، در جایگاه نخست ایستاده بود.

قیمت سکه در روز پایانی اسفند، ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود و در روز پایانی خرداد، به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه، نیز از ابتدای سال جاری به ویژه در سومین ماه ۱۴۰۱، نوسانات زیادی داشت. به گونه‌ای که هر دو در طول ماه خرداد، در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند. طلا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت و برگشت. سکه طرح جدید و قدیم نیز به صورت مقطعی، به ترتیب به کانال‌های ۱۶ و ۱۵ میلیون تومانی وارد شدند.

بازدهی بازارها

بازدهی بازارهای مالی و کالایی در بهار ۱۴۰۱

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱ ، شاخص کل بورس نیز در ماه گذشته رشد کرد. بازار سرمایه، اسفند ۱۴۰۰ را در سطح یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز خرداد، یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۳۰ واحد بود. این ارقام به معنای رشد ۱۴٫۴۷ درصدی شاخص کل است. در ۲ ماهه نخست سال، بورس با ۱۷،۴۵ رشد پس از سکه، بیشترین بازدهی را داشت اما اکنون در جایگاه سوم ایستاده است.

پراید

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱ ، قیمت پراید ۱۰٫۲۲ درصد رشد کرد. این رقم برای دو ماه نخست سال ۹٫۶۸ درصد بود.

پراید ۱۱۱ در پایان اسفند ۱۸۶ میلیون تومان و در پایان خرداد ۲۰۵ میلیون تومان معامله می‌شد.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین ، صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران قرار داشتند.

دولت پس از ایجاد نوسانات افزایشی در بازار دلا و طلا، تلاش کرد با اقداماتی بازارهای مالی را کنترل کند. ایجاد محدودیت برای خرید سکه در بورس کالا و جلسات با صرافی‌ها و ایجاد سهولت برای خرید و فروش دلار (ارزپاشی در بازار) از جمله این اقدامات بود.

در این میان، بر اساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی، فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید، در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد.

با وجودی که این اقدامات تا حدودی بازار را کنترل کرده بود اما دلار بازار آزاد دوباره از روز گذشته وارد کانال بالاتر شده است و امروز نیز در همین کانال نوسان دارد. برخی فعالان بازار، عدم تزریق ارز به بازار از سوی بانک مرکزی را عامل این وضعیت می‌دانند.

نگاهی به روند مذاکرات وین

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشورهای طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.

در این میان، دیروز منابع غربی ادعا کرده‌اند که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشتی‌های آمریکایی نزدیک شده‌اند. واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی در گزارشی مدعی شده است که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو کشتی آمریکایی «یو اس اس سیروکو» و «یو اس اس اس اس چوکتا کانتی» نزدیک شده‌اند.

جوزف بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این ارتباط ادعا کرده است: اقدامات نیروی دریایی ایران با استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای یا ایمنی دریانوردی مطابقت نداشت و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش داد (مهر).

البته امروز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی به کشور سفر کرده است. کارشناسان، هدف از این سفر را کاهش تنش‌ها و یافتن راهی برای ازسرگیری مذاکرات وین می‌دانند.

برای توافق خوب آماده هستیم

اخیرا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات احیای برجام گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال‌هاست برای همه روشن است. دولت آمریکا بی‌اعتمادی جامعه جهانی را نسبت به خود باعث شده و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

او در نشست خبری خود افزود: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار به‌رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است، برگردد. برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

او همچنین گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد.

قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را «بعید» می‌دانند

از سوی دیگر، طبق گزارش یک رسانه مطرح آمریکایی، قانونگذاران کنگره می‌گویند که توافق هسته‌ای جدید با ایران مساله‌ای «بعید» است.

در حالی که اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض تعهداتش در برجام ادامه دارد، وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است.

هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده است: سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند (فارس).

سایه میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین

روز گذشته نیز، نیویورک تایمز از سنگینی میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین نوشت. این روزنامه آمریکایی آنچه پیش‌روی دولت بایدن در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین قرار دارد را دوراهی ناخوشایند خوانده و میراث ترامپ را عامل اصلی وضعیت کنونی ذکر کرده است (اقتصادآنلاین).

ایرنا نیز نوشت، شرکت‌های تجاری انگلیس مشتاق همکاری با ایران هستند اما بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند. این شرکت‌ها به امید احیای روابط تجاری با ایران، چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته‌اند.

صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر بازدهی بازارها در بهار ۱۴۰۱ گذاشت. دولت تلاش کرد با اقداماتی بازارها را کنترل کند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    طلا اصلا برایذسرمایه گذاری خوب نیس فقط ملک وزمین و ماشین