کد مطلب: ۶۶۹۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارهای مالی و کالایی در خرداد ۱۴۰۱/ رشد ۵ بازار و افت بورس

بازدهی بازارهای مالی و کالایی در خرداد ۱۴۰۱/ رشد ۵ بازار و افت بورس

سومین ماه سال ۱۴۰۱ با رشد سه بازار مالی همراه بود. در این میان طلا بیشترین و سکه کمترین رشد را تجربه کردند. بورس نیز افت کرده است. بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱ چگونه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سومین ماه سال در حالی به پایان رسید که پنج بازار مالی و کالایی رشد داشتند و یک بازار افت کرد. بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱ چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در خرداد، ۷،۸۲ درصد رشد داشت. این در حالی است که دلار در ماه اردیبهشت کمترین بازدهی مثبت را داشت اما اکنون بعد از طلا در دومین رتبه قرار گرفته است.

صرافی ملی ، در روز ۳۱ اردیبهشت، نرخ فروش دلار را ۲۵۶۳۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز ۳۱ خرداد، ۲۷۶۳۷ تومان به ثبت رسید.

در بازار آزاد نیز در ماه گذشته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد و دلار در این ماه وارد کانال جدید تاریخی شد. اما دوباره به کانال‌های پایین‌تر برگشت. البته همچنان نسبت به اردیبهشت بازدهی مثبت دارد.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱، قیمت طلا در ماه گذشته، ۱۰،۱۱ درصد رشد کرد. این رقم، بیشترین رشد در میان بازارهای مالی است.

قیمت طلا در آخرین روز اردیبهشت ۱۴۰۱، یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۷۱ تومان بود. در حالی که بازار طلا در در روز ۳۱ خرداد، به قیمت یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۸۸۶ تومان رسید.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز ماه گذشته سود کردند. رشد قیمت سکه طرح جدید، ۶،۹۰ درصد بود. این رقم کمترین رشد مثبت در میان بازارهاست. در حالی که سکه در ماه اردیبهشت بیشترین بازدهی مثبت را در میان بازارها داشت.

قیمت سکه طرح جدید در روز پایانی اردیبهشت، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و در روز پایانی خرداد، به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه، نیز در دومین ماه سال، نوسانات زیادی داشت. به گونه‌ای که هر دو در طول ماه خرداد، در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند. طلا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت و برگشت. سکه طرح جدید و قدیم نیز به صورت مقطعی، به ترتیب به کانال‌های ۱۶ و ۱۵ میلیون تومانی وارد شدند.

بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱

بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱ ،شاخص کل بورس در ماه گذشته افت کرد. بورس اردیبهشت ۱۴۰۱ را در سطح یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۶۹۷ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز خرداد، یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۳۰ واحد بود. این ارقام به معنای افت ۲،۵۴ درصدی شاخص کل است. بورس تنها بازار مالی بود که در ماه خرداد بازدهی منفی داشت. بورس در ماه اردیبهشت و البته کل فصل بهار با رشد همراه بود.

مسکن

در ادامه بررسی بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱ ، باید به مسکن اشاره کرد که با رشد همراه بود.

به گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در سومین ماه سال۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲،۳ درصد افزایش داشت. این رقم برای اردیبهشت امسال ۲،۵ درصد بود.

کالاهای بادوام

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱ ، بازار کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) نیز در ماه گذشته صعودی بود.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در سومین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۳،۳ درصد رشد کرد. این رقم برای ماه قبل ۵،۵ بود.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازارها در خرداد

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین ، صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران قرار داشتند.

دولت پس از ایجاد نوسانات افزایشی در بازار دلا و طلا، تلاش کرد با اقداماتی بازارهای مالی را کنترل کند. ایجاد محدودیت برای خرید سکه در بورس کالا و جلسات با صرافی‌ها و ایجاد سهولت برای خرید و فروش دلار (ارزپاشی در بازار) از جمله این اقدامات بود.

در این میان، بر اساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی، فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید، در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد.

نگاهی به روند مذاکرات وین

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشورهای طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.

در این میان، دیروز منابع غربی ادعا کرده‌اند که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشتی‌های آمریکایی نزدیک شده‌اند. واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی در گزارشی مدعی شده است که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو کشتی آمریکایی «یو اس اس سیروکو» و «یو اس اس اس اس چوکتا کانتی» نزدیک شده‌اند.

«جوزف بوچینو»، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این ارتباط ادعا کرده است: اقدامات نیروی دریایی ایران با استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای یا ایمنی دریانوردی مطابقت نداشت و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش داد ( مهر ).

برای توافق خوب آماده هستیم

اخیرا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات احیای برجام گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال‌هاست برای همه روشن است. دولت آمریکا بی‌اعتمادی جامعه جهانی را نسبت به خود باعث شده و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

او در نشست خبری خود افزود: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار به‌رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است، برگردد. برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

او همچنین گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد.

قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را «بعید» می‌دانند

از سوی دیگر، طبق گزارش یک رسانه مطرح آمریکایی، قانونگذاران کنگره می‌گویند که توافق هسته‌ای جدید با ایران مساله‌ای «بعید» است.

در حالی که اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض تعهداتش در برجام ادامه دارد، وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است.

هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده است: سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند ( فارس ).

سایه میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین

روز گذشته نیز، نیویورک تایمز از سنگینی میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین نوشت. این روزنامه آمریکایی آنچه پیش‌روی دولت بایدن در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین قرار دارد را دوراهی ناخوشایند خوانده و میراث ترامپ را عامل اصلی وضعیت کنونی ذکر کرده است (اقتصادآنلاین).

ایرنا نیز نوشت، شرکت‌های تجاری انگلیس مشتاق همکاری با ایران هستند اما بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند. این شرکت‌ها به امید احیای روابط تجاری با ایران، چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته‌اند.

در روزهای گذشته صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر بازدهی بازارها در خرداد ۱۴۰۱ گذاشت. دولت تلاش کرد با اقداماتی بازارها را کنترل کند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.