کد مطلب: ۶۶۹۶۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح جدید مجلس برای دخالت در بازار اجاره/ ضمانت اجرا دارد؟

طرح جدید مجلس برای دخالت در بازار اجاره/ ضمانت اجرا دارد؟

نمایندگان مجلس، صبح امروز یکم تیر کلیات طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی به تصویب رسید. اما جزئیات این طرح چیست و در مرحله اجرا چه مشکلاتی پیش رو دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت اخیر بازه پراتفاقی برای بازار مسکن و اجاره بوده است. به گفته وزیر راه و شهرسازی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود کمک‌ودیعه مسکن ۱۸ درصد است که ۵ درصد آن شامل یارانه می‌شود.

از سویی روز گذشته تصویب شد از این پس قرارداد مستاجران به‌صورت خودکار اول هرسال تمدید شود.

همچنین به گفته وزیر راه و شهرسازی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود کمک‌ودیعه مسکن ۱۸ درصد است که ۵ درصد آن شامل یارانه می‌شود ( تسنیم ).

نمایندگان مجلس نیز صبح امروز یکم تیر، کلیات طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را با ۱۱۴ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ رأی به تصویب رساندند.

این کارشناس همچنین درمورد افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌ها گفت: وقتی مالکان می‌بینند ظرفیت پاسخدهی درآمدی برای آنها وجود ندارد مجبور می‌شوند با ظرفیت کامل از ملکی که اجاره می‌دهند بهره‌مند شود در نتیجه نمی‌توانند خود را با مقررات دولت سازگار کند.

به گفته غیبی، افزایش هزینه‌ها با افزایش ۲۵ درصدی اجاره هماهنگی ندارد؛ دولت باید این مشکل را برطرف کند.

از سوی دیگر، بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن نیز در مورد تمدید خودکار اجاره‌ها به تجارت‌نیوز گفت: با حکم دستوری نمی‌توان در معاملات خصوصی افراد دخالت کرد. بنابراین اینگونه تصمیمات احتمالا ضمانت اجرایی ندارند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اینا بعد همه این اتفاقات هنوز نفهمیدند که قیمت گذاری دستوری فقط اوضاع رو بدتر میکنه

  • ناشناس

    یک سامانه ای ایجادمی کردن املاک معاملاتی خرید وفروش سنددار غیر سنددار رصد می کردن کدرهگیری اجباری می کردن فضای مجازی رصد می کردن تاقیمتها کنترل می شد

  • ناشناس

    اگر برنامه مسکن چین برای ایران اجرا می کردید قیمت مسکن میامد پایین الان توچین خانه ساختن خریدار نداره برای تشویق مردم برای خرید میگن سیر وپیار بیارید مسکن بخرید مالیات برعایدی برمسکن ایجادکرده وارزش زمین بیاد پایین تا تب مسکن فروکش کن تا رونق پیدا کنه