کد مطلب: ۶۳۲۷۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از ایران‌خودرو / مشکلات حل می‌شود؟

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از ایران‌خودرو / مشکلات حل می‌شود؟

رئیس جمهور در دیداری از پیش تعیین نشده از شرکت خودروسازی ایران‌ خودرو بازدید کرد و دستوراتی داد. بعضی کارشناسان معتقدند این دستورات غیر کارشناسی است و مشکلات را حل نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور بازدیدی از پیش اعلام نشده از انبار و خط تولید ایران‌خودرو انحام داد. سیدابراهیم رئیسی، در این بازدید ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

دستورات رئیس‌جمهور

اما دستورات رئیس‌جمهور در این دیدار چه بود؟ آنگونه که تسنیم گزارش داده، رئیسی در جریان این بازدید، ۱۳ دستور صادر کرده است.

۱-تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

۲- ظرف دو سال آینده، حداقل یک خودروی اقتصادی با ساختار به روز، تولید و عرضه شود.

۳- در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.

۴- تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم شود.

۵- نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ظرف دو ماه آینده، اقدام شود.

۶- به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

حذف روش قرعه‌کشی

۷- ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه‌کشی) فوراً اصلاح و شفاف‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

۸- مشتری باید از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش را بدون تاخیر بلاوجه، تحویل بگیرد.

۹- هرگونه واگذاری خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.

۱۰- به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت داخلی یا خارجی برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.

۱۱- هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاه‌های مسول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.

۱۲- خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

۱۳- واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف شش ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.

وضعیت بدتر می‌شود

اما آیا این دیدار و دستورات مشکل صنعت و بازار خودرو را حل می‌کند؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو به تجارت‌نیوز گفت: افزایش تولید خودرو به منابع مالی و مواد اولیه نیاز دارد. امسال همه دنیا کاهش تولید داشتند. نمی‌توان در سال آینده ۵۰ درصد تولید افزایش داشته باشیم. فشارهای آقای فاطمی امین مبنی بر افزایش تولید تنها افزایش خودروهای ناقص در پی داشت. این تجربه دوباره نباید تکرار شود.

او افزود: وضعیت صنعت خودرو با این دستورات حتما بدتر می‌شود. همه کشور بر این نظر هستند که خودروسازی باید خصوصی شود اما با وجود این چنین بازدیدهایی صورت می‌گیرد.

این کارشناس در ادامه توضیح داد: در حال حاضر نیز دستور عرضه خودرو به بعضی مادران در جریان قانون جوانی جمعیت داده شده است. این پروژه به خودروسازان ارتباطی ندارد و همچنین این دستورات و حضور آقایان در ایران خودرو، نیز بی‌ربط است.

زاوه گفت: دولت‌مردان باید پذیرند که نباید به این نوع شرکت‌ها بیایند و بازدید کنند. اگر تعطیلی و کاهش تولید نیز اتفاق بیوفتد به خود خودروسازها مربوط می‌شود. مساله خودروسازی تخصصی است و مقامات سیاسی تخصصی در این حوزه ندارند.

آخرین اخبار خودرویی را درصفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    یه کشور رو گروگان گرفتن بازار رو انحصاری کردن خون ملت رو تو شیشه کردن حالا کارشناس شما میفرماید به خودشان مربوطه به دولت که نماینده مردمه ارتباطی نداره پررویی تا چه حدچند سال پیش شرکت رنو هر کاری کرد که مستقل از این دوتا بنجل ساز توی ایران خط تولید خودروهای اقتصادیش رو راه بندازه تا مردم ایران هم طعم خودرو به درد بخور رو بچشن همینا نزاشتن گفتن اگه رنو خط مستقل بزنه کی دیگه محصولات ما رو بخره
    رنو بیاد با ما قرار داد ببنده تا ما مونتاژ کنیم به تعداد محدود و بازار توی دستمون باشه هر وقت هر کاری دلمون بخواد انجام بدیم بعد آقای کارشناس میگه هر کاری کنن به خودشون مربوطه؟؟؟؟؟

  • علی

    سال 1401 کلا خودرو میره به هوا خدا به دادمون برسه

  • ناشناس

    چرابه مادران ۲فرزندی۱۴۰۰همشون ماشین نمیدن مکه اون هاازاین مملکت نیستن یابه جوان سازی کمک نمیکنن این فرزندا

  • ناشناس

    خوب دولتمردان مچتون وگ
    رفتندحقه بازها.دلم خنک شد

  • ناشناس

    به هرحال آخر سال است واتیکت سال خودروهای دپوشده زده ۱۴۰۰بایدبه یک نحوی از شرش خلاص شوند چه بهتر از آن بهره ی تبلیغاتی به جهت محبوبیت خود برد.

  • ناشناس

    فقط حرف روی کاغذ
    خجالت بکشید با این کشورداری