کد مطلب: ۷۰۵۸۶۴

بازار باز در تسخیر بانک مرکزی؟

بازار باز در تسخیر بانک مرکزی؟

بررسی فعالیت‌ بانک مرکزی در هفته‌ی پایانی شهریور ما را به دو اتفاق مهم افت مطالبات بانک‌ها از این بانک و ثبات نرخ سود ۲۱درصدی در سومین هفته متوالی می‌رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش عملکرد بانک مرکزی در روزهای پایانی تابستان تغییرات قابل توجهی را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهد.

به نقل از اکوایران، بسط پول بانک مرکزی در عملیات بازار باز تغییر چندانی را نسبت به هفته‌های قبل نداشته است. در این بازار بانک‌ها اوراق به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز متناسب با نیاز بانک‌ها، سیاست‌های کلان پولی و تنظیم نرخ بهره، با خرید هر میزان اوراق که صلاح بداند موافقت کرده و از بانک‌ها با تاریخ سررسید یک هفته‌ای خرید می‌کند. بررسی‌های معاملات بازار باز نشان می‌دهد در هفته اخیر دو اتفاق مهم در این معاملات به ثبت رسیده است.

1

نخست: افت مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی

همواره بانک‌ها در بازار باز اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه می‌کنند که ارزش آن را در هر گزارش هفتگی بانک مرکزی منتشر می‌کند. در این هفته ارزش اوراق پیشنهادی بانک‌ها به بانک مرکزی برابر با ۷۹هزار و ۸۰میلیارد تومان بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این کمترین سطح اوراق پیشنهادی بانک‌ها در سال جاری بوده است. پیش‌تر کمترین سطح این شاخص در تیر ماه بود که برابر با ۷۹هزار و ۱۹۰میلیارد تومان ثبت شده بود.

در نهایت در این هفته بانک مرکزی با ۶۸هزار و ۱۷۰میلیارد تومان از اوراق موافقت کرده که تقریبا ۸۶٫۲درصد کل اوراق پیشنهادی بانک‌ها بوده است. طبق مقایسه داده‌های ثبت شده در بازار باز با وجود آن که نسبت خرید اوراق بالاست اما پیشنهاد بانک‌ها کاهش پیداکرده است.

اتفاقی که به‌نظر عجیب می‌رسد. چرا که داده‌ها در بازاهای دیگر و شنیده‌های اکو ایران حاکی از سطح بالای کسری نقدینگی در بانک‌ها است. به همین دلیل برخی کارشناسان مهم‌ترین دلیل کاهش عرضه پیشنهادی اوراق در بازار باز را کمبود اوراق نزد بانک‌ها می‌دانند. موضوعی که می‌تواند عامل کاهش اعتبارات قاعده‌مند در بازار بین بانکی نیز باشد.

اتفاق دوم: ثبات نرخ سود ۲۱درصدی در سومین هفته متوالی

عملیات بازار باز در سومین هفته متوالی نرخ سود ۲۱درصدی داشته است. در این بازار معاملات میان بانک‌ها و بانک مرکزی همراه با نرخ سودی است که بانک مرکزی آن را تعیین می‌کند. این نرخ در رابطه با نرخ بهره بین بانکی است که در بازار شبانه کشف می‌شود. در همین خصوص پس از ان که نرخ سود بازار باز تا مرز ۲۱٫۲۱درصد بالا رفت در هفته‌های بعد این نرخ کاهشی شده و در سه هفته متوالی در مرز ۲۱درصد ثابت ماند.

موضوعی که می‌تواند در نتیجه سیاست بانک مرکزی در تنظیم نرخ بهره بین بانکی در مرز ۲۱درصد باشد. مرز خاموشی که در این هفته‌ها در اثر معاملات بانک مرکزی تعیین شده و یک واحد درصد از نرخ سود بین بانکی اعلام شده از سوی دولت فراتر رفته است.

۲

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.