کد مطلب: ۵۴۲۰۲۱

جیره‌بندی آب از کرج آغاز شد/ ۱۲ کلان‌شهر در خطر بحران آب

جیره‌بندی آب از کرج  آغاز شد/ ۱۲ کلان‌شهر در خطر بحران آب

شهرهای ایران حال و روز خوبی ندارند، بحران خشکسالی به بزرگ‌ترین چالش این روزهای کشور‌ تبدیل شده ‌است؛ حال اگر نخواهیم آن را فاجعه بنامیم، واژه‌ای نیست که بیانگر عمق این وضعیت خطرناک و پیامدهای مخرب آن برای آینده باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۱۲ کلان‌شهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد، تابستان امسال با بحران تامین آب مواجه‌اند که از این میان جیره‌بندی آب در کرج به‌عنوان اولین کلان‌شهر بحرانی آغاز شده است.

این سخنان شاهین پاک‌روح، معاون توسعه و مهندسی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که بار دیگر زنگ هشدار خشکسالی را به صدا درآورد و رسما اعلام کرد ایران وارد خشکسالی شده است.

اما شاید بحران خشکسالی آنجا نگران‌کننده باشد که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ‌می‌گوید خشکسالی بی‌سابقه در انتظار ایران است و سایه شوم خشکسالی بعد از کرونا در سال ۱۴۰۰ ایران را در بر خواهد گرفت.

امسال بهار؛ نه خبری از بارش‌های سیل‌آسای چند سال اخیر بود و نه از بارش‌های معمول بهاری، ضمن آنکه در زمستان نیز میزان بارش‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، همین مساله باعث شد کارشناسانی که تا چندی پیش اعلام می‌کردند که سال‌های خشکسالی به پایان رسیده است، در تغییر موضعی ملموس، مدعی شوند که سالی خشک و کم‌بارش پیشِ‌رو خواهیم داشت.

خشکی در کمین استان گلستان

تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان از مجموعه تالاب‌های بین‌المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان گلستان است که سالانه طبیعت‌گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

این گنجینه‌های ارزشمند که نقش موثری در حفظ محیط زیست، اقتصاد مردم بومی و گردشگری منطقه داشته و دارند، متأسفانه در برخی سال‌ها با خشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تغییر رژیم آبی رودخانه اترک به عنوان تنها منبع تغذیه این تالاب‌ها و ساخت سد در استان‌های همجوار، حیات این اکوسیستم منحصر به فرد را در معرض تهدید قرار داده است.

‌خشکسالی‌ در سیستان و بلوچستان ‌

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان‌ با اشاره به خشکسالی‌های مداوم چند ساله تصریح کرد: خشک‌سالی به مراتب بدتر از سیل خسارت وارد می‌کند و یک مرگ خاموش تلقی می‌شود چرا که خسارات جبران‌ناپذیری به اقتصاد، منابع طبیعی، کشاورزی و منابع آب آینده وارد خواهد کرد، بنابراین لازم است توجه جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که در بحث مدیریت بحران زیست محیطی موثر تلقی می‌شود اقداماتی بوده که در دنیا انجام شده و نشان می‌دهد اگر محیط‌ زیست و مراتع ما خوب شکل بگیرد بارندگی هم مطلوب خواهد شد اما وقتی جنگل‌ها و مراتع را از بین برده‌ایم نباید منتظر باران باشیم، از طرفی نابودی مراتع باعث ایجاد خسارت بیشتر در هنگام بروز سیل می‌شود.

‌خشکسالی شدید در استان اصفهان ‌

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشک‌سالی شدید است، گفت: در یک دوره ۱۰ ساله تمام استان اصفهان در معرض خشک‌سالی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشک‌سالی شدید است، بیان کرد: در پاییز و زمستان ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ به سبب شکل‌گیری الگوهای نامناسب جوی و افزایش ارتفاع در لایه‌های میانی جو و عدم تغذیه رطوبت کافی در سامانه‌ها جوی شاهد کاهش چشمگیر فعالیت‌ها جوی در استان بوده‌ایم.

تنش شدید ‌آبی در زنجان

اسماعیل افشاری، مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، با اشاره به اینکه ذخایر آبی در سطح استان به دو بخش سطحی و زیرزمینی تقسیم می‌شود، گفت: متاسفانه کسری آب زیرزمینی بالا است و کمبود این ذخایر آبی به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات استان محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه از هفت دشت استان به دلیل شرایط بحرانی آب، در پنج دشت ممنوعیت برای برداشت وجود دارد، گفت: در طول سالیان میزان افت سطح آب زیرزمینی در دشت ابهر ۳۰ متر و در دشت سجاس ۱۰ متر بوده و این در حالی است که ۹۵ درصد نیاز صنعت به آب از همین آب‌های زیر‌زمینی تامین شده است.

روزهای سخت آبی برای خراسان‌رضوی

‌خشکسالی امسال به صورت بی‌سابقه‌ای و در بدترین وضعیت خود رخ نموده و به نظر می‌رسد تابستان بسیار سختی در انتظار خراسان رضوی باشد. در سال‌های اخیر نیز البته با خشکسالی روبه‌رو بوده‌ایم و وضعیت پیش آمده برای امسال، جدید نیست اما شکل و شمایل بدتری در سال جاری پیدا کرده و بنظر می‌رسد باید تمهیدات پیشینی برای این مهم اندیشیده می‌شد.

شاهد بارز و عینی خشکسالی امسال این است که به گفته سید ابراهیم علوی، مدیرعامل آبفای خراسان رضوی وضعیت سدهای موجود در استان خراسان رضوی نیز دست کمی از این شرایط ندارد و میزان ذخیره آنها کاهش پیدا کرده است.

‌خشکسالی کم‌سابقه در استان کرمانشاه ‌

‌خشکسالی امسال در پنج دهه گذشته کم‌سابقه بوده به طوری که براساس آمار هواشناسی امسال بارش‌ها در استان کرمانشاه نسبت به میانگین بلند مدت پنج دهه گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است.

در این میان فرسودگی شبکه و افزایش هدررفت آب در روستاها، عدم مدیریت مصرف آب و استفاده از آب شرب برای آبیاری باغات سبب تشدید این بحران آبی شده به طوری که پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ روستا نیازمند آبرسانی سیار شوند.

علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به کاهش ۱۸۰ میلی متری بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت در کرمانشاه گفت: این استان طی فصل آبی جاری از نظر کاهش بارندگی‌ها رتبه اول در کشور را دارد.

‌حال ناخوش استان خوزستان

کاهش ورودی آب به رودخانه کارون و ساحل‌سازی اشتباه باعث شده تا جلوه زیبای کارون از بین برود. کارونی که روزگاری پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بود امروزه بدلیل تغییر اقلیم،خشکسالی و کاهش بارندگی و وجود سازه‌های مختلف روی آن باعث به وجود آمدن جزیره‌های کوچک و بزرگ شده است.

خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری ‌‌

تالاب‌ها یکی از عناصر مهم اکوسیستم در مناطق کوهستانی هستند که به نوعی سبب تعادل و تکمیل چرخه طبیعت آن منطقه محسوب می‌شوند.

استان چهارمحال و بختیاری دارای شش تالاب مهم است که نقش مهمی از جهت زیست‌بوم بودن این استان دارند، به گفته کارشناسان محیط زیست، ارزش اکولوژی تالاب‌ها از جنگل‌ها و اراضی زراعی بسیار بیشتر است اما آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

ارتفاع بالای تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری ارزش این تالاب‌ها را زیادتر کرده است، چنانکه این تالاب‌ها محل زندگی پرندگان بومی، آبزی و مهاجری هستند که به صورت دائم و موقتی زندگی می‌کنند.

‌‌قهقرای مرگبار خشکسالی در خراسان‌جنوبی‌

تب تند خشک‌سالی سال‌هاست که در استان خراسان جنوبی فروکش نکرده است و هر سال بر عطش چشمه‌ها و قنات‌ها و چاه‌ها افزوده است.

خشکسالی استان کویری خراسان جنوبی برای کسی تازگی ندارد چرا که تاریخ این استان گواه بر این است که کلاف سردرگم خشکسالی و بی‌آبی از سال‌ها پیش بر پیکره این استان پیچیده و روز به روز گره کور می‌خورد و این خشکسالی‌های متعدد می‌تواند برای خطه کویری خراسان جنوبی فاجعه‌ای باشد که سفره‌های زیرزمینی را تحت تاثیر قرار داده، روستاها را خالی از سکنه کرده و صنعت دامپروری و کشاورزی را با مشکل مواجه می‌کند.

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی درباره خشکسالی در خراسان جنوی ابراز نگرانی کرد و گفت: استمرار وضعیت خشکسالی و کاهش بارندگی باعث خالی شدن روستاها و مناطق عشایری و به تبع آن مشکلات اجتماعی و امنیتی برای کشور خواهد شد و کاهش بیش از ۷۰ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون واقعا نگران‌کننده است و این قهقرای مرگبار اقلیمی، مردم ما را به شدت تهدید می‌کند.

بحران خشکسالی در کردستان‌

این‌روزها زنگ خطر بحران خشکسالی در کشور به ویژه در استان کردستان به صدا در آمده به طوری‌که در حال حاضر به ترتیب شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵درصدی و ۲۸ درصدی بارش‌ها در مقایسه با سال‌ گذشته هستیم.

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به وضعیت بارش و تحلیل بارندگی ایستگاه‌های مبنا، محدوده‌های مطالعاتی و حوضه‌های آبریز استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اشاره کرد و می‌گوید: میزان متوسط بارش دریافتی استان در فروردین ماه سال جاری، برابر با ۱۵ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال آبی گذشته و متوسط درازمدت به ترتیب ۸۳درصد و ۸۰درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سالی سخت در انتظار ‌خراسان‌شمالی‌

استان خراسان شمالی دارای ۱۲۴٫۵۲۱ هکتار اراضی زراعی آبی و ۱۶۱۸۸۳ هکتار اراضی زراعی دیم است. همچنین این استان دارای بیش از ۴۱۲ هزار هکتار باغات است.

در سال‌های گذشته سرمای زمستانی و بهاره و هم‌چنین وجود آفاتی نظیر سن گندم و سفیدک انگور خسارات زیادی را به محصولات کشاورزی و باغی خراسان شمالی وارد کرده است که باعث ناامیدی کشاورزان از ادامه این فعالیت شده و بسیاری از آنان را به حاشیه شهرها کشانده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.