کد مطلب: ۴۲۶۸۴۹

آمارهای اقتصادی ونزوئلا چه می‌گویند؟

ونزوئلا؛ بزرگ‌ترین کشور پناهنده‌فرست در ۲۰۲۰

ونزوئلا؛ بزرگ‌ترین کشور پناهنده‌فرست در 2020

آمار و ارقام نشان می‌دهد، 4.5 میلیون ونزوئلایی در چهار سال گذشته از کشور خود گریخه‌اند و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال 2019 به بیش از پنج میلیون نفر رسیده باشد.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، ونزوئلا به زودی به بزرگ‌ترین کشور پناهنده‌فرست در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتظار می‌رود تا پایان سال 2020، حدود 6.5 میلیون ونزوئلایی کشور خود را ترک کرده و آواره شوند. این در حالی است که در سال 2017 این رقم تنها 300 هزار نفر بوده است.

در سال 2018، سوریه با 6.8 میلیون پناهنده، به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور پناهده‌فرست شناخته شد. اما برآوردها نشان می‌دهد با ادامه برنامه‌های مربوط به اسکان مجدد، تا پایان سال 2019 این رقم به 5.6 میلیون نفر کاهش یافته باشد.

درحالی‌که تعداد پناهندگان سوری از سال 2011 به‌بعد افزایش یافت، اما رشد تعداد پناهندگان در ونزوئلا با سرعت و در مدت زمان کمتری رخ داد.

مطالعات موسسه بروکینگز نشان می‌دهد، در مقایسه با بحران سوریه، وضعیت پناهندگان ونزوئلا به‌مراتب بدتر است؛ چرا که جان صدها هزار نفر به‌دلیل کمبود غذا، دارو و خدمات پزشکی در معرض خطر قرار دارد.

جدول زیر برآورد سازمان ملل متحد از تعداد پناهندگان از شش کشور مختلف را تا پایان سال 2019 نشان می‌دهد:

کشور تعداد پناهجویان تا پایان سال 2019
ونزوئلا بیش از 5 میلیون نفر
سوریه 5.6 میلیون نفر
سودان جنوبی 2.2 میلیون نفر
میانمار 1 میلیون نفر
افغانستان 2.6 میلیون نفر
سومالی 0.9 میلیون نفر

نگاهی به وضعیت اقتصادی ونزوئلا

ونزوئلا چندین سال است که در بحران شدید سیاسی و اقتصادی به‌سر می‌برد. این وضعیت اما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در بهار 2018 بدتر شد. میلیون‌ها پناهنده به دلیل بیکاری شدید، افت قابل توجه بولیوار، پول ملی این کشور، کمبود مواد غذایی و دارو، دستمزدهای پایین و ابرتورم این کشور را ترک کردند.

در اکتبر سال 2018، صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد ونزوئلا به بدترین ابرتورم در عصر حاضر دچار است. در ژوئن سال 2019، ونزوئلا برای مقابله با ابرتورم اقدام به چاپ اسکناس‌های 10 هزار، 20 هزار و 50 هزار بولیواری کرد. ارزش هر اسکناس 50 هزار بولیواری تنها 8.13 دلار آمریکاست.

درحالی‌که حداقل دستمزد در این کشور 40 هزار بولیوار است، قیمت یک فنجان قهوه در حال حاضر به یک میلیون بولیوار رسیده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، 4.5 میلیون ونزوئلایی در چهار سال گذشته از کشور گریخته‌اند و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال 2019 به بیش از پنج میلیون نفر رسیده باشد.

94 درصد از افرادی که هنوز در کشور زندگی می‌کنند، قادر به تهیه غذا و کالاهای اساسی نیستند. خدمات پزشکی به‌شدت کاهش یافته و شاخص‌هایی چون مرگ‌ومیر مادران به 56 درصد افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود، شاخص قیمت مصرف‌کننده در سال 2020 حدود 72 هزار درصد افزایش یابد. این رقم در ایالات متحده آمریکا 1.9 درصد برآورد شده است.

قیمت محصولات سبد کالا در ونزوئلا که شامل 60 مورد می‌شود، در سال 2019 حدود 460 هزار و 115 بولیوار گزارش شده است.

در فاصله زمانی ژانویه 2018 تا ژانویه 2019، قیمت این سبد کالا 283.880 درصد افزایش یافته است.

در 5 آگوست 2019، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع و آمریکایی‌ها را از تجارت با ونزوئلا منع کرد. در عین حال، شروع درگیری‌ها میان مادورو، رئیس‌جمهور این کشور و خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت، وضعیت را به‌مراتب پیچیده‌تر کرده است.

موسسه بروکینگز برآورد کرده است که اگر اقداماتی در جهت مقابله با مشکلات اقتصادی این کشور انجام نشود، تعداد پناهندگان تا دو سال آینده به هشت میلیون نفر -بیش از یک‌چهارم جمعیت- خواهد رسید.

بیشترین ذخایر نفتی جهان در ونزوئلا جای گرفته، اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت این کشور به شدت کاهش یافته است.

بر اساس محاسبات این موسسه، اگر دولت تمام درآمدهای ناشی از فروش نفت خود را برای از میان بردن فقر به‌کار ببرد، باز هم نیازهای اساسی بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور رفع نخواهد شد.

منابع: statista و disasterphilanthropy

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عدضش ما پنهنده نمی فرستیم ما نخبه میفرستیم بعدشم توی هوا پودرشون میکنیم