فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۱۴۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گذار به اقتصاد کم‌کربن در ژاپن؛ شمشیر دولبه‌ای برای صنعت و محیط‌زیست

گذار به اقتصاد کم‌کربن در ژاپن؛ شمشیر دولبه‌ای برای صنعت و محیط‌زیست

ژاپن در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در عین حال حفظ صنایع کلیدی خود، تا پایان مارس سال آینده یک استراتژی ملی جدید کربن‌زدایی و صنعتی با چشم‌انداز سال 2040 در پیش خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، به مقامات دولتی دستور داد یک استراتژی ملی کربن‌زدایی و صنعتی جدید تا سال 2040 تدوین کنند. این استراتژی بلندمدت به منظور هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در راستای اهداف کربن‌زدایی و تقویت رقابت‌پذیری صنایع داخلی ژاپن طراحی شده است. این اقدام در راستای تلاش‌های این کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در عین حال حمایت از صنایع انرژی‌بر مانند نیمه‌رساناها انجام می‌شود.

فومیو کیشیدا در یک نشست درباره تحول سبز خواستار گفت‌وگوهای جامع در مورد تحول اقتصادی و اجتماعی شد تا مسیر واقع‌بینانه‌ای برای بخش‌های دولتی و خصوصی به سمت کربن‌زدایی ترسیم شود.

ژاپن که پنجمین تولیدکننده بزرگ دی‌اکسید کربن در جهان است، متعهد شده است انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال 2030، 46 درصد و تا سال 2050 به صفر خالص برساند. سال گذشته، این کشور قانونی برای ترویج سرمایه‌گذاری‌های کربن‌زدایی به ارزش بیش از 117 میلیارد دلار در بخش‌های دولتی و خصوصی طی 10 سال آینده به تصویب رساند.

استراتژی ژاپن در کربن‌زدایی

دولت ژاپن قصد دارد تا پایان سال مالی جاری (مارس 2025) برنامه استراتژیک انرژی خود را به‌روزرسانی کند. همزمان، کیشیدا به دنبال سیاست‌هایی برای ارتقای منابع انرژی بدون کربن، گسترش شبکه برق و تشویق حرکت به سمت فرایندهای کم‌کربن در صنایع فولاد و سایر صنایع است.

استراتژی جدید صنعتی اولین برنامه بلندمدت ژاپن خواهد بود که تا سال 2040 را در نظر می‌گیرد و بر چهار حوزه اصلی تمرکز خواهد داشت:

1- تامین انرژی: این شامل افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی، و همچنین ارتقای شبکه برق برای پشتیبانی از این منابع می‌شود. ژاپن به دنبال افزایش منابع انرژی بدون کربن مانند انرژی خورشیدی و بادی خواهد بود.

2- محل استقرار صنایع: دولت ژاپن مکان‌های مناسب برای تمرکز صنایع انرژی‌بر مانند مراکز داده و کارخانه‌های نیمه‌هادی را شناسایی خواهد کرد.

3- ساختارهای صنعتی: این شامل سرمایه‌گذاری در فناوری‌های کم‌کربن و فرایندهای تولید می‌شود.

4- ایجاد بازار: دولت مشوق‌هایی را به منظور ترویج تقاضا برای محصولات و خدمات کم‌کربن ارائه خواهد داد.

دولت تا پایان سال جاری با کارشناسان در حوزه‌های مختلف جلساتی برگزار خواهد کرد تا پیش‌نویس نهایی را تدوین کند.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که ژاپن در حال جذب مراکز داده، کارخانه‌های نیمه‌رسانا و سایر مشاغلی است که به‌شدت به انرژی نیاز دارند. بر اساس برآوردها، مصرف برق ژاپن تا سال 2050 می‌تواند 35 تا 50 درصد نسبت به سطح فعلی افزایش یابد. کارشناسان از دولت خواسته‌اند در ترویج منابع انرژی بدون کربن برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده پیش‌قدم شود.

مکان‌های مناسب برای مزارع بادی و خورشیدی در ژاپن در مناطق محدودی از جمله هوکایدو و کیوشو متمرکز شده‌اند. ژاپن ایجاد قطب‌های صنعتی سبز در این مناطق را بررسی خواهد کرد.

کربن‌زدایی برای دولت کیشیدا یک اولویت اقتصادی کلیدی است. این دولت در سال 2023 یک استراتژی برای ترویج تحول سبز، از جمله سرمایه‌گذاری 128 میلیارد دلار در این زمینه تا سال مالی 2032، تدوین کرد.

سال گذشته، دولت قانونی را با هدف ترویج سرمایه‌گذاری‌های کربن‌زدایی به ارزش بیش از 962 میلیارد دلار در بخش‌های دولتی و خصوصی طی 10 سال تصویب کرد.

دولت همچنین در حال تدوین چارچوبی دقیق برای تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای است که قرار است در سال مالی 2026 آغاز شود. این امر می‌تواند مشاغلی با انتشار بالا مانند شرکت‌های برق، فولادسازان و شرکت‌های شیمیایی را ملزم به مشارکت در این طرح کند.

تدوین استراتژی کربن‌زدایی و صنعتی تا سال 2040 گامی مهم در راستای تلاش‌های ژاپن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

این برنامه چشم‌اندازی بلندمدت برای برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با کربن‌زدایی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

این استراتژی جدید به منظور ارائه یک چشم‌انداز بلندمدت برای سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی و تقویت رشد اقتصادی تدوین شده است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.