کد مطلب: ۸۹۴۵۸۳

در گفتگوی تجارت‌نیوز با سهراب دل‌انگیزان مطرح شد:

مدیران شایسته؛ راه‌حل جایگزین معافیت مالیاتی/ مشکلات اصلی شرکت‌های بزرگ چیست؟

مدیران شایسته؛ راه‌حل جایگزین معافیت مالیاتی/ مشکلات اصلی شرکت‌های بزرگ چیست؟

در حالی که بحث‌هایی پیرامون معافیت مالیاتی شرکت‌های دولتی به منظور حمایت از تولید مطرح می‌شود، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که برای بهبود وضعیت این شرکت‌ها، مدیریت آنها باید تغییر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از سیاست‌های مالیاتی که در سال‌های اخیر، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون آن وجود داشته، معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگی است که بخش عمده آنها خصولتی هستند. در حالی که موافقان این معافیت‌های مالیاتی و افزایش آن، معتقدند که این سیاست می‌تواند به سود تولید و رشد اقتصاد کشور باشد، مخالفان می‌گویند که معافیت مالیاتی این شرکت‌ها، مصداق نابرابری است و بار مالیاتی بیشتری بر دوش قشر متوسط جامعه قرار می‌دهد.

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی این موضوع پرداخته است.

مشکلات اصلی شرکت‌های بزرگ چیست؟

دل‌انگیزان در ابتدای این گفتگو توضیح داد: «شرکت‌های بزرگ از چند مشکل اصلی رنج می‌برند که اگر این مسائل اصلاح شوند، اصلا نیازی به معافیت‌های مالیاتی نیست. به هر حال دوران معافیت اکثر این شرکت‌های بزرگ به پایان رسیده و آنها مکلفند که مالیات بپردازند زیرا آنها همیشه از رانت‌های موجود در اقتصاد ایران بهره‌منده شده‌اند.»

وی همچنین گفت: «اولین مشکل این شرکت‌ها، جاماندن تکنولوژی آنها از تکنولوژِی روز جهان است. به همین دلیل، تولیدات این شرکت‌ها قابلیت رقابت با محصولات جهانی را ندارند.»

وی ادامه داد: «دومین موضوع، به مدیران این شرکت‌ها بر می‌گردد که اکثر آنها از شایستگی لازم برای مدیریت چنین شرکت‌هایی برخوردار نیستند. در واقع، این شرکت‌ها در سطوح کلان خود از مدیران دارای مهارت و سوابق کافی استفاده نمی‌کنند و مدیران سیاسی و جناحی که سررشته‌ای از مدیریت این شرکت‌ها ندارند، برای این کار انتخاب شده‌اند.»

مشکل فقدان نیروی متخصص در شرکت‌های خصولتی

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: «دیگر مشکل شرکت‌ها آن است که شرایط کشور باعث شده نیرو‌های ماهر و متخصص از کشور بروند و این شرکت‌ها در حال حاضر از فقدان نیروی متخصص رنج می‌برند. به علاوه، این شرکت‌ها از بازار مناسب برای فروش محصولات خود در خارج از کشور برخوردار نیستند و ناچارند برای فروش محصولات خود با نام ایران، تخفیف‌های بالا و قیمت‌های غیررقابتی را درنظر بگیرند.»

وی همچنین افزود: «از سوی دیگر، این شرکت‌ها ارزی که وارد کشور می‌کنند را باید به قیمتی بفروشند که حداقل 20 درصد کمتر از آن نرخی است که می‌توانند در بازار بفروشند.»

راه‌حل جایگزین معافیت مالیاتی چیست؟

دل‌انگیزان در ادامه به ارائه راهکارهایی جایگزین برای معافیت مالیاتی شرکت‌ها پرداخت و اظهار کرد: «لازم نیست این زیان‌ها از طریق مالیات به شرکت‌ها بخشیده شوند، کافیست دولت درک کند که این شرکت‌ها با چه زیان‌هایی مواجه هستند و مسیری را برای جبران آنها در نظر بگیرند.»

وی ادامه داد: «اگر درک درستی از این موضوع در کشور وجود داشته باشد، آن وقت مساله معافیت مالیاتی برای حمایت از شرکت‌های بزرگ مطرح نمی‌شود. بلکه در وهله اول، بزرگترین کمک آن است که هیات مدیره این شرکت‌ها از افراد جناحی و بدون شایستگی لازم برای مدیریت نجات پیدا کنند و در اختیار مجموعه‌های مدیریتی لایق قرار بگیرند.»

این استاد دانشگاه همچنین توضیح داد: «با روی کار آمدن مدیران لایق، حتی در این شرایط تحریمی اقتصاد ایران، مشکلات بسیاری از این شرکت‌ها حل می‌شود و مدیران می‌توانند مسیرهای مناسب‌تر برای فعالیت شرکت‌ها در نظر بگیرند.»

جای خالی مدیران شایسته در ایران

دل‌انگیزان  در ادامه تصریح کرد: «هر دولت به محض روی کار آمدن، مخالفان سیاسی خود را حذف کرده و همه دولت‌ها رفتاری انحصارطلبانه داشته‌اند. با این دید، مدیران شایسته هیچ وقت در کشور فرصتی برای بروز پیدا نکرده‌اند و اکثر آنها، به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و کسب‌وکارهای بزرگ کشورهای دیگر را اداره می‌کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «سرمایه این شرکت‌ها آنقدر بزرگ است که اساس سرمایه ملت ایران به شمار می‌رود. حال در شرایطی که تیم‌های فوتبال، از مربیان و بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند، این شرکت‌های بزرگ اجازه ندارند از مدیران تراز اول جهانی بهره ببرند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.