فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۰۰۹

«تجارت‌نیوز« گزارش می‌دهد:

رویا‌های گران‌قیمت/ پلی‌استیشن ۵ پرو با چه قیمتی به بازار ایران می‌رسد؟

PS۵ پرو جیب گیمرهای ایرانی را خالی می‌کند؟

 رویا‌های گران‌قیمت/ پلی‌استیشن 5 پرو با چه قیمتی به بازار ایران می‌رسد؟

بپس از معرفی پلی‌استیشن 5 پرو توسط شرکت سونی، حال بحث قیمت آن پس از عرضه در بازار ایران مطرح است. با توجه به نوسانات نرخ ارز در ایران، این کنسول بازی به یک رویای دست‌نیافتی برای علاقه‌مندان تبدیل شده است. حال سوال اینجاست که قیمت این محصول بعد از عرضه در بازار ایران چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز،

پلی‌استیشن 5 پرو رسما رونمایی شد. با رونمایی این محصول، موج جدیدی از هیجان میان گیمر‌ها ایجاد شده است. این محصول که با وعده تجربه بازی‌های ویدئویی بهتر و با کیفیت‌تر قرار است روانه بازار شود، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است. از طرفی قیمت بالای این محصول در بازار ایران و نوسانات ارزی،  چالش بزرگی را برای علاقه‌مندان به این کنسول میان‌نسلی ایجاد کرده است.

طبق اعلام رسمی سونی،  پلی‌استیشن 5 پرو از 17 آبان 1403، با قیمت پایه 700 دلار روانه بازار خواهد شد. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده، احتمال می‌رود این کنسول بعد از ورود به ایران قیمتی نزدیک به 70 میلیون تومان داشته باشد. اما بعد از مدتی در صورت ثابت بودن نرخ ارز، احتمالا قیمت این محصول به 55 میلیون تا 65 میلیون تومان برسد. 

علت قیمت بالای این محصول در بازار ایران چیست؟

بالا بودن قیمت این کنسول دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به میزان عرضه در بازار و نوسانات ارزی اشاره کرد. چراکه در ابتدای عرضه این محصول در بازار، تعداد محدودی وارد بازار ایران می‌شود. چون تقاضا برای خرید این محصول در ابتدای ورود به بازار بالاست، بنابراین با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسد. البته پس از مدتی از عرضه این محصول در صورت ثابت بودن نرخ ارز، قیمت‌ها روند کاهشی خواهند داشت و این محصول با متوسط  قیمت 55 تا 65 میلیون تومان به روش می‌رسد.

پلی استیشن 5 پرو با ایجاد قابلیت‌های پیشرفته‌تر نسبت به مدل قبلی، قطعا طرفداران بیشتری را به خود جذب می‌کند. اما آیا این قابلیت‌ها ارزش این هزینه گزاف را دارند؟ این پرسشی است که بسیاری از گیمر‌ها درحال حاضر با آن مواجه‌اند.

این کنسول در سه زمینه کلیدی پیشرفت داشته که از جمله این زمینه‌ها می‌توان به بهره‌مندی از تراشه گرافیکی قوی‌تر، پشتیبانی از رهگیری پرتو و ارتقا وضوح بازی‌ها با هوش مصنوعی اشاره کرد. 

در این کنسول حافظه دو ترابایتی، قابلیت Game Boost و همچنین قابلیت PSSR وجود دارد که با وجود این قابلیت، نرخ فریم و وضوح بازی‌ها ارتقا پیدا می‌کنند.

اما پاسخ به این پرسش بستگی به بودجه هر فرد دارد. با توجه به قابلیت‌های این محصول اگر افراد توانایی پرداخت این هزینه را دارند، قطعا این کنسول گزینه مناسبی است. از طرفی با توجه به قدرت خرید محدود مردم در ایران و اینکه این کنسول تنها مدل بهبود‌یافته پلی‌استیشن 5  است، بنابراین این احتمال وجود دارد که برخی گیمر‌ها با پرداخت هزینه کمتر، به دنبال نسخه پایین‌تر این محصول بروند.

تأثیر بر بازار کنسول‌های بازی ایران

ورود پلی‌استیشن 5 پرو به بازار ایران، به طور قطع تحولات عمیقی در این بازار ایجاد می‌کند. از یک‌سو بعد از ورورد این کنسول به بازار قطعا تقاضا برای آن زیاد است. در نتیجه قیمت این محصول هم بالاست. از سوی دیگر به دلیل قیمت بالای این محصول بسیاری از گیمر‌ها به سمت مدل‌های قدیمی‌تر و حتی دست دوم سوق داده می‌شوند. در نتیجه احتمال افزایش قیمت سایر کنسول‌ها هم وجود دارد.

 این کنسول بازی، با وجود تمام ویژگی‌های خوب و منحصر‌به فردی که در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، ولی به دلیل ثابت نبودن نرخ ارز، هزینه‌های گمرک، تحریم و ... به رویایی دست‌نیافتی  تبدیل شده است. در نتیجه این امر باعث شده تا بین گیمر‌های ایرانی و تکنولوژی روز دنیا شکاف عمیقی ایجاد شود. بنابراین قیمت این محصول یک چالش بزرگ برای گیمر‌ها و علاقه‌مندان است. به نظر می‌رسد تا زمانی که مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی در ایران برطرف نشود، دسترسی به تکنولوژی روز دنیا از جمله گوشی‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و ... یک چالش بزرگ باقی خواهد ماند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.