فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۰۶۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش مناقشات منطقه‌ای منجر به کمبود یا افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌شود؟

افزایش مناقشات منطقه‌ای منجر به کمبود یا افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌شود؟

پس از عملیات نظامی سپاه‌ پاسداران و مورد هدف قرار گرفتن اسرائیل، تنش‌ها در منطقه شدت یافته و این امر باعث نگرانی مردم در زمینه تأمین کالاهای اساسی، سوخت و ... شده است. حال باید دید آیا این شرایط در چرخه تأمین مواد غذایی و کالای اساسی تأثیرگذار است؟

به گزارش تجارت نیوز،

پس از ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌ا...، توسط اسرائیل، سپاه پاسداران هم 10 مهر 1403، طی اطلاعیه‌ای از مورد هدف قرار دادن اسرائیل خبر داد. با توجه به گسترش تنش‌ها در منطقه یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد، تأمین کالاهای اساسی است. حال باید دید آیا این شرایط بر زنجیره تأمین کالاهای اساسی و قیمت آنها تأثیرگذار است؟

تنش‌ها از کجا آغاز شد؟

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، 10 مرداد 1403 در تهران  و بعد از آن ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز حمعه 6 مهر 1403، به عاملی برای شروع تنش‌ها در منطقه تبدیل شد. در همین زمینه، روز سه‌شنبه، 10 مهر 1403، سپاه پاسداران طی اطلاعیه‌ای از مورد هدف قرار دادن اسرائیل خبرداد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، در واکنش به حمله موشکی ایران اعلام کرد که ایران تاوان این حمله را خواهد داد. از طرفی  نمایندگی ایران در سازمان ملل هم اعلام کرد که در صورت پاسخ اسرائیل، پاسخ بعدی ایران ویران‌کننده‌تر خواهد بود.

گرچه این اقدام ایران به دلیل دفاع از منافع ملی خود و به‌عنوان پاسخی به جنگ‌افروزی‌های اسرائیل صورت گرفت، اما پیش‌بینی گروهی تحلیل‌گران بر احتمال تداوم تنش‌ها تکیه دارد. این شرایط باعث شده تا مردم نگرانی‌هایی درباره تأمین کالاهای اساسی داشته باشند. اما آیا این شرایط باعث کمبود یا افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌شود؟

تأمین کالاهای اساسی نگرانی اصلی مردم

غلام‌رضا نوری، وزیر جهاد کشاورزی، امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، درباره کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک کشور توضیح داد: با تلاش کشاورزان، دامداران و مرغداران، تولید مواد غذایی و امنیت غذایی، کشور در وضعیت مطلبوبی قرار دارد. همچنبن ذخایر استراتژیک کشور هم بیش از آنچه در قوانین آمده تأمین شده است. تأمین کالاهای اساسی و مواد غذایی به صورت مطمئن و بدون تنش در جریان است و مشکلی وجود ندارد.

محمدرضا فرجی‌تهرانی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، درباره تنش‌های ایجادشده در منطقه و تأثیر آن بر بازار کالاهای اساسی توضیح داد: جلساتی در این زمینه برگزار شده و درحال حاضر مشکلی برای تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد. تا این لحطه تغییری در بازار مشاهده نشده است.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا تنش‌های موجود ممکن است باعث افزایش قیمت یا کمبود کالاهای اساسی در بازار شود؟ عنوان کرد: بابت اتفاقات دیشب قطعا کمبود و یا افزایش قیمتی در بازار رخ نداده است. اعضای اتحادیه‌های تأمین‌کندده کالاهای اساسی طبق روال روزهای گذشته، امروز هم در اتحادیه‌ها مستقر شدند که بتوانند بازار را مدیریت کنند تا سردرگمی و اشتیاق بیش از حد مردم برای ذخیره کالا، بازار را دچار التهاب نکند.

وی به مردم توصیه کرد که از بابت کالاهای اساسی نگرانی نداشته باشند. زیرا کالاهای اساسی و مواد غذایی به وفور در کشور وجود دارد.   

براساس این گزارش، تنش‌های موجود در منطقه، نگرانی‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برای مردم ایجاد کرده است. با این حال طبق اظهاراتی که به آن‌ها اشاره شد، هم مواد غذایی و هم کالای اساسی در کشور به اندازه کافی وجود دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.