فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۶۱۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی سصفها / چراغ سبز فروش به افزایش درآمد سیمان اصفهان

تحلیل بنیادی سصفها / چراغ سبز فروش به افزایش درآمد سیمان اصفهان

تحلیل بنیادی سصفها نشان از شکسته شدن روند نزولی تناژ فروش ماهانه این شرکت از آذر 1402 تاکنون دارد. در این میان، با وجود اینکه میزان تولیدات شرکت پی‌در‌پی در حال افزایش بود، به سبب کاهش فروش در ماه‌های متوالی، درآمد شرکت کاهش یافته بود. گزارش عملکردی اردیبهشت سیمان اصفهان اما حاکی از رشد 74 درصدی درآمدهای این شرکت نسبت به فروردین 1403 است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت سهام سیمان اصفهان، طی بازه زمانی اردیبهشت 1402 تاکنون، افتی بیش از 56 درصد پیدا کرده است. اما وضعیت تولید، فروش و درآمدی شرکت طی این بازه زمانی چگونه بوده است؟

تحلیل بنیادی سصفها در بخش تولید نشان از تداوم روند افزایشی تناژ تولید سیمان اصفهان برای سومین ماه متوالی دارد. در بخش تولید داخلی، در حال حاضر سطح تولید داخلی شرکت، به ارتفاع 139 هزار و 88 تنی رسیده است. جایی که با تفاوت اندکی در محدوده سقف تولیدات شرکت در سال گذشته قرار می‌گیرد. 

sesahfa1

مقایسه میان تناژ تولید اردیبهشت و فروردین نشان از رشد 30 هزار تنی شرکت معادل افزایش 27.5 درصدی آن دارد. همچنین صورت‌های مالی سیمان اصفهان نشان‌دهنده افزایش 34 درصدی تناژ تولید داخلی سصفها در ماه گذشته، نسبت به مدت مشابه در سال 1402 است. 

در بخش تناژ تولید خارجی اما، برخلاف حوزه داخلی شرکت، روند مثبتی طی نمی‌شود. سطح تولید در دو ماه ابتدایی سال، به زیر هزار تن رسیده است. این امر در حالی است که طی اردیبهشت 1402، تناژ تولیدات خارجی سصفها در ارتفاع 42 هزار و 623 تنی قرار گرفته بوده است؛ بیش از 44.5 برابر تولید فعلی!

sesahfa2

روند نزولی تناژ فروش سصفها پایان یافت

نمودار ترسیم‌شده از تناژ فروش سیمان اصفهان در بعد ماهانه، نشان می‌دهد با جهش یکباره سطح فروش شرکت، روند کاهشی چهارماهه اخیر پایان یافته است. بنابراین، با وجود اینکه فروش شرکت در اردیبهشت نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهشی 44 درصدی پیدا کرده، نشانه‌هایی از تغییر روند فروش، زیربنای امیدواری سهامداران سیمان اصفهان شده است. 

sesahfa3

باید خاطرنشان کرد، تناژ فروش سصفها در اردیبهشت، با قرارگیری در ارتفاع 62 هزار و 609 تنی، بالغ بر 76 درصد نسبت به تناژ تولید فروردین افزایش یافته است. 

دو روی سکه درآمدی سیمان اصفهان

درآمد سیمان اصفهان هم‌گام با تناژ فروش شرکت پیش رفته است. به همین سبب روند کاهشی یادشده طی دی‌ماه سال گذشته تا پایان فروردین، در بخش درآمدی شرکت نیز دیده می‌شود.

sesahfa4

شرکت سیمان اصفهان در اردیبهشت سال جاری، بالغ بر 68 میلیارد و 831 میلیون تومان درآمد داشته است. مقایسه با مدت مشابه در سال 1402، نشان از سقوط آزاد درآمد سصفها نسبت به اردیبهشت 1402 دارد.

چنان‌که بررسی شد، این افت فاحش به دو دلیل اتفاق افتاده است. دلیل ابتدایی کاهش 44 درصدی تناژ فروش شرکت نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته است. موضوع دوم نیز جهش تناژ تولید خارجی شرکت در اردیبهشت سال گذشته است که در ارتفاع 42.6 هزار تنی قرار گرفته بوده است. 

با وجود این، نباید از این نکته غافل شد که درآمد سیمان اصفهان در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه پیشین خود، رشدی 74 درصدی پیدا کرده است. این نکته سهامداران سصفها را امیداور ساخته تا شاید اردیبهشت نقطه عطفی در عملکرد شرکت باشد. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.