فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۵۸۴۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گوگل از رقیب چت بات ChatGPT رونمایی کرد/ هوش مصنوعی Bard چگونه عمل می‌کند؟

گوگل از رقیب چت بات ChatGPT رونمایی کرد/ هوش مصنوعی Bard چگونه عمل می‌کند؟

گوگل به تازگی از ابزار هوش مصنوعی خود به نام Bard که به نوعی رقیب هوش مصنوعی ChatGPT محبوب محسوب می‌شود، رونمایی کرده است که مانند روش‌های چت بات OpenAI عمل می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گوگل روز دوشنبه از ابزار هوش مصنوعی (AI) جدیدی به نام Bard رونمایی کرد که محصولی برای رقابت با ابزار هوش مصنوعی محبوب این روزها یعنی ChatGPT است.

انتشار ابزار هوش مصنوعی Bard گوگل پس از این صورت گرفت که رقیب مایکروسافت سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در ابزار شرکت ChatGPT یعنی OpenAI را اعلام کرد.

گوگل رسما از Bard رونمایی کرد، پاسخی که به مدل هوش مصنوعی محبوب جهانی ChatGPT توسط OpenAI داده شده است. ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، این خبر را از طریق یک پست رسمی وبلاگ اعلام کرد.

این پست نشان می‌دهد که Bard توسط LaMDA (مدل زبانی برای برنامه‌های دیالوگ) که دو سال پیش عرضه شد، طراحی شده است. این ابزار به عنوان ترکیبی از «قدرت، هوش و خلاقیت مدل‌های بزرگ زبان این شرکت» توصیف می‌شود.

هوش مصنوعی گوگل به روش ChatGPT عمل می‌کند

به گزارش بلاگ گوگل ، ابزار Bard می‌تواند به پرسش‌های به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران پاسخ دهد و در مکالمات کاربران شرکت کند. در بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد که ابزار هوش مصنوعی جدید گوگل به همان روشی عمل می‌کند که ChatGPT انجام می‌دهد.

با Bard، افراد می‌توانند با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، موضوعات پیچیده را ساده‌سازی کنند تا پاسخ‌های بسیار دقیق به پرسش‌ها را دریافت کنند. برای مثال، طبق پست وبلاگ گوگل، کاربر می‌تواند از بارد (Bard) بخواهد اکتشافات تلسکوپ ناسا را برای یک کودک 9 ساله توضیح دهد.

بارد (Bard) در حال حاضر فقط برای انتخاب «تست‌کنندگان مورد اعتماد» در دسترس است. زیرا شرکت گوگل مشتاقانه منتظر جمع‌آوری بازخورد است. نسخه تحت آزمایش با نسخه سبک وزن LaMDA قدرت می‌گیرد.

به گفته گوگل، بارد از اطلاعات آنلاین برای ارائه پاسخ‌های تازه و با کیفیت استفاده می‌کند. LaMDA، مدل زبان گوگل که روی Transformer، یک معماری شبکه‌ای است که در قلب چت بات گوگل قرار دارد.

این اقدام به دلیل نیاز به توان محاسباتی کمتری انجام می‌شود و به تیم اجازه می‌دهد تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند و سریع‌تر در میان عموم کاربران آن را منتشر کنند.

همچنین، گو‌گل قصد دارد که قبل از انتشار عمومی اطمینان حاصل کند که پاسخ‌های Bard قبل از انتشار گسترده، با «نوار بالا برای کیفیت، ایمنی و پایه در اطلاعات دنیای واقعی» مطابقت دارند.

ChatGPT توسط OpenAI، یک شرکت خصوصی که توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود، توسعه یافته است. این یک هوش مصنوعی مکالمه‌ای است که بر اساس مدل زبان GPT ساخته شده است. قادر به پاسخگویی به سؤالات و نوشتن انشا، شعر، جوک و بسیاری موارد دیگر است.

هوش مصنوعی ChatGPT زنگ خطری برای گوگل

محبوبیت چت بات هوش مصنوعی ChatGPT در جهان، زنگ خطر را در گوگل به صدا درآورده و این غول صنعت فناوری قصد دارد امسال «نسخه‌ از موتور جست‌وجویش را با قابلیت‌های چت‌بات به‌نمایش بگذارد» و بیش از ۲۰ پروژه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را معرفی کند.

ChatGPT در نوامبر 2022 برای عموم مردم رایگان عرضه شد و از آن زمان تاکنون مورد استقبال نجومی کاربران قرار گرفته است. به طوری که در عرض دو ماه از مرز 100 میلیون کاربر فعال ماهانه عبور کرد که برای هر محصول تکنولوژی جدیدی یک رکورد محسوب می‌شود. OpenAI همچنین یک نسخه پولی از چت بات به نام ChatGPT Plus را منتشر کرده است که ماهیانه 20 دلار هزینه دارد.

با وجود این هنوز زمان دقیق مشخص نیست که قابلیت‌های چت بات در چه زمانی به موتور جست‌وجوی گوگل اضافه خواهند شد. نیویورک تایمز می‌گوید به اسلایدهایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهند سایر پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل در رویداد I/O 2023 در ماه می (اردیبهشت و خرداد) به‌نمایش گذاشته خواهند شد.

در نهایت گوگل و OpenAI در حال حاضر دو رقیب جدی برای یکدیگر به حساب می‌آیند، با محبوبیت روز افزون چت بات ChatGPT، گوگل نگران از دست دادن کاربران خود در سراسر جهان است. باید دید که آیا Bard می‌تواند در رفع نیازهای کاربران مانند رقیب خود عمل کند یا خیر.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.