خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۷۲۱

نحوه خرید ورق فولادی از بورس

نحوه خرید ورق فولادی از بورس

امروزه ورق های فولادی با داشتن بازه ابعادی و کیفیت های متنوع، کاربرد های بسیاری را در صنعت به خود اختصاص می دهند. در واقع می توان گفت خرید و قیمت این محصولات فولادی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان صنایع مهمی مانند نفت، پتروشیمی، ساخت و ساز، خودروسازی، لوازم خانگی، بسته بندی و ... اهمیت زیادی دارد. یکی از راه های خرید ورق های فولادی، بورس کالا می باشد. در واقع می توان گفت حجم عظیمی از معاملات در بورس، به ورق ها و مقاطع فولادی اختصاص داده می شود.

امروزه ورق های فولادی با داشتن بازه ابعادی و کیفیت های متنوع، کاربرد های بسیاری را در صنعت به خود اختصاص می دهند. در واقع می توان گفت خرید و قیمت این محصولات فولادی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان صنایع مهمی مانند نفت، پتروشیمی، ساخت و ساز، خودروسازی، لوازم خانگی، بسته بندی و ... اهمیت زیادی دارد. یکی از راه های خرید ورق های فولادی، بورس کالا می باشد. در واقع می توان گفت حجم عظیمی از معاملات در بورس، به ورق ها و مقاطع فولادی اختصاص داده می شود.

به طور کلی می توان گفت شرایط خرید و فروش ورق های فولادی در بورس، تحت تأثیر نوسانات اقتصادی و ارزی یک کشور و تغییرات قیمت مواد اولیه ورق های فولادی از سمت تولید کنندگان قرار دارد. اگر چنین شرایطی پیش آید، ممکن است برخی از فروشندگان که بیشتر کارخانجات ورق های فولادی هستند، قیمت ها را برای جذب مشتری بیشتر ثابت نگه دارند. در برخی موارد نیز معامله ای به علت نوسان قیمت از سمت فروشنده انجام نگرفته و قیمت محصولات نیز تا زمان ثابت ماندن شرایط در بازار اعلام نمی شود.

در حالت دیگر نیز قیمت ها توسط فروشندگان با قیمت های بازار همسان شده و سپس اعلام می گردد. لازم به ذکر است اگر شرایط بازار سبب ایجاد نوسان در قیمت ورق های فولادی گردد، معاملات به صورت شفاف و مستمر انجام نگرفته و به اصطلاح شرایط بحرانی بورس به وجود می آید. در چنین حالتی خریداران ممکن است هر اقدامی انجام دهند.

به طور مثال بدون توجه به شرایط خرید کنند یا تا میزان مورد نیاز خرید خود را سفارش دهند. عاقلانه ترین اقدام ممکن در این شرایط، صبر برای رسیدن بازار به حالت معمول و ثبات قیمت ها و سپس خرید می باشد. لازم به ذکر است، بورس کالا ورق سرد را معمولاً در روزهای دوشنبه یا سه شنبه هر هفته عرضه می نماید. سایر ورق های فولادی مانند گالوانیزه، قلع اندود و گرم در روز سه شنبه هر هفته عرضه خواهد شد. همچنین معاملات این محصولات در تالار صنعتی بورس کالا در ساعت 11 صبح انجام می گیرد.

مراحل خرید ورق از بورس کالا

2

برای خرید از وب سایت رسمی بورس کالا نیازمند رعایت چند مرحله اصلی هستیم. ابتدا باید بدانید چه نوع ورق فولادی را مد نظر دارید. به طور مثال ورق گالوانیزه در روز های دوشنبه یا سه شنبه هر هفته عرضه می گردد. حال برای اطلاع از نوسان و استعلام هزینه وخرید ورق های گالوانیزه بهتر است از مراکز فروش معتبر در این زمینه کمک بگیرید. مجموعه آهن اینفو یکی از مراکز فروش معتبر در زمینه تأمین انواع ورق های فولادی می باشد و این محصولات را با بهترین کیفیت و قیمت به خریداران خود تحویل می دهد. با این وجود مراحل خرید ورق های فولادی از بورس کالا شامل 4 مرحله زیر می باشد:

اولین اقدامی که می توانید برای خرید ورق های فولادی از بورس انجام دهید، انتخاب یک کارگذاری معتبر است که به عنوان واسطه عمل می کند و سبب مرتبط شدن خریدار به فروشنده خواهد شد. لازم به ذکر است، کارگذاری ها باید از نوع فعال باشند تا در زمینه خرید آهن آلات و ورق های فولادی بورس فعالیت نمایند. کارگذاری ها به خریداران کد بورسی ارائه می کنند.

مرحله دوم خرید ورق فولادی از بورس، دریافت کد معاملاتی به وسیله ثبت نام در سامانه سجام می باشد. استفاده از کدهای معاملاتی سبب انجام معاملات به وسیله کارگذاری ها در بورس شده و یک سری مدارک نیاز دارد که در ادامه به بررسی آن ها نیز می پردازیم.

دریافت و تکمیل برگه خرید از کارگذاری مربوطه سومین اقدام خرید از بورس کالا است. برگه خرید شامل میزان ورق درخواستی، تعداد و حداکثر توان خرید است که باید توسط خریدار تکمیل شود. در بخش حداکثر توان خرید باید اطلاعات قیمت درخواستی در ازای هر واحد از ورق توسط خریدار مشخص شود. همچنین در این بخش ده درصد از مبلغ فاکتور به حساب کارگذاری واریز شده که نوعی تعهد نامه برای خریدار است.

مرحله پایانی نیز شامل انجام معامله از بورس توسط کارگذاری مربوطه و مطابق با فاکتور خریدار می باشد که سرانجام به یک اطلاعیه خرید می رسد. در نهایت واریز مابقی مبلغ فاکتور خرید به حساب بورس توسط خریدار و تا حداکثر 3 روز پس از دریافت اطلاعیه تأیید خرید انجام می گیرد.

شرایط خرید ورق فولادی از بورس کالا

3

برای خرید ورق های فولادی از بورس می توان از روش های حضوری یا عرضه یکجا استفاده کرد و در نهایت با رعایت یک سری شرایط و قرارداد، معاملات در راستای آن ها انجام می گیرند. به طور مثال در شرایطی که قرار داد نقدی است، پرداخت ارزش ورق فولادی معامله شده و تحویل به موقع آن در زمان مشخص، بر اساس دستور العمل تسویه و پایاپای انجام می گیرد. سایر قراردادها شامل موارد زیر هستند:

  • قرارداد سلف: با خرید ورق فولادی با این قرارداد، محصول مورد نظر در زمانی مشخصی در آینده تحویل داده خواهد شد و بهای آن در زمان معامله، بر اساس دستور العمل تسویه و پایاپای پرداخت می شود.
  • قرارداد نسیه: محصول در زمان معامله تحویل داده شده و بهای آن در تاریخ سر رسید بر اساس دستور العمل تسویه پرداخت می گردد.
  • قرارداد آتی: در قرارداد آتی، فروشنده باید مقدار مشخصی از کالا را به قیمت روز معامله در سررسید معین به فروش می رسد.
  • قرارداد سلف استاندارد: در این قرارداد نیز فروشنده مقداری از محصولات خود را مطابق با سلف استاندارد با ارزش نقدی به فرو رسانده تا در زمان مشخص به خریدار تحویل دهد.
  • قرارداد اختیار معامله: یک طرف از خریدار یا فروشنده، کالا مورد نظر را از شخص دیگر خریداری کرده و اختیار معامله به دو نوع خرید و فروش تقسیم می شود.

مدارک لازم برای خرید ورق از بورس چیست؟

برای خرید از بورس کالا بسته به بازاری که در آن معاملات انجام می گیرد، مدارک مختلفی در نظر گرفته می شود. مشتریان حقیقی افرادی هستند که برای کسب و کار خود نیاز به خرید ورق های فولادی یا هر محصول دیگری از بورس کالا داشته و در واقع یک نفر هستند. مشتریان حقوقی افرادی هستند که با کمک یک دیگر به گروه ها، سازمان های و شرکت های مختلف خاص و عام تبدیل شده و ورق های فولادی را برای استفاده یا فروش خریداری می نمایند. مدارکی که برای خرید از بورس نیاز است برای هر دو این گروه ها متفاوت می باشد.

به طور مثال مشتریان حقیقی یا در واقع همان افرادی که بدون یک گروه یا سازمان محصولات بورس کالا را خریداری می نمایند، باید برای خرید مدارکی مانند فرم درخواست کد حقیقی شامل کد ملی به همراه چند رقم اضافه، کپی کارت ملی و شناسنامه به همراه پرونده مالیاتی و کد اقتصادی شخص که از طریق ثبت نام در سامانه امور مالیاتی به دست می آید، لازم است.

مشتریان حقوقی یا همان سازمان ها و شرکت ها نیز دارای کد حقوقی یا همان کد اقتصادی مالیاتی هستند که به همراه آن باید مدارکی مانند کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره، اساسنامه، روزنامه رسمی شرکت، صورت های مالی حسابرسی شده و پروانه کسب یا بهره برداری و سایر مجوز های فعالیت را برای خرید از بورس داشته باشند.

منظور از اساسنامه فرمی است که در داخل آن تاریخ تأسیس شرکت، حوزه فعالیت در صنعت آن، میزان سرمایه گذاری، نوع شرکت، ارزش سهام و ... درج شده است، اما در مقابل روزنامه رسمی اطلاعاتی است که برای تمامی شرکت ها قابل مشاهده بوده و نشان می دهد یک شرکت چه فرد یا افرادی یا به عنوان مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره در نظر گرفته است.

از سوی دیگر پروانه کسب مربوط به شرکت های بازرگانی مانند آهن اینفو می باشد که از ورق فولادی خریداری شده از بورس استفاده ای نکرده و تغییری در آن ایجاد نمی کنند و تنها به مشتریان خود می فروشند. این در صورتی است که افراد تولید کننده که برای مثال از ورق گالوانیزه برای تولید محصولات فرمینگ استفاده می کنند، باید برای خرید از بورس پروانه بهره برداری داشته باشند.

مدارکی که در بالا به آن ها اشاره شد، مربوط به بازار فیزیکی بورس است که شبیه به بازار سنتی بوده و میزان عرضه، قیمت پایه محصولات، میزان تقاضا، آمار معاملات فیزیکی، نوع تسویه و ... در آن مشخص می شوند. در مقابل بازار مشتقه نیاز مند مدارک دیگری است. این بازار مرتبط با قراردادهای اختیار معامله و آتی می باشد و برای اشخاص حقوقی و حقیقی به مدارک مختلف و جداگانه نیاز است.

برای خریداران حقیقی در این بازار اشخاص از طریق شرکت های کارگذاری، دارای یک کد با تأییدیه بانک مربوطه هستند که به همراه فرم اطلاعات حساب خریدار، کپی دو طرف کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه و اقرارنامه جهت ریسک معاملات قراردادهای آتی باید به شرکت کارگذاری تحویل داده شوند.

مشتریان حقوقی نیز باید کد تأییدیه بانک و شرکت کارگذاری را به همراه کپی صفحات کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و نماینده شرکت، مشخصات نماینده، اطلاعات حساب بانکی شرکت، اقرارنامه ریسک معامله های قراردادهای آتی و آخرین تغییراتی که در روزنامه رسمی شرکت و همچنین اساسنامه به وجود آمده است را داشته باشند تا قادر به خرید از بورس کالا در بازار مشتقه باشند.

روش‌ های خرید ورق از بورس کالا

برای خرید از بورس کالا دو روش حراج حضوری و عرضه به صورت یکجا وجود دارد که شرح خرید به هر روش در ادامه آورده شده است:

روش حراج حضوری

در این روش ورق های فولادی به صورت حراج حضوری در بورس عرضه می شوند و شامل ثبت سفارش، معاملات، تسویه، پایاپای و تحویل کالا مطابق با قوانین حاکم در بازار فیزیکی می باشد. به طور معمول آمار معاملات این محصولات در عرضه اول انجام می گیرد، اما اگر به قیمت پایه معامله نرسد، کارخانه عرضه کننده قادر است تا 5 روز پس از تاریخ عرضه اولیه مجدداً محصول خود را در بازار معامله کند. با این حال اگر در عرضه دوم نیز محصولات به فروش نروند، عرضه مجدد با توجه به درخواست عرضه کننده و طی کردن دوباره فرآیند پذیرش عرضه انجام خواهد گرفت.

روش عرضه یکجا

روش عرضه یکجا در صورتی است که کارگذار عرضه کننده قادر باشد 3 درصد از بهای محصول قابل عرضه را بر اساس قیمت پایه، به شکل نقدی یا ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از فروشنده بگیرد و به بورس پرداخت کند. همچنین باید تأییدیه معامله پایاپای را بنا بر سپردن تضمین ها به بورس ارائه کند تا فروشنده قادر به عرضه یکجا باشد.

چه محصولاتی از ورق در بورس کالا عرضه می ‌شوند؟

ورق های فولادی در بورس کالا در دسته محصولات صنعتی و فولادی قرار می گیرند و اصلی ترین دسته بندی آن ها ورق گرم و سرد است که خود انواع مختلفی مانند ورق سرد خودرو یا ورق گرم HB یا HC (ورق گرم خودرو یا نورد کاران) تقسیم بندی می شود. البته ورق سرد نیز به دو شکل ورق سرد خودرو و لوازم خانگی عرضه می گردد. ورق گالوانیزه نیز علاوه بر نوع معمولی در دو مدل دیگر ورق گالوانیزه خودرو و لوازم خانگی در بورس عرضه می شود. با این وجود دسته بندی اصلی ورق های فولادی که در بورس هر هفته عرضه می گردند، شامل موارد  زیر می باشند:

  • ورق گرم
  • ورق سرد
  • ورق گالوانیزه
  • ورق قلع اندود
  • ورق رنگی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.