کد مطلب: ۳۹۲۷۴۰

بانک‌ها دیگر از حساب ضامن وام برداشت نمی‌کنند

بانک‌ها دیگر از حساب ضامن وام برداشت نمی‌کنند

بانک مركزی با صدور بخشنامه‌ای برداشت مطالبات غیرمستقیم بانک‌ها و موسسات اعتباری از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری یا ضامن را غیرمجاز اعلام كرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این تصمیم بانک مركزی می‌تواند جریان دریافت تسهیلات توسط افراد حقیقی را ساده‌تر كند. تا پیش از این، بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به افراد علاوه بر شروط سفت و سختی مانند دو نفر ضامن با چك و سفته از مشتریان خود می‌خواستند در قبال دریافت وام، نامه‌ای از محل كار خود ارایه كنند كه طی آن متعهد می‌شدند كه در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات بانكی، بانک مجاز به برداشت مستقیم از حساب بانكی وی یا ضامن تسهیلات‌گیرنده است.

آنگونه كه بانك مركزی اعلام كرده، این تصمیم پس از اقامه دعوی دیوان محاسبات كشور انجام شده است. این شكایت در دیوان عدالت اداری ثبت شده و حالا بانك مركزی آیین‌نامه‌های مربوط به دریافت تسهیلات را به گونه‌ای تغییر داده كه ضامن تعیین شده برای وام بانكی، دیگر نیازی به ارایه نامه موسوم به «كسر از حقوق» نباشد.

مدیر كل مقررات، مجوزهای بانكی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانكی بانك مركزی طی بخشنامه‌ای به مدیران عامل تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام كرد: با توجه به رای دیوان عدالت اداری، بانک‌ها و موسسات اعتباری فقط می‌توانند مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید و در صورت عدم برداشت از موجودی قابل برداشت هر یك از حساب‌های انفرادی مشتری یا ضامنین برداشت كنند و برداشت مطالبات غیرمستقیم از این حساب‌ها مجاز نیست.

در بخشنامه بانك مركزی آمده است: «بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٩٤ با رویكرد تسریع و تسهیل وصول مطالبات غیرجاری بانك‌ها همچنین اتخاذ تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از افزایش حجم مطالبات غیرجاری، اقدام به بازنگری آیین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری موسسات اعتباری(ارزی و ریالی) نمود و متعاقبا اصلاحیه آیین‌نامه مذكور را پس از تصویب در هزار و دویست و ششمین جلسه مورخ ۱۳۹۴.۶.۱۰ شورای پول و اعتبار به شبكه بانكی كشور ابلاغ كرد».

به موجب ماده (١٩) آیین‌نامه مورد اشاره «موسسه اعتباری موظف است به منظور كاهش مطالبات غیرجاری، از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، قراردادهای اعطای تسهیلات بانكی را به گونه‌ای منعقد كنند كه مشتری، ضامن و یا ضامنین با شرط ضمن عقد به طور غیرقابل رجوع به موسسه اعتباری اختیار دهد كه هر گونه مطالبات خود اعم از مستقیم و یا غیرمستقیم را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت از موجودی قابل برداشت هر یك از حساب‌های انفرادی مشتری یا ضامنین(ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباری رأسا و بدون نیاز به حكم قضایی یا اجرایی برداشت نموده و به حساب بدهی مشتری منظور نماید. مشتری، ضامن و یا ضامنین در صورت اقدام موسسه اعتباری به شرح یاد شده حق هر گونه اعتراض و طرح دعـوی را از خود سلب می‌كند».

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماپنجاه ملیون بدهی به بانک کشاورزی داشتیم به علت ضرر نتوانستیم پرداخت کنیم وتمدیدکردیم وحدود صدوبیست ملیون شد پارسال پنجاه ملیون از فروش محصول داشتیم چون تمام حساب همسرم به خاطر وام مسدود است در حساب من گذاشت بنده خدا فکر کرد بخشش به او تعلق میگیرد واز شر وام راحت میشود مجلس قانون راتصویب کرد ولی شورای نگهبان قبول نکرد ریس بانک هرروز به همسرم زنگ میزد به منزل زنگ میزدند ضامنها را زیر فشار میگذاشتند امی گفت بیا تمدید کن بچه ها گریه میکردمد بابا تمدیدنکن ریس از شوهرم امضا گرفت تا عید بخشودگی نیامد پولرا بردارد همسرم به خاطر فشاری که متحمل میشد پول رادر حسابش گذاشت در بیست وپنجم پیامک امد ممنون از پرداخت تسهیلات شما حالا که بند ل امده به ما تعلق نمیگیرد چند روز پیش اخطتر امد شصت وشش بدکارید چهل ودو بدهید خدارا خوش نمی اید این طرح ها برای ما واجب است که دستمان خالیست وچهل ودو ملیون برایمان درمان بسیاری از زخمهای زندگیست ریس میگفت پنجاه رو که امضا دادید حالا بقیه رابدهید

  • ناشناس

    من نمی‌فهمم حتا از 30 هزارتومن ته حساب هم نمیگزرن

  • لیلا دانش

    در بانک مهر ایران استان اردبیل – میدان جهاد
    از حساب من قسط های اسفند و فروردین برداشته شده است ،لطفا رسیدگی به عمل آید .

  • حمید

    ماده 19هم طی رای شماره 64هیات عمومی دیوان عدالت اداری درمورخ98/1/20ابطال شده برداشت مطالبات غیرمستقیم ازحساب افرادمجازنیست

    • ناشناس

      سلام، الان ضامن یکی هستم هر سه ماه میره قسطشو میده بانک هم چون اونجا حساب دارم حسابمو تا سه میلیون مسدود میکنه نمیتونم برداشت کنم وام گیرنده که میره اقساطشو میده باز بانک رفع مسدودی نمیکنه. آیا کارشون قانونیه؟

  • ناشناس

    سلام من ضامن یه نفر شدم بانک قبل اینکه از مشتری خود طلبش وصول کنه تا حقوق میاد به حسابم کل حسابم خالی میکنه حتی از یارانه ای که حق زن بچهام رحم نمیکنه چرا روی چک سفته خود مشتری اقدام نمیکنه

    • ناشناس

      به نفع بانک نامه می‌نویسن خیالت راحت شد

  • ناشناس

    سلام ..‌‌خیلی خوبه. منم ضامن کسی شدم .دریغ از اینکه یه قسط پرداخت ..همراه ۶۰۰هزار تومان از حقوقم کسر میشه‌‌‌‌…هرچی هم بهش میگم با توهین جواب میده خدایی حق من این نیست .سی میلیون تومان ضامن شدم تا الان هم تواین سال از حقوق کسر کردن تازه ۲۹میلیون دیگه میگنند باید پرداخت بشه من بیمارم سرطان مغز استخوان دارم الان چند ماه نمیتوانم دارو بگیرم‌‌ اگه واقعا میشه کمک کنید من حقم بگیرم این خانم دوتا مغازه ارایشگری داره درآمد بالایی هم داره ممنون میشم جواب بدهید که چیکار کنم

  • ناشناس

    دراین دستورات خیری به فقرا نمی‌رسد چون. طوری نوشته می‌شود که ما متوجه نشوم

  • محمد

    من ضامن وام همکارم بودم وام از حقوقش ماهانه کم می شد. چون خزانه اقساط رو با تاخیر دوماهه می فرسته، دیروز بانک ملت حسابم رو خالی کرد.
    تازه این پول هزینه پزشکی پدرم بود.
    اگر بانک صبر می کرد کمتر از پنج روز آینده برای اقساط پرداخت می شد.