کد مطلب: ۷۱۲۹۶۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ / باید از ظرفیت چین و روسیه بیشتر استفاده کرد

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ / باید از ظرفیت چین و روسیه بیشتر استفاده کرد

طبق اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، مقرر شده لایحه بودجه ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ برای بررسی در مجلس، تقدیم نمایندگان شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، مقرر شده لایحه بودجه ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ برای بررسی در مجلس، تقدیم نمایندگان شود. یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بحث درآمدهای نفتی و همچنین صادرات نفت، از نزدیکتر شدن ایران به کشورهای شرقی (خصوصا چین) خبر داد.

درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ توضیح داد: متاسفانه واقعیت این است که منابع ما محدود است. بحث برخی موارد مانند بحث افزایش سهم ۳ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی هم محدودیت بیشتری برای دولت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی درآمدهای نفتی دولت کاهش پیدا می‌کند، از سوی دیگر سهم صندوق توسعه هم به ۴۳ درصد خواهد رسید که قاعدتا منابع محدودتری را در اختیار دولت قرار می‌دهد. البته گشایش‌هایی در زمینه درآمدهای مالیاتی رخ داده ولی باتوجه به نیازهای دولت، کافی نبوده و پاسخگوی نیازها نیست.

هزینه دولت بالاست

قادری با اشاره به بالا بودن هزینه جاری دولت به تجارت‌نیوز گفت: هزینه‌های جاری دولت؛ اعم از حقوق و مزایای کارکنان دولت بالاست و همین امر مشکل‌ساز می‌شود. افزایش هزینه هم بار مالی دولت را بالا می‌برد که طبیعتا منجر به تشدید تورم خواهد شد.

این نماینده مجلس بیان کرد: البته با توجه به تورمی که وجود دارد امکان اضافه نکردن دستمزد و حقوق نیز وجود ندارد. این وضعیت پیامدهای تشدید تورم برای بودجه را دارد.

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی راه چاره است

نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد: به باور من تنها کاری که می‌توان کرد، کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی است. از همین رو باید در راستای جایگزین کردن درآمدهای غیرتورمزا باشیم.

وی افزود: البته اقداماتی در این راستا باید انجام شود که از آن جمله می‌توان به تسهیل صدور مجوز کسب و کارها، تسریع واگذاری‌ها، افزایش درآمدهای مالیاتی در پی رشد و رونق اقتصادی و … اشاره کرد.

قادری اظهار کرد: از طرفی هم با توجه به برنامه هفتم باید تلاش شود تا وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش قابل توجه و ملموسی را داشته باشد. اگر بتوان چنین سیاستی را اجرا کرد، فشار تورمی هم از روی بودجه برداشته خواهد شد.

تعامل بیشتر با شرق

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد ما باید تعامل بیشتری با کشورهای همسایه، بلوک شرق و حتی آفریقایی داشته باشیم. ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد و کشور نیز باید از آن بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: اتفاقاتی که رخ داده زمینه را ایجاد کرده که تعامل با کشورهایی نظیر چین، روسیه، هند و کشورهای همسایه افزایش دهیم. وقتی غربی‌ها بنای همکاری و همراهی ندارند لزومی ندارد که خودمان را از ظرفیت همکاری با شرق محروم کنیم.

تکلیف برجام چیست؟

شهردار سابق شیراز عنوان کرد: در بحث برجام کشورهای غربی نشان دادند که علیرغم ادعاهایشان اراده‌ای برای احیای برجام ندارند. البته پرونده برجام بسته نشده اما اغتشاشات اخیر بهانه‌ای را برای کشورهای غربی ایجاد کرده تا مسیر لج و لجبازی را از سر بگیرند. از همین رو خیلی نباید روی برجام حساب باز کنیم.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: البته اگر فرصتی فراهم شد و برجام هم احیا شد که فضای جدیدی برای کشور ایجاد می‌کند. اما اگر چنین اتفاقی رخ نداد نباید دست بسته باشیم و همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام بگذاریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.