کد مطلب: ۳۸۳۶۰۳

اولین مدرسه تابستانی تخصصی کشور در حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی برگزار شد:

واکاوی علل مهاجرت‌‎های اقتصادی، اجباری و بازگشتی

واکاوی علل مهاجرت‌‎های اقتصادی، اجباری و بازگشتی

شبکه مهاجرت خاورمیانه در تاریخ 28 تا 30 خردادماه، اولین مدرسه تابستانی تخصصی کشور در حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی را برگزار کرد. از مهم‌ترین محورهای این کارگاه آموزشی «مهاجرت‌های کاری و اقتصادی»، «مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی» و همچنین «جابجایی تحصیلی و مهاجرت‌های بازگشتی» بود.

در حال حاضر تعداد افرادی که در جهان مهاجرت می‌کنند بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ است. آمار و ارقام تا پایان سال 2018 نشان می‌دهد، بیش از 260 میلیون مهاجر در دنیا وجود دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این رقم در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تب‌وتاب مهاجرت در سال‌های اخیر در ایران هم بالا گرفته و ایرانی‌های بسیاری به دلایل مختلف کشور خود را به مقصد کشورهای دیگر ترک می‌کنند.

از سوی دیگر، ایران خود یکی از مقاصد مهاجران کشورهای همسایه است. از این رو لزوم یک برنامه و نظام مهاجرتی بیش از هر زمان دیگری در کشورمان حس می‌شود.

سعیده سعیدی

در این راستا، شبکه مهاجرت خاورمیانه در تاریخ 28 تا 30 خردادماه، اولین مدرسه تابستانی تخصصی کشور در حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی را برگزار کرد. از مهم‌ترین محورهای این کارگاه آموزشی «مهاجرت‌های کاری و اقتصادی»، «مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی» و همچنین «جابجایی تحصیلی ومهاجرت‌های بازگشتی» بود.

اولین روز این نشست با حضور سعیده سعیدی از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و پروفسور یوسی یاوهیاینن از دانشگاه تورکو فنلاند با محورهای جنسیت و مهاجرت‌های بین‌المللی، مهاجرت‌های اجباری و غیرمتعارف، سیاست و مدیریت پناهندگان و شکاف دیجیتال میان مهاجران برگزار شد.

بهرام صلواتی از پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و حسین میرزایی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه طباطبایی در روز دوم این کارگاه آموزشی به موضوعات مفاهیم نظری مهاجرت‌های کاری و اقتصادی، مهاجرت و اقلیت‌های قومی و سیاستگذاری‌های این حوزه‌ها پرداختند.

بهرام صلواتی

بهرام صلواتی می‌گوید: در حال حاضر بیش از 235 میلیون مهاجر آماده‌به‌کار در جهان وجود دارد.

بهرام صلواتی در خصوص مهاجران اقتصادی می‌گوید: بیش از 260 میلیون مهاجر در دنیا وجود دارد که از این تعداد بیش از 235 میلیون آن مهاجر آماده‌به‌کار هستند. یعنی اگر وضعیت مهاجرتی آنها مشخص شود، بلافاصله جذب بازارهای کار بین‌الملل می‌شوند. در همین راستا بیش از 160 میلیون مهاجر اقتصادی یا به عبارتی نیروی کار مهاجر وجود دارد که در بازارهای کار جذب شده‎اند. به این ترتیب با خیل عظیمی از جمعیت نیروی کار مهاجر مواجه هستیم و جالب اینجاست که بدانیم این اعداد و ارقام به شدت افزایش پیدا خواهند کرد.

ایران با تشدید معضل بیکاری سال‌‌های اخیر، بخش عظیمی از نیروی متخصص و ماهر خود را از دست داده است.

بهرام صلواتی در این زمینه ادامه می‌دهد: در دنیا نظام‌های مهاجرتی در حوزه اقتصاد با هدف هوشمندتر کردن و انتخاب دقیق نیروی کار مهاجر اقتصادی در حال به‌روزرسانی هستند. ایران هم باید تجارب بین‌المللی را در این زمینه کسب کند و عین حال ظرفیت‌ها و تهدیدهایی را که پیش‎‌ روی نیروی کار مهاجر ایرانی چه در زمان ترک کشور و چه در مواجهه با نیروی کاری که از کشورهای همجوار وارد کشور می‌شود، مورد بررسی قرار دهد.

حسین میرزایی

حسین میرزایی می‌گوید: مهاجرت یک پدیده چندوجهی است؛ اما مهاجرت‌هایی که از ایران انجام می‌شود اصولا منشاء اقتصادی ندارد.

در این نشست حسین میرزایی هم می‌گوید: مهاجرت یک پدیده چندوجهی است؛ اما مهاجرت‌هایی که از ایران انجام می‌شود اصولا منشاء اقتصادی ندارد.

امروز آخرین روز مدرسه تابستانی تخصصی در حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی است که با حضور دکتر بهرام صلواتی، دکتر سعیده سعیدی و مهندس سیاوش خالدان از موسسه توسعه دانش فردای ایرانیان و با بررسی موضوعات جابجایی و مهاجرت‌های تحصیلی مهاجرت‌های بازگشتی برگزار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.