کد مطلب: ۶۷۰۲۸۶

برنج پاکستانی سر سفره ایرانی/ برنج ایرانی کیلویی ۱۸۰ هزار تومان؟

برنج پاکستانی سر سفره ایرانی/ برنج ایرانی کیلویی ۱۸۰ هزار تومان؟

 دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: قیمت برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج‌های ایرانی است و در حدود ۳۸ هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: طرح تعیین قیمت دستوری برای برنج ایرانی در بازار شکست خورده است و برنج در قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت به فروش نمی‌رسد.

خبرآنلاین نوشت: بهمن ماه سال گذشته بود که با افزایش شدید قیمت برنج، وزارت جهاد کشاورزی قیمت انواع برنج خارجی و ایرانی را اعلام کرد و خواستار نظارت و بازرسی بر رعایت این قیمت‌ها شد.

قاسمعلی حسنی، درباره وضعیت کنونی بازار برنج گفت: قیمتی که دولت برای فروش برنج‌های ایرانی تعیین کرد از ۴۲ تا ۶۰ هزار تومان بود اما این طرح موفق نبود.

وی در توضیح این مطلب افزود:همان زمان هم کسبه و شالیکاران اعلام کردند برنج ایرانی نمی‌توان مشمول قیمت‌گذاری کرد و همین حالا نیز برنج هاشمی درجه یک که دولت قیمتی برابر با ۶۰ هزار تومان در هر کیلو برای آن تعیین کرد، در بازار حداقل کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این سئوال که گرانی برنج شیوه خرید مردم را تغییر داده است یا خیر؟ گفت: برنج کالایی است که مردم اغلب ماهانه و سالانه نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

هنوز خیلی از مردم از انبارهای خانگی‌شان مصرف می‌کنند و تقاضای جدیدی وارد بازار نشده است البته در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم که حجم خریدها به بسته‌های ۱۰ کیلوگرمی کاهش یافته است. در عین حال برخی شرکت‌ها حتی برنج بسته‌بندی کیلویی عرضه می‌کنند که نشان می‌دهد بالا رفتن قیمت در روش خرید موثر است.

به گفته وی اغلب شرکت‌های داخلی اقدام به عرضه برنج در بسته‌های ۲ تا ۱۰ کیلویی کرده‌اند.

برنج پاکستانی سر سفره ایرانی

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وعده دولت مبنی بر واردات و عرضه برنج‌های خارجی با کیفیتی همانند برنج طارم ایرانی توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برنج پاکستانی بیشتر از سایر انواع برنج خارجی در بازار خریدار دارد علت هم این است که طعم این برنج شبیه برنج ایرانی است.

این فعال صنفی در توضیح این مطلب افزود: در اصل بذر برنج‌های ایرانی به پاکستان فرستاده شده و در نتیجه محصول تولید شده پاکستانی اکنون در بازار ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

وی درباره قیمت این برنج نیز گفت: قیمت برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج‌های ایرانی است و در حدود ۳۸ هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد. همان طور که گفتم به لحاظ طعم نیز با ذائقه‌ی ایرانیان سازگار است.

قیمت انواع برنج

وی گفت: در ماه‌های اخیر برنج‌هایی در قالب طرح رمضان و از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به بازار عرضه شد که در قالب این طرح برنج تایلندی کیلویی ۱۲.۵ هزار تومان و برنج هندی به نرخ ۱۸.۵ هزار تومان فروخته شد.

وی افزود: اکنون در بازار و بنکداری‌ها برنج هندی ۲۶ تا ۳۶ هزار تومان و برنج ایرانی از ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه اغلب مصرف کنندگان به دنبال خرید آن هستند برنج‌هایی هستند که با قیمت ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسند مانند برنج فجر کیلویی ۸۹ هزار تومان، برنج شیرودی ۶۹ هزار تومان، برنج ندا کیلویی بیش از ۶۰ هزار تومان، برج هاشمی نیز کیلویی حدود ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی درباره فروش برنج ۱۸۰ هزار تومانی گیلانی در بازار اظهار کرد: خیر، اصلا چنین چیزی معنا ندارد و کسی نمی‌تواند برنج با چنین نرخ‌هایی را خریداری کند، اصلا چه اتفاقی رخ داده که قیمت برنج تا این حد افزایش یابد؟ برخی اقلام مانند برنج‌های کشت دوم که به اصطلاح محصول درجه یک و لوکس محسوب می‌شوند مانند برنج‌های کشت دوم ممکن است با قیمت بالاتری به فروش برسند اما این مساله را نمی‌توان به قیمت سایر اقلام برنج ایرانی تسری داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.