خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۳۳۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بسته های حمایتی دولت از بورس کارآمد است؟

بسته های حمایتی دولت از بورس کارآمد است؟

دیروز سخنگوی اقتصادی دولت از یک بسته جدید برای حمایت از بورس سخن گفت و اعلام کرد که این بسته به همین زودی‌ها رونمایی می‌شود؛ با توجه به اجرایی نشدن بسته‌های قبلی آیا این بسته جدید کاربردی خواهد بود یا آن هم در حد یک دستوالعمل بلااستفاده خواهد ماند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز وزیر اقتصاد از یک بسته حمایتی جدید برای بازار سرمایه خبر داد. خاندوزی با ابراز امیدواری برای ابلاغ این بسته ظرف چند روز آینده گفت: امیدواریم این بسته گامی در جهت چشم‌انداز افزایش سودآوری صنایع بورسی در سال آتی قرار گیرد.

وزیر اقتصاد درباره سیاست‌های دولت برای حمایت از ورود نقدینگی ۳۴ درصدی به بازار سرمایه گفت: چند هفته پیش بسته جدیدی در ستاد هماهنگی ستاد اقتصادی دولت نهایی شده و در روزهای آینده ابلاغ می شود که کمک می کند سودآوری شرکت‌های بورسی ادامه پیدا کند و این مساله به جذب نقدینگی در این بازار منجر می‌شود.

خاندوزی گفت: با توجه به مشکلات سوخت در ماه‌های گذشته، دولت برنامه‌هایی را برای کاهش فشار به بنگاه‌های بورسی اجرا کرد و تلاش کرده در ماه‌های گذشته با پیوند دادن بنگاه‌های اقتصادی به راه اندازی نیروگاه اختصاصی و همچنین استفاده از سوخت‌های دیگر کمک کند تا از این طریق سودآوری شرکت‌ها با مشکل مواجه نشود.

سونوشت بسته‌‎های حمایتی پیشین

در حالی خاندوزی از بسته جدید سخن گفته که در اولین هفته‌های آبان‌ماه بسته 10 بندی دیگری در حمایت از بازار سرمایه ابلاغ شده بود که بر اساس نظرسنجی‌ها این بسته تا به امروز کارایی چندانی نداشته و بسیاری از بندهای آن اجرایی نشده است.

بسته آبان‌ماه، 10 بند داشت که نخستین بند آن بیمه پرتفوی سهامداران بورسی بود که بر همین اساس 580 هزار نفر پرتفوی خود را بیمه کردند. این افراد تا 4 آبان سال آتی نباید به ترکیب پرتفوی خود دست بزنند؛ این بدان معناست که سهامداران نباید سهام بیمه شده خود را تا مدت تعیین شده بفروشند.

البته قرار است منابع این بیمه از بودجه سال آینده تامین شود و با وجود کسری بودجه شدید و تورم به عقیده کارشناسان این تامین مالی کمی دشوار است.

دومین بند از این مصوبه این بود که اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره منتشر شود.

اما اغلب فعالان بورسی و کارشناسان اعلام کردند که این موضوع نیز تحقق نیافته است. بر همین اساس لازم است سازمان بورس آمارهای این مصوبه را اعلام کند.

با مدیریت و همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار بود نرخ سود مدیریت شود اما همچنان شاهد نوسان‌های شدید در نرخ سود هستیم و به نوعی این نرخ سود هنوز مدیریت نشده است.

زمان معاملات فرابورس نیز طی این مدت تغییر کرد اما این تغییر نیز نتوانست تاثیر مثبتی روی معاملات داشته باشد و تنها سهامداران شاهد تغییر زمان معاملات خود بودند.

مصوبه دیگر، تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار است که این موضوع نیز باید توسط سازمان بورس اعلام شود چراکه صندوق‌های حاکمیتی اطلاعاتی در دسترس نگذاشته‌اند در نتیجه وضعیت این مصوبه نیز همچنان مبهم است.

یکی دیگر از بندهای این بسته 10 بندی این بود که ملبغ 50 هزار میلیارد ریال به صندوق تثبیت از ردیف بودجه امسال پرداخت شود؛ اما هنوز تمامی این مبلغ پرداخت نشده است!

همچنین قرار بود سپرده‌گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت افزایش یابد که آمار صددرصد این موضوع نیز منتشر نشده و باید منتظر انتشار اطلاعات مربوطه ماند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک ماه پس از ابلاغ این بسته 10 بندی هیچ یک از موارد اجرایی نشده بود و اکنون پس از گذشت حدودا 4 ماه، تنها بخشی از این مصوبه اجرایی شده است.

عدم اجرای مصوبه و بسته‌های حمایت از بازار سرمایه در زمان مقرر باعث می‌شود که اعتماد سهامداران نسبت به بورس کاهش یابد و کاهش اعتماد نیز نتیجه‌ای جز خروج نقدینگی نخواهد داشت.

بسته‌های بی‌نتیجه دولت

آن‌طور که از اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت برمی‌آید، به زودی باید شاهد رونمایی از بسته جدید حمایتی باشیم؛ اما مساله اینجاست که این بسته چقدر می‌تواند کاربردی باشد؟ مساله این است که از سال 99 تا به امروز بسته‌های حمایتی زیادی در بازار سرمایه ابلاغ شده ولی هیچ یک نتوانسته تاثیری روی معاملات بگذارد.

برای نمونه همین بسته 10 بندی که به آن اشاره شد هفتم آبان ابلاغ شد اما پس از آن شاهد روند شگفت انگیزی در شاخص‌های بازار نبودیم و تنها شاخص کل اندکی مثبت شد که آن هم ناشی از اخبار مثبت بازار سرمایه بوده است.

حالا اما با وجود عدم نتیجه‌بخشی بسته‌های حمایت از بورس این روزها شاهد آن هستیم که وزیر اقتصاد به دنبال اجرایی کردن یک بسته حمایتی جدید است. باید از وزیر اقتصاد پرسید چرا با توجه به عدم نتیجه‌بخشی بسته‌های قبلی حمایت از بازار، باز هم بسته جدید ابلاغ می‌شود در حالی که سازنده‌ترین حمایت از بازار سرمایه، عدم مداخله دولتی‌ها در امور آن است؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جناب عشقی، خاندوزی ، فرزین، مخبر و محسن رضایی و …. این کاره نیستید . بروید کارشناس خبره و کاردان که از بورس سر رشته داشته باشه و چیزی می فهمد از خارج بیاورید تا بورس ایران را از این وضعیت خارج کند.