کد مطلب: ۴۳۶۵۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس چهارشنبه چه می‌شود؟ / خوش‌بینی سهامداران پس از تعیین دامنه نوسان

بورس چهارشنبه چه می‌شود؟ / خوش‌بینی سهامداران پس از تعیین دامنه نوسان

پس از برگزاری جلسه شورای عالی بورس و تصمیمات این جلسه، سهامداران نسبت به بازگشت شاخص به مدار صعود خوش‌بین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از پایان جلسه شورای عالی بورس، که با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران بورسی انجام شد، فرهاد دژپسند اعلام کرد، دامنه نوسان همانند گذشته پنج درصد باقی خواهد ماند و خبری از کاهش دامنه نوسان به دو درصد نخواهد بود.

وزیر اقتصاد ضمن درخواست حمایت رئیس‌جمهور از عرضه شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه، اعلام کرد در روزهای آتی عرضه‌اولیه شرکت‌های جدید با شدت و شتاب بیشتری پیگیری می‌شود و در بودجه 99 نیز این موضوع لحاظ شده است. یکی دیگر از تصمیمات این جلسه، بازگشت حجم مبنا به روال عادی بود.

در چند روز اخیر، تصمیمات ناگهانی سازمان بورس در خصوص تغییر در نحوه محاسبه حجم مبنا و همچنین کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس از پنج به دو درصدی موجب اعتراض گسترده فعالان بازار سهام شده بود؛ به طوری که در نهایت سازمان بورس تصمیم به لغو اعمال تغییر در دامنه نوسان تا اطلاع ثانوی گرفت و حالا به نظر می‌رسد اعتراضات فعالان نتیجه داده و در آینده نزدیک از کاهش دامنه نوسان خبری نباشد.

بازار سهام کشور در سه روز معاملاتی این هفته روندی نزولی داشته و از کانال 550 هزار واحدی به کانال 519 هزار واحدی سقوط کرده است. در پایان معاملات امروز نیز شاخص کل افتی 14 هزار واحدی را به ثبت رساند. موضوعی که نگرانی‌های زیادی را در خصوص آینده این بازار سودده در سال جاری برای فعالان خرد و کلان بورس ایجاد کرده است. سقوطی که حتی ترافیک عرضه اولیه‌ نیز نتوانست جلوی آن را بگیرد و در حالی که بازار روندی صعودی را در ارزش معاملات در هفته گذشته در پیش گرفته بود و توانسته بود از نظر حجم و ارزش معاملات رکوردشکنی کند، در این هفته با افت حجم معاملات مواجه شد.

با این حال به نظر می‌رسد این تصمیم شورای عالی بورس بتواند تا حدی اعتماد از دست رفته معامله‌گران بورس را بازیابی کرده و نگرانی فعالان بورس از دستکاری بازار را تا حد زیادی کاهش دهد. چرا که بسیاری معتقد بودند این اقدامات کنترلی دستوری تنها موجب حرکت نقدینگی از سهام به ارزش به سهام حبابدار شده و تغییری در ماهیت بازار ایجاد نمی‌کند. با وجود افت شدید شاخص در دو روز اخیر تحلیلگران معتقدند به واسطه ورود نقدینگی بسیار زیاد به بورس در چند ماه اخیر، شاخص محکوم به صعود است و این نوسانات تنها اصلاحاتی جزئی و مقطعی هستند.

فعالان بورس و معامله‌گران در فضای مجازی در حالی نسبت به آینده صعودی بورس احساس خوش‌بینی می‌کنند که عملکرد ضعیف کارگزاری‌ها در عرضه اولیه و همچنین اختلال در فرایند ثبت سفارش در معاملات ابتدای هفته صدای بسیاری از سهامداران را درآورده بود. اختلالی که باعث شد میزان مشارکت در عرضه اولیه شگویا روندی نسبت به عرضه اولیه‌های قبلی اندکی کاهش داشته باشد.

این تصمیمات در حالی گرفته شده که روز چهارشنبه بار دیگر شاهد دو عرضه اولیه دیگر در بازار سهام خواهیم بود.

در جریان معاملات فردا، زکوثر در بورس و ساوه در فرابورس به روش ثبت سفارش عرضه می‌شوند که حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این دو عرضه اولیه در مجموع 665 هزار تومان خواهد بود اما با فرض مشارکت یک میلیون و 600 هزار نفری در هر کدام از این دو عرضه، سهام احتمالی تخصیص داده شده به افراد برای زکوثر 250 و برای ساوه 36 سهم خواهد بود که در مجموع چیزی حدود 425 هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم ازاین به بعد کسانی که تحلیل ندارن زود قضاوت نکنن و مثل شنبه تو شاخص گند نزنن. جواب این گند کاری هاتون رو کی میخواد بده. سازمان بورس و وزارت اقتصاد بدون تصمیم گیری هیچ‌وقت دست به اقدامی نمیزنند و به هیچ وجه دوست ندارن که سرمایه مردم به باد بره. از سهامدار ها یه خواهش دارم:لطفا بدون تحقیق اقدامی انجام ندین که اینطوری شاخص رو به گند بکشین . این بورس بعد از عید هم صعود خواهد داشت. نظام سهامداری کشور در حال رشد است. الحمدالله

  • ناشناس

    سلام خوش خبر باشی ،

  • ناشناس

    اگر مسئولین بورس سلیقه ای برخوردنکنند بازار بورس روند صعودی و به رشد خود را ادامه خواهد داد.
    یقینا در بیش از هشتاد درصد از نمادها جای رشد است و با قیمت واقعی خود فاصله دارد.
    البته با تدابیر مدیران و گدانندگان باتجربه بورس رشد ادامه دار خواهد بود هر چند در مواقعی با اصلاح مواجه گردد.

  • رها

    عرضه اولیه ها ، اولش ک خرید و فروش نداره ، حجم مبنا چرا براشون اعمال میشه ؟؟؟ اصلن منطقی هست؟؟؟؟