کد مطلب: ۴۸۰۶۳۵

انتخابات آمریکا چه تاثیری بر بورس تهران دارد؟

انتخابات آمریکا چه تاثیری بر بورس تهران دارد؟

درحالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پیش‌رو داریم که نتیجه این انتخابات در تحلیل شش ماه دوم اقتصاد ایران و به‌خصوص بازار سهام اثرگذار است و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پیروزی هر‌کدام از دو نامزد نهایی این انتخابات، تاثیر متفاوتی بر اقتصاد ایران و به‌خصوص بورس خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از ریسک‌های تاثیرگذار بر عملکرد بازار سرمایه و بورس تهران، مسائل سیاسی است، درحالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پیش‌رو داریم که نتیجه این انتخابات در تحلیل شش ماه دوم اقتصاد ایران و به‌خصوص بازار سهام اثرگذار است.

سیگنال‌هایی که انتخاب مجدد ترامپ به بورس تهران مخابره می‌کند چه تفاوتی با انتخاب جو‌بایدن دارد؟ پیروزی هر کدام از دو نامزد نهایی این انتخابات، چه روندی برای اقتصاد ایران و بازار سرمایه رقم خواهد زد؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پیروزی هر‌کدام از دو نامزد نهایی این انتخابات، تاثیر متفاوتی بر اقتصاد ایران و به‌خصوص بورس خواهد داشت. اما این تاثیرات چیست؟ گروهی معتقدند در صورت انتخاب مجدد رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر شده و میزان کسری بودجه به جهت کاهش فروش نفت و میعانات، افزایش می‌یابد.

در این صورت بازار سهام نیز با تاخیر به این موضوع واکنش نشان خواهد داد و به‌رغم کاهش درآمدهای شرکت‌های بورسی، قیمت سهام شرکت‌ها به دلایل گوناگون نظیر کاهش ارزش ریال و ارزش جایگزینی مناسب شرکت‌ها جذاب می‌شود.

از سوی دیگر عده‌ای معتقدند در صورت انتخاب نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، تحریم‌ها کاهش و درآمدهای دولت افزایش یافته و به تبع آن کسری بودجه کاهش یابد.

در این صورت فعالان بازار سهام انتظار دارند که ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، اتومبیل، مسکن و سهام صورت گیرد. در همین راستا کارشناسان فعال در بازار سرمایه انتخابات پیش‌رو را با تقسیم‌بندی بر سه بازه زمانی مهم برای بورس تهران را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ بازه اول تا قبل از انتخابات آمریکا، بازه دوم بعد از انتخابات آمریکا و بازه سوم قبل از انتخابات ایران است.

در این میان مهم‌ترین مساله درخصوص بازه زمانی اول فضای‌انتظاری بر تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی نامزدها است. بازه زمانی دوم فاصله انتخابات آمریکا تا تعیین رئیس‌جمهور است و باید دید نامزد کدام حزب پیروز انتخابات می‌شود و استراتژی‌های مد نظر وی در مقابل ایران چه خواهد بود. بازه زمانی سوم نیز با شروع سال ۱۴۰۰ تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه خواهد بود. در این راستا نتیجه انتخابات آمریکا به‌طور قطع بر متغیرهای اصلی‌ اقتصاد کشور و مفروضات تحلیلگران تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر نباید تاثیر سه نرخ اصلی یعنی سود بانکی، ارز و تورم را نیز نادیده گرفت. عواملی که هر کدام می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر روند شاخص کل بورس و قیمت بازاری سهام داشته باشد.

حال باید در انتظار نتیجه انتخابات بود. شاید مانند برخی برهه‌های گذشته، بورس تهران نسبت به نتیجه این انتخابات نیز بی واکنش باشد یا رفتاری متفاوت را در پیش گیرد. در واقع مانند دوران شیوع بیماری کرونا و افت تمامی شاخص‌ها در بورس‌های بین‌المللی، با روندی معکوس همراه شود و مجددا شگفتی‌ساز شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد حسن

    باور کنید اتفاقات داخلی آمریکا هیچ تاثیری روی هیچ کشوری نداره فقط یه چیزیو یادتون بیاد پول برره که اومده بود اگه چند سال ادامه پیدا میکرد ارزشش به ریال میرسید این فقط سیاست پولی داخل کشور خودمونه که به ضرر مردمه و به نفع سرمایه دارا

    • ناشناس

      به نفع سرمایه دار هم نیست چون باید پولش تو بازار های سفته بازی گردش بده تا ارزشش رو حفظ کنه. تولید سودی نداره چون ضریب استهلاک سرمایه بالا رفته و ضریب سرمایه گذاری جدید در صنعت هم به طبع اون کاهش یافته

  • ناشناس

    عجب تحلیلی
    من که مبهوت شدم شما را نمی‌دونم
    نابغه ای است برای خودش

  • تندر

    تشکر وقدردانی میکنم ازاین تحلیل فوق العاده. خیلی تلاش کردن و عرق جبین ریختن با این تحلیل موشکافانه……

  • ناشناس

    دقیقا مثل هواشناسیه که گزارش یک منطقه رو میدن
    در فلان منقطه هوا صاف تا قسمتی ابری همراه با باد ملایم و گاها شدید و در برخی زمان ها احتمال رعد و برق و طوفان و همراه برف و باران