کد مطلب: ۴۲۴۰۴۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیران شرکت‌های فلزی:

بررسی تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر بورس / کدام نمادهای بورسی ممکن است متاثر شوند؟

بررسی تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر بورس / کدام نمادهای بورسی ممکن است متاثر شوند؟

با افزایش سطح تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، آمریکا صنعت فلزات ایران را مجددا تحریم و به باور آنها محدودیت‌های جدیدی را برای این گروه اقتصادی کشور وضع کرده است. اما آیا گروه‌های بورسی از این اتفاق ممکن است متاثر شوند؟

«ما بزرگترین تولیدکننده‌های فلزات ایران را در فهرست سیاه قرار داده‌ایم و تحریم‌های جدیدی را علیه بخش‌های جدیدی از اقتصاد ایران اعم از عمران، ساخت و تولید و معدن اعمال کرده‌ایم. این تحریم‌ها تا زمان توقف تأمین مالی تروریسم در جهان از سوی رژیم و تعهد به نداشتن سلاح هسته‌ای ادامه خواهد یافت.»

این جملات، بخشی از توضیحات «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا در واکنش به حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش سطح تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، آمریکا صنعت فلزات ایران را مجددا تحریم و به باور آنها محدودیت‌های جدیدی را برای این گروه اقتصادی کشور وضع کرده است. اما آیا گروه‌های بورسی از این اتفاق ممکن است متاثر شوند؟

کدام شرکت‌ها تحریم شدند؟

در همین راستا، شرکت‌های متعددی نظیر شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت آهن و فولاد افرا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت فولاد اصفهان، شرکت صنعت و معدن گل‌گهر، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت خلاق تدبیر پارس، شرکت فولاد خراسان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت فولاد اوکسین، شرکت فولاد صبا، شرکت فولاد کاوه جنوب و همچنین چند شرکت خارجی و یک کشتی ایرانی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

روند قیمت سهم شرکت‌های حاضر در لیست سیاه

اما از هفته گذشته که این محدودیت‌ها وضع شد، سهام‌داران برخی از این شرکت‌های فولادی و فلزی که در بورس حضور دارند، واکنشی منفی به آن نشان نداده و حمایت ویژه‌ای از این شرکت‌ها به عمل آوردند؛ به طور مثال در یک هفته اخیر، قیمت سهام شرکت چادرملو با نماد کچاد 9 درصد، قیمت سهام شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد کگل 6.5 درصد، قیمت سهام شرکت آلومینیوم ایران به نماد فایرا 2.3 درصد، قیمت سهام شرکت فولاد خراسان با نماد فخاس 2.5 درصد، قیمت سهام شرکت فولاد خوزستان با 12 درصد، قیمت سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی 9.7 درصد و قیمت سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با 11.6 درصد افزایش، رشد قابل توجهی را ثبت کردند.

اما دست‌اندر کاران فلزات اساسی ایران چه می‌گویند؟

صنعتی و معدنی چادرملو

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو بر این باور است که تا به امروز و با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های سختگیرانه آمریکا، توانسته‌ایم آن بخش از سنگ آهن خود را که برای صادرات اختصاص داده بودیم، به فروش برسانیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که اگر در آینده مشکلاتی هم برای فروش مستقیم ما ایجاد شود، این کار را توسط شرکت‌های تابعه انجام خواهیم داد، بنابراین هیچ‌گونه نگرانی بابت تحریم‌ها وجود ندارد.

فولاد کاوه جنوب کیش

علی دهاقین، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش نیز معتقد است که تحریم‌ها هیچ اثری تا به امروز بر صنعت فولاد به خصوص شرکت فولاد کاوه جنوب نگذاشته و پس از این نیز نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به چگونگی مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد که این مسائل جزو طبقه بندی‌های محرمانه به شمار می‌رود، اما در همین حد می‌توان گفت که راه‌های عبور از تحریم‌ها تا اندازه‌ای اثربخش است که نگرانی خاصی را از جهت فروش محصولات برای ما ایجاد نمی‌کند.

ملی صنایع مس ایران

بهروز رحمتی، معاون شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «حوزه مس، آلومینیوم، سنگ آهن و فولاد از 18 مرداد ماه به طور رسمی در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند، بنابراین اتفاقی که درحال حاضر رخ داده، به این شکل است که تنها اسامی شرکت‌ها را به طور مجدد آورده و حتی می‌توان گفت که تفاوتی با تحریم‌های قبلی ندارد.»

او در ادامه تصریح کرد: «ذکر این نکته ضروری است که حتی تحریم‌های قبلی سخت‌تر از تحریم‌های فعلی است، چرا که در آن مقطع بسیار شفاف و محاسبه شده، هرگونه همکاری با این شرکت‌ها را در حوزه توسعه، خرید و فروش، نقل و انتقال و حتی کمک‌های فکری را نیز تحریم کرده بود.»

این مقام مسئول شرکت فملی می‌گوید: «بنابراین با وجود آن تحریم‌ها صادرات ما همچنان برقرار است و در سال 98 دو برابر سال گذشته فروش خارجی داشتیم که نزدیک به یک میلیارد دلار است، درحالی که در کل سال 97 فروش صادراتی ما در حدود 470 میلیون دلار بود.»

رحمتی یادآور شد: «در مجموع می‌توان گفت که تحریم‌ها کوچکترین اثری بر شرکت ملی صنایع مس ایران و صنعت مس نخواهد گذاشت، مگر اینکه کشور دچار خود تحریمی شود.»

معاون شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: «متاسفانه دولت عوارض معدنی را چند صد درصد افزایش داده، جلوی صادرات محصولاتی نظیر کنسانتره مس گرفته شده است؛ در نهایت می‌توان گفت که دولت صنعت مس را دچار یک خود تحریمی کرده است.»

وی خاطرنشان کرد: «در نهایت می‌توان گفت که تحریم‌های ترامپ تاثیری بر صنعت مس نخواهد گذاشت، چرا که ماهیت فروش فلزات با محصولی همچون نفت بسیار متفاوت است، چرا که راه‌های فروش متنوعی برای آن وجود دارد. اما «خود تحریمی‌های داخلی» قادر است که این روند را به راحتی مختل کند.»

فولاد خوزستان

محمد مهدی مومن‌زاده، عضو هیئت مدیره فولاد خوزستان در این خصوص می‌گوید: «لازم به ذکر است که تحریم‌های جدیدی وضع نشده و پیش از این هم که تحریم اخیر وضع شود، محدودیت‌ها و محرومیت‌های زیادی برای فعالیت‌های خود داشتیم، اما با این حال استراتژی‌های مختلفی در خصوص شرکت‌های فولادی به کار گرفته شده که زمینه‌ساز دور زدن تحریم‌ها را فراهم کرده است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «حتی گفتنی است که در شرکت فولاد خوزستان پس از اینکه تحریم شدیم، رکورد میزان تولید خود را شکستیم و به 12 هزار 990 تن رسیدیم. در همین راستا برنامه‌های مختلفی را همچون تامین منابع، تامین مواد اولیه و یافتن کانال‌های جدید فروش در دست انجام داریم تا بازدهی و سودآوری شرکت دستخوش تغییر نشود و سهام‌داران نیز با خیالی آسوده در سهام شرکت سرمایه‌گذاری کنند.»

عضو هیئت مدیره فولاد خوزستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌های اخیر آیا ممکن است که در برگشت پول ناشی از فروش صادراتی شرکت تاثیر بگذارند، عنوان کرد: «مسلما تحریم‌ها اثر خود را خواهند گذاشت و محدودیت‌هایی را ایجاد خواهند کرد، اما با این وجود، شرکت‌های فولادی، بسیار مقتدر هستند و از پس این محدودیت‌ها و محرومیت‌ها برمی‌آیند.»

آخرین وضعیت صنعت فولاد

همچنین داده‌های موجود نشان می‌دهد که درآمد پاییز 1398 در مقایسه با پاییز 1397 در شرکت‌های فولادی بین 9 درصد تا 82 درصد رشد کرده و میانگین حسابی آن 40 درصد رشد را نشان می‌دهد. در عین حال اکثر فولادی‌ها در پاییز، با نرخی کمتر از تابستان، محصولات خود را به فروش رسانده‌اند، هرچند که نرخ واقعی آنها هم اکنون که در دی ماه هستیم، بالاتر از نرخ‌های فصل تابستان است.

آخرین وضعیت صنعت مس

آخرین برآوردها حاکی از آن است که قیمت جهانی مس با توجه به توافق تجاری آمریکا با چین، به سقف قیمتی سالانه این محصول نزدیک می‌شود و همچنان روند صعودی خود را ادامه می‌دهد، هرچند که کارشناسان بر این باورند که در صورت شناسایی معادن جدید، این روند متوقف خواهد شد، اما با این وجود افزایش نرخ جهانی مس، تاثیر قابل توجهی بر فلزات رنگین داخلی به ویژه شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد گذاشت.

هرچند که به عقیده برخی از تحلیل‌گران، این توافق تجاری از جهاتی ممکن است که به ضرر فولادی‌های ایران تمام شود، چرا که چین در توافق‌نامه تجاری خود، متعهد به خرید فولاد و نفت آمریکا شده است و در این صورت، احتمال جایگزین شدن فولاد آمریکا با ایران هم افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.