خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۵۴۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس پس از تغییر دامنه نوسان / بازار سهام شنبه چه می‌شود؟

پیش‌بینی بورس پس از تغییر دامنه نوسان / بازار سهام شنبه چه می‌شود؟

عصر چهارشنبه اعلام شد که دامنه نوسانات بورس به دو درصد کاهش می‌یابد. این اتفاق واکنش‌های قابل توجهی را به همراه داشت و خیلی از سهامداران ابراز نگرانی کرده‌اند. اما آیا این مساله بر روند شاخص بورس در روز شنبه تاثیر خواهد گذاشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عصر چهارشنبه اخیر در تصمیمی ناگهانی امروز اعلام شد، دامنه نوسان بورس و فرابورس به دو درصد کاهش یافت.

در نامه شرکت فرابورس ایران آمده است: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، مقرر شد دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس روز شنبه، ۱۷ اسفند ماه امسال به دو درصد کاهش یابد. تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد است. تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از مان اجرا قابل بازنگری است.

اما پس از انتشار این خبر واکنش‌های پی در پی از سوی سهامداران و کارشناسان منتشر شده است.

سالار صفایی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیر کاهش دامنه نوسان در بازار سرمایه گفته است: کاهش نوسان بازار زمینه ریزش شاخص را فراهم نمی‌کند، تنها روند صعودی بازار را کند می‌کند.

اما در مقابل این نگاه خوشبینانه، خیلی از سهامداران در شبکه‌های اجتماعی و در کامنت‌های اخبار تجارت‌نیوز به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک کاربر توییت کرده است: «این اقدام سازمان بورس واقعا عجیب است ، هم حجم مبنای جدید پر نمیشه، هم رانت سرخطی ایجاد میکنه، هم درآمد کارمزد بورس و فرابورس را میاره پایین، کمکی به کنترل هیجان هم نمیکنه چون تازه واردها منع شدند، صف خرید سنگین هم ایجاد میکنه.»

کاربری هم با نگاه نقادانه در توییتر نوشته است: «بالاخره یه کاری می کردند که نقدینگی رو قفل و نابود کنند.»

در تعدادی از کامنت‌های تجارت‌نیوز نیز آمده است:

«من وقتی فهمیدم‌ خیلی ناراحت شدم تا الان با افراد خبره مشورت میکردم همه نظرشون درآوردن پول بود شنبه کل پولام رو از بورس درمیارم»

«ینی میشه شنبه بیدار شیم ببینیم این قانون مسخره ‌‌شایعه یا الکی بوده و یا فسخ شده»

«لطفا نه بخرید و نه بفروشید . هیچ کاری نکنید و جوگیر نشید!»

همچنین تعدادی از کامنت‌ها هم بیانگر موضوعی دیگر هستند. یکی از مخاطبان نوشته است: «البته تصمیم خوبی بود سپاس از تصمیم گیران این طرح» یا مخاطبی دیگر پیام گذاشته است: «احتمالا ترس از حباب دارن ، سهم های خوب راهشون رو ادامه میدن،تا چند روز آینده عادی میشه»

این کامنت‌ها را در گزارش «تصمیم جدید برای بازار سهام / دامنه نوسان بورس و فرابورس ۲ درصد شد » می‌توانید بخوانید.

بورس شنبه چه می‌شود؟

اما با این وضعیت بازار سهام روز شنبه چطور خواهد بود؟ پس از اعلام این تصمیم، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، گفته است: رشد پرشتاب و گاها هیجانی شاخص بورس و قیمت سهام کم‌کم به سمت خرید و فروش‌های بدون تحلیل و هیجانی حرکت می‌کرد. این روند بازار را از منطق دور کرده بود و از طرفی بازدهی‌های چشمگیر در کوتاه مدت را به دنبال داشت.ما شاهد بازدهی‌های قابل توجه بازار سهام در دوره‌های کوتاه به خصوص یک ماهه اخیر بودیم و شاید مسئولان نتوانند همه موارد را به طور کامل و شفاف توضیح بدهند اما بازدهی بالای بورس باعث شده بود تا سازمان امور مالیاتی اصرار به دریافت مالیات از سرمایه‌گذراران این بازار داشته باشد.

با این حال معاون مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هرگونه مذاکره با سازمان بورس اوراق بهادار برای محدودیت نوسان قیمت سهام را تکذیب کرد. به همین دلیل هنوز برای خیلی از سهامداران علت تصمیم جدید دقیقا مشخص نیست.

در همین حال عملکرد بورس تهران در هفته منتهی به ۱۴ اسفند نشان می‌دهد شاخص کل در هفته‌ای که تعداد معاملات ۴۲ درصد بیشتر شده، با رشدی شش درصدی به قله ۵۵۵ هزار واحدی رسیده است. اما آیا این روند رشد در هفته آینده ادامه خواهد یافت؟

امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران به بااقتصاد گفته است: سهامداران و مردم سعه صدر داشته باشند، بازار به مسیرش ادامه می‌دهد.

سعید فلاح‌پور، عضو هیات مدیره سازمان بورس هم در گفتگو با بورس 24 اظهار کرده است: با این تصمیم، هیجان و اصلاحات ملایم‌تری داریم. بازار منفی نمی‌شود؛ مطمئن باشید. پیگیر عرضه‌اولیه‌های بزرگ هستیم.

در همین مورد روز شنبه نیز عرضه اولیه شگویا انجام خواهد شد.

در همین حال اخبار یکی دو روز اخیر در بخش‌های غیراقتصادی نیز بیانگر تزریق خبری حاوی نااطمینانی سیاسی نیست. حتی توافق روسیه و ترکیه و به دنبال آن کاهش تنش‌های منطقه از سویی و درخواست کشور چین مبنی بر لغو فوری تحریم‌های ایران به دلیل شیوع کرونا نیز سیگنال‌های امیدبخشی به همراه دارند. اما آیا بازار سهام همچنان در روز شنبه هم روی خوشی از خود نشان می‌دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    به نظر من بورس ایران الان نقدینگی بسیار بالایی را تجربه می کند و سهم هایی وجود دارند که به خاطر نقدینگی بالا در بازار زیادی حباب دار شدند و ارزش آن چنانی ندارند و این دامنه نوسان به نظر من مفید خواهد بود و سهم های ارزنده باز هم به مسیر خود ادامه می دهند

  • شهرام

    در یکی از تلکسهای خبری نوشته که دامنه نوسان بورس و فرابوس بخاطر شرط اخیر جامعه فعلا لغو شد .آیا صحت دارهفرهاد دژپسند طی دستوری به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش دامنه نوسان در بورس و فرابورس به ۲ درصد، فعلا منتفی شود و به روال عادی بازگردد.

  • ناشناس

    باسلام اقدام بورس بسیار عالی بودزیرا از کسانی که تازه وارد بورس شدن حمایت کرد و باعث شد که سهام داران تازه وارد ضرر نکنند وبازار سرمایه نگاه بلند مدت است نه کوتاه مدت وکسانی که الان ناراحت هستن ازاین تصمیم بخاطر اینکه نمیتداند با رانت بازی از سهام داران تازه وارد سواستفاده کنند بخاطر هیجانی عمل کردن انها به نظر من کسانی که دنبال بازار هیجانی هستن بهتر بروند لاس وگاس

  • ناشناس

    بله تو کشور ما همچی اولش سخته وقتی رفت داخل همچی عادی میشه دیگه کسی داد نمیزنه

  • ناشناس

    سلام دوستان دامنه نوسان دودرصد با دستور وزیر اقتصاد لغو شد.

  • ناشناس

    به جای عرضه اولیه بیشتر و تسهیل روند شرکت ها به بورس و جذب بازارهای بیشتر و کمک به حفظ ارزش پول دست مردم واستفاده حداکثری از ورود سیل اسای پول ،طرح های کشککی تصویب میکنن خدارو شکر ملغی شد .

  • ناشناس

    بازه به 5 درصد برگشته چون همتی گفته مردم پولشونو میارن تو بازار دلار و نمیشه دلارو کنترل کرد.این کار اصلا عقلانی نیست که بورسو دست ببرن توش.

  • امید

    ممنون که به حرف مردم توجه کردین
    سازمان بورس میتونه افرادی که تازه میخوان وارد بورس بشن تا سه ماه اجازه ورود به عرضه اولیه بدن
    و به هیچ کس بجز اینها اجازه ورود به عرضه اولیه داده نشه همین

  • هستی

    والا من نمیدونم اینا چرا ایقدر بلف میزنن آخه تاکی دیگه بلف و دروغ ای بابا. دیگه بسه بخدا دروغ چرند چرت

  • احسان

    در اینکه بورس حبابی شد شکی نیست ..با یه سابقه ۲۰ساله تو بورس و تجربه،این حرکت بورس فقط به ضرر تازه واردها در آینده خواهد شد
    …رشد دیروز وامروز راننگر و به فرداها بنگر که حباب در اثر رشد زیاد بترکه مثل سال ۹۲..
    بورس بایستی آهسته وپیوسته حرکت کنه نه مثل بورس ونزوئلا بشه،که به خاطر بی ارزش شدن پول ملی در مقابل دلار این حرکت حادث بشه..نظر بنده تو این شرایط از اواسط امسال فقط عرضه اولیه سهام های گنده بود ..مثل عرضه شستا..هواپیمایی ایران هما..رجا ..سازمان های دولتی بزرگ مثلا شرکت گاز شرکت برق کلا هر شرکتی..که آماده ورود به بورس هست .سهام هایی که بتونن پول های جدید رو جذب کنن…اصلا رشد سهام چه معنی داره وقتی epsرشدی نداره!شما به سهام اپل نگاه کن در مقابل ایرانخودرو ..سهم اپل در طول ۱۰سال یه شیب رو به بالا داره چون سودش داره زیاد میشه…ولی ایران خودرو خودمونن تا سال ۹۸فقط حرکت زیکزاکی بین ۲۵۰تا ۴۰۰داشت.که فقط حرفه ای ها ونوسان گیرها رو ش سود کردن…کلا منطقی نداشت این رشد…!گیرم حباب بورس به خاطر یه موضوع سیاسی بترکه..ایندفعه نزدیک ده میلیون نفر سهامدار ناراضی از شرایط اقتصادی ،دیگه اعتمادشون رو صد درصد به بورس ودولت از دست میدن …و..و