کد مطلب: ۴۶۹۱۱۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با با یک کارشناس اقتصادی:

تاثیر ریزش شاخص بورس بر بازار ارز / روند کاهش قیمت دلار به زودی آغاز می‌شود

تاثیر ریزش شاخص بورس بر بازار ارز / روند کاهش قیمت دلار به زودی آغاز می‌شود

با توجه به اخبار داخلی و خارجی، برخی کارشناسان از جمله مرتضی عزتی اظهار می‌کنند که انتظار می‌رود نرخ ارز در یکی، دو روز آینده تحت تاثیر وضعیت فعلی بازار سرمایه و سیگنال‌های جهانی از جمله اظهارات ترامپ و احتمال لغو تحریم تسلیحاتی ایران کاهش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت هر دلار آمریکا امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ هم مثل روز گذشته افزایشی بود و در صرافی‌های بانکی، با حدود 200 تومان افزایش نسبت به دیروز، به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند سیگنال‌های مثبتی که از داخل ایران و جهان به گوش می‌‍رسد ممکن است به زودی ورق را در بازار ارز برگرداند.

اخیرا خبر گشایش اقتصادی از سوی رئیس دولت توانست کمی بازار ارز را متاثر کند. اما پس از این که مشخص شد این خبر تامین مالی از طریق فروش اوراق نفتی است، معامله‌گران احساس کردند گشایش اقتصادی سریعی در کار نخواهد بود. بنابراین به یکباره انتظاراتشان تغییر کرد و همان‌طور که قیمت عمدتا تحت یک فضای هیجانی افت کرده بود، یکدفعه در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در پی همین اخبار امروز رئیس کل بانک‌مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی از طرح فروش اوراق نفتی نوشته است. او در این یادداشت به کنترل انتظارات تورمی و کم هزینه‌تر بودن این اوراق نسبت به اوراق قرضه و البته سود بیشترش برای مردم اشاره کرده است.

در کنار این‌ در بازار سرمایه شاخص کل روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ مرداد، به زیر ۲ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد و ارزش معاملات بورس ۴۵ درصد کم شد. در واقع ارزش معاملات در این روز به کمترین میزان معاملات از ابتدای تابستان رسید.

از سوی دیگر از خارج ایران هم این روزها اخباری شنیده‌ می‌شود که به نظر به زوی بازار ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

درحالی که نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران به تازگی مدعی شده بود رئیس‌جمهور این کشور دنبال توافق جدید با ایران است، رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد در صورتی که در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز شود، ایران ظرف یک ماه حاضر به توافق جدید با واشنگتن می‌شود.

همچنین شماری از دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تلاش‌های آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل ناکام خواهد ماند. ضمن این که اروپایی‌ها هم نتوانسته‌اند نظر مثبت چین و روسیه را در این زمینه جلب کنند.

اما سیل اخبار و سیگنال‌ها از سراسر ایران و جهان به بازار ارز چقدر می‌تواند وضعیت را متاثر کند؟

انتظار کاهش قیمت داریم

مرتضی عزتی، کارشناس امور بانکی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاثیر ریزش بازار سرمایه بر بازار ارز، عنوان می‌کند: سرریز بازارهای مالی به هم منتقل می‌شود. وقتی بورس افت دارد انتظار می‌رود روی سایر بازارها هم اثر بگذارد اگرچه این تاثیر کمتر از بورس باشد اما انتظار این است که سایر بازارهای مالی از جمله ارز و طلا یا حتی بخش‌های دیگر اقتصاد هم افت داشته باشند.

به گفته او، چون بازارهای مالی در کوتاه‌مدت خیلی سریع از هم اثر می‌گیرند، بنابراین باید منتظر باشیم که در یکی دو روز اخیر بلافاصله اثری روی هم بگذارند و قیمت‌ها در سایر بازارها از جمله ارز کاهش پیدا کند.

او با بیان این که همه تاثیرات در بازار ارز از جانب بورس نیست، ادمه می‌دهد: امروز در دنیا اخباری می‌شنویم که در ایران روی ارز و طلا اثر گذارخواهد بود. طلا به علت بهبود وضعیت با کشف واکسن کرونا رو به بهبود می‌رود. در داخل نیز برخی سیاست‌های اعلام شده روی بازار ارز اثرخواهد گذاشت. روی هم رفته در کنار اثر سرریز بازارها انتظار این است که کاهش قیمتی داشته باشیم.

البته آنطور که عزتی می‌گوید بخشی از ریزش بورس هم به علت پیش‌بینی‌های مربوط به کاهش سایر بازارها بوده است، چرا که انتظار این بوده که بازارهایی مثل ارز و طلا کاهش داشته باشند و همین هم سرعت کاهش در بورس را بالاتر برده است.

بورس همچنان بهترین راه سرمایه‌گذاری ‌است

نوشته‌های برخی مخاطبان برای تجارت‌نیوز حاکی از آن است که وضعیت بورس باعث شده عده‌ای از سرمایه‌داران تصمیم بگیرند سرمایه خود را از بورس خارج کرده و درسایر بازارها از جمله ارز سرمایه‌گذاری کنند. اما عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است این نگاه که مردم با خروج از بازار سرمایه روانه بازار ارز می‎شوند، نگاهی اشتباه است.

وی با مقایسه این دو بازار عنوان می‌کند: ارز همواره پرریسک و خطرناک است و بسیاری اتفاقات می‌تواند برای آن بیفتد. به خصوص این که نقد است و نگهداری‌اش برای مردم دردسر دارد. ضمنا در میان‌مدت بازدهی بورس بیشتر از سایر بازارها خواهد بود. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، الان و هنوز بهترین سرمایه‌گذاری برای کسانی که قادرند در بورس فعالیت کنند، سرمایه‌گذاری در بورس است.

عزتی باور دارد که روند کاهش ارز به زودی آغاز خواهد شد، چرا که سرعت تاثیرگذاری بازارهای مالی بر هم در اقتصاد ایران زیاد است. به گفته این کارشناس احتمالا نهایتا تا چند روز آینده قیمت ارز به پایین‌ترین حد خود برسد مگر این که خبر خوب یا بد جدیدی این روند را تغییر دهد. اما اگر این اتفاق نیفتد ریزش بورس در دو،سه روز اخیر یعنی نهایتا تا شنبه و یک‌شنبه در بازارهای مختلف تخلیه می‌شود.

در پایان نیز او به طرح اوراق نفتی و تاثیر آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اخبار و ایجاد انتظارات بوسیله این طرح بیشتر از خودش اثرگذار است. اما در نهایت اگر دولت بتواند با این طرح کسری خود را پوشش دهد در بلند مدت می‌تواند به طور کلی در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بازار ارز اثرگذار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من فقط اینو فهمیدم و عقل ناقصم اینو ميگه که آدم جایی سرمایه گذاری نباید بکنه که مملو از رانت اطلاعاتی برای دسته ای از افراد بخصوص، که وابستگی (خودتان بهتر میدانید) داشته و از این اطلاعات به نفع خود و اطرافیان خودشون استفاده میکنند و به پشتوانه همین رانت و بی اطلاعی مردم سودهای سرشار باد آورده ای عاید خودشان میکنند و در آخر این مردم عوام هستند که هم چوب خوردند و هم پیاز. به قول شاعر آنچه چو پسته دیدمش همه مغز پوست بر پوست مینمود همچو پیاز

  • ناشناس

    ترجیح میدم پولم نقد بصورت دلار زیر سرم باشه ، خیالم اینطوری راحته . هنوزم یادمون نرفته به زور مالیات به سکه بستن و زوری گرفتن

  • ناشناس

    تا زمانی که اتفاق مهم سیاسی نیوفتد وتحریمها های تجاری وبانکی لغو نشه وفروش نفت از طریق روتین وبه میزان قبلی نرسه منتظر افت ارز وطلا نباشید

  • ناشناس

    دلار که از تورم جا مونده بابا . قیمتش الان باید نزدیک ۴۰هزار باشه

  • محمد

    در زمان ریزش شاخص، هیجان در خرید بسیار مخرب تر از هیجان در فروش است بنابراین تنها راه جلوگیری از اتلاف سرمایه“در زمان ریزش شاخص از صف فروش پر حجم خرید نکنید”
    زیرا اگر خریداری نباشد کاهش قیمت سهم و متعاقب آن ریزش شاخص اتفاق نخواهد افتادچنانچه این مطلب را قبول دارید لطفا به سایرین اطلاع رسانی کنید.

  • ناشناس

    مشکل رفتار هیجانی خود مردم است. تا میگن بالا چشت ابرو،میرن تو صف فروش میلیونی. کمی تفکر و تامل در بورس لازمه ی کاراست. مگر همین دلار سال 97 نریخت؟ همه گفتن اونایی که دلار دارن بیچاره شدن، دلار با خاک برابر شد، آیا همچین اتفاقی افتاد؟ نیافتاد. چند وقتی پایین میاد باز میره بالا. بورس هم همینه بیاد پایین باز میکشه بالا. سهام تون رو مفت ندین. سال 97 هم خیلی ها دلارشون رو مفت دادن الان پشیمون هستن.

    • ناشناس

      دوست عزیز وقتی مسوولین ما بی برنامه وبدون درد مسولیت پذیری در 2 ساعت هزاران تناقض گویی دارند چه انتظاری میشه از مردم بیچاره از همه جا رانده و درمانده داشت؟؟ اکثر افراد تازه وارد مشاغل ورشکسته ای هستند که با اندک سرمایه باقی مانده خود به امید امرار معاش خانواده وارد این بازار شده اند واز بیچارگی مطلق وبی مسولیتی ها نگرانند، هرچندبنده با حرف شما موافقم که باید صبور بود ویا سرمایه را به کارشناس وسبد گردان یا صندوق ها سپرد.

  • ناشناس

    ما دارندگان صندوق دارایکم درخواست لغو صندوق و اضافه شدن سبد سهام موجود در آن به پرتفوی خود را داریم.

  • محمدخان

    بعید بدانم دلار کمتر از ۲۰۰۰۰هزار تومان شود.همچنین وقتی که بورس ریزش کند نقدینگی سرگردان به سمت دلار و طلا می‌رود.کی با عقل سالم میاید اوراق نفت بخرد که معلوم نیست چقدر بازدهی‌ دارد آنهم نفتی که روز به روز ارزان‌تر میشود.

  • ناشناس

    واقعا که کارشناسهای نابغه ای داریم به خاطر همینه که اقتصاد کشور تا این حد درهمه ابعاد شکوفا و رخشان است واقعا برای خودم متاسفم، لااقل اگه سواد کارشناسی ندارید سکوت کنید چون با سرمایه مردم به راحتی بازی میکنید وملت گرفتار را گرفتارتر، جناب کارشناس الی برکت الله

  • ناشناس

    هرجوری فکر کنیم باز بورس بهتره ملت ایران مثل ملت ترکیه دلار رو آتیش میزدن الان اوضاع ما خیلی بهتر بود.جوری شده خودمون به خودمون ضربه میزنیم اومیدوارم خود خدا به دادمون برسه وگرنه صاحب منصبان.کاری ازشون بر نمیاد