کد مطلب: ۴۲۳۶۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر «مکانیسم ماشه» بر بازارها / آیا قیمت دلار و طلا تغییر خواهد کرد؟

تاثیر «مکانیسم ماشه» بر بازارها / آیا قیمت دلار و طلا تغییر خواهد کرد؟

از روز سه‌شنبه 24 دی ماه امسال انگلیس، فرانسه و آلمان تصیم جدید خود را عملی کردند و مکانسیم ماشه رسما فعال شد. اما آیا این اتفاق بر بازارهای ارز و طلا تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در بازار سه‌شنبه 24 دی ماه یعنی روز اجرای مکانیسم ماشه با 0.2 درصد کاهش به 13 هزار تومان رسید. در این شرایط با اجرایی شدن مکانیسم ماشه چه اتفاقی در بازار ارز خواهد افتاد؟

آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد و در صورتی که شورای امنیت نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

بنابراین شاید مهمترین شکل تاثیر مکانیسم ماشه بر اقتصاد ایران از دریچه تشدید تحریم‌ها باشد.

درباره تاثیرگذاری این اتفاق می‌توان به دو دیدگاه متفاوت اشاره کرد. در حالی که یک سری از کارشناسان اقتصادی از جمله رضا بوستانی معتقدند مهمترین پیش‌نشانگر ارز کشور درآمدهای ارزی کشور از فروش نفت است اما امروز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده حتی در صورت تشدید تنش‌ها هم قیمت دلار افزایش نخواهد یافت.

رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست با روسای اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای جهان درباره واکنش دلار به تنش‌های سیاسی هفته گذشته گفت: تمام اقدامات بانک مرکزی هدفمند بوده و تنش‌ها دیگر نمی‌تواند بازار ارز را با نوسان مواجه کند. اگر بانک مرکزی بخواهد به طوری جدی وارد عمل شود بازار دچار نوسان خاصی نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: اگر کسی دارایی خود را برای کسب منفعت به دلار تبدیل کرده به طور حتمی متضرر شده و به کرار این را گفته‌ام؛ نشانه آن هم این است که در حال حاضر نرخ دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداره و شاید حتی کمتر نیز باشد و به این ترتیب اگر فردی ارز نگه داشته متضرر شده است.

با این حال، از نگاه برخی کارشناسان تنها در صورتی می‌توان به ثبات ارزی امیدوار بود که وضعیت درآمدهای ارزی کشور در بخش صادرات نفت و محصولات غیرنفتی مناسب باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورتی که مکانیسم ماشه بر روند درآمدهای ارزی ایران تاثیری بگذارد شاید احتمال این اثرگذاری در بازار ارز وجود داشته باشد.

درباره آینده بازار طلا نیز به نظر می‌رسد مهمترین پیش‌نشانگر، وضعیت قیمت دلار باشد. با توجه به روند چند وقت اخیر بازار طلای داخلی که نشان داده متاثر از روند قیمت دلار است، به نظر می‌رسد تنها در صورتی که قیمت دلار با افزایش تحریم‌ها متاثر شود، احتمال نوسان قیمت در بازار طلا هم وجود خواهد داشت. اما آیا در بازار ارز، بازارساز تاثیرگذاری روانی این اتفاق بر بازار ارز را هم در نظر گرفته است؟ آیا بانک مرکزی همچنان در آینده سیاست‌های کنترلی خود را ادامه می‌دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار الان 20000 تومنه دلیل نداره وقتی 40 درصد تورم وجود داره قیمت ماشین و خونه هم از سال قبل بیشتر شده دلار ثابت بمونه دلار الان زیر فنر هست به محض رهایی میپره30

    • ناشناس

      دلیلش

    • ناشناس

      به همون دلیل که از 1000 پرید 4000 پرید 8000 پرید 15000

  • حبیب از زاهدان

    دلار بازم میاد پایین ،تاثیر مسائل سیاسی بر ارز دیگه کارایی خودشو از دست میده،

  • علیرضا

    من که پول ندارم اگر داشتم هر چه داشتم میدادم دلار چون الان مفته، واقعا مفته، دنبال وامم خدا کنه جور شه

    • اااااا

      آگر وام گرفتی اون موقع الان سود خوبی کردی

  • ارین

    اگر تاثیر گذار نیست پس چرا دلار این قیمت هست کاملا حرف بیربطی هست دلار باز هم بالا میره شما نمیتونید ارز کشور خودتونو بالا ببرید هر روز ارزش اون کمتر میشه حالا میخواهید دلارو ارزون کنید. اقای همتی شما احتمالا از مریخ زیر کیلومترها یخ زندگی میکنید اگر اینو قبولش دارید ما هم شمارو قبول داریم.

  • ناشناس

    همیشه میگن قیمت دلار وطلا بالا نمیره ومانمیزاریم ولی چیزی که مادیدیم چیز دیگه ای بود زنای بیچاره دیگه درحسرت طلا پوشیدن موندن

  • بهروز

    فقط طلا بخرید دلار و غیره اینا بازی هستن