کد مطلب: ۷۰۳۵۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروسازی پس‌ از پیمان شانگهای به چه سمتی می‌رود؟

خودروسازی پس‌ از پیمان شانگهای به چه سمتی می‌رود؟

ایران عضو پیمان شانگهای شد. البته دو ابرتولیدکننده خودرو، یعنی چین و هند نیز در این پیمان عضو هستند. آیا صنعت خودروسازی ایران پس از عضویت در این پیمان، دچار تحول خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران عضو پیمان شانگهای شد. اما از اعضای پیمان شانگهای می‌توان به چین و هند اشاره کرد که به عنوان یکی از ابرتولیدکنندگان خودرو شناخته می‌شوند، پیش از این پیش‌بینی می‌شد واردات خودرو از این کشورها صورت بگیرد.

آیا صنعت خودروسازی کشور از این پیمان تاثیر می‌پذیرد؟ خودروسازی پس از پیمان شانگهای به چه سویی می‌رود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: بخش بزرگی از صنعت خودروسازی ایران وابسته به کشور چین است. در نتیجه همکاری با چین، در هر زمینه واجب است. در حال حاضر تعاملات بین‌المللی ایران به حداقل رسیده است. اما هنوز خودروسازان و قطعه‌سازان درجه دو و سه‌ در چین هستند که می‌توان با آنها همکاری کرد.

او افزود: در دنیای امروز، قطب‌بندی‌های جدیدی صورت گرفته و هر کشوری جزو یک قطب تجاری در جهان قرار می‌گیرد و در عین مزیت ایجاد کردن برای کشورهای دیگر، می‌تواند از مزیت کشورهای دیگر هم، مانند معافیت گمرکی و دیگر مسائل استفاده کند. یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در دنیا، تعاملات تجاری است. حضور ایران هم در پیمان شانگهای اقدامی مثبت و مهم به نظر می‌آید.

ایران باید هوشمندانه عمل کند

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: حضور ایران در پیمان شانگهای می‌تواند برای صنعت خودروسازی کشور بسیار مهم باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که کشوها در این پیمان‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و می‌خواهند این منافع را به حداکثر برسانند. اگر ایران هوشمند عمل کند و در این پیمان به صورت صحیح برنامه‌ریزی کند، می‌تواند منافع بسیاری ببرد.

کاکایی توضیح داد: اما اگر مسئولین هوشمندانه عمل نکنند، این پیمان عاقبت خوبی نخواهد داشت و یک بازار دیگر هم از دست خواهیم داد. این پیمان در حالت بالقوه به نفع کشور است. اما در عمل، نتیجه به دست آمده کاملا بستگی به عملکرد مسئولین دارد که متاسفانه در صنعت خودروسازی کشور، اقدامات هوشمندانه وجود ندارد.

او ادامه در ادامه افزود: البته باید توجه کرد که چین قرار نیست به ایران تکنولوژی انتقال دهد. حتی تصور اینکه با ورود ایران به پیمان شانگهای قرار است بازار خودروی این کشورها برای ایران باز شود نیز غلط است. ایران باید برنامه صادراتی قوی داشته باشد که در حال حاضر دولت فاقد چنین برنامه‌ای است. چین دارای صنعت قطعه‌سازی قوی است. اگر اقدامی درست در این پیمان صورت نگیرد، چینی‌ها با راهبردهای هوشمندانه بازار قطعه ایران را فتح خواهند کرد و به صنعت قطعه‌سازی و تولیدات خودروها در کشور نیز آسیب جدی وارد خواهد شد.

توسعه CKD در کشور

او گفت: اقدامات مسئولین در حوزه خودروسازی، نشان می‌دهد که تنها به دنبال توسعه CKDخواهی و واردات در کشور هستند. نه توسعه تکنولوژی و بازار برای محصولات داخلی. رشد تولید خودرو به صورت CKD در کشور نیز نشان‌دهنده این است که دولت به جای رفع مشکلات قطعه‌سازان، CKD وارد می‌کند. باید منتظر این باشیم که راهبردهای مسئولین در این پیمان چیست تا نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کاکایی افزود: اما این روزها دولت در ظاهر از تولید محصولات داخلی حمایت می‌کند. اما در عمل، تلاشی که برای توسعه مونتاژ می‌کند، نشان دهنده این است که به مشکلات تولید داخل اهمیت چندانی نمی‌دهد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.