کد مطلب: ۳۴۲۵۶۵

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

حذف صفر از پول ملی با اقتصاد ایران چه می‌تواند کند؟

حذف صفر از پول ملی با اقتصاد ایران چه می‌تواند کند؟

تجربه کشورهای مختلف مانند ترکیه نشان می‌دهد که دلیل موفقیت اقتصاد این کشورها نه صرفا به‌خاطر حذف صفر، بلکه به علت اصلاحات اقتصادی بوده است که آنها دنبال کرده‌اند.

خبر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تقدیم لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، به دولت، واکنش فعالان و کنشگران مختلف اقتصادی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را در برداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از انتشار این خبر، اکثر فعالان اقتصادی و رسانه‌ای در فضای مجازی واکنش چندان مثبتی به آن نشان ندادند. اکثرا واکنش‌ها به این اقدام دولت، نقادانه بود. برخی از آنها اعتقاد داشتند که چنین اقدامی برای ایران که درگیر ابرتورم نیست، اساسا لازم نیست. از طرفی، برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند این اقدام زمانی اثرگذار است که همانند ترکیه به سمت اصلاحات اقتصادی برویم.

اما تجربه کشورها نیز نشان می‌دهد که اگر سیاست حذف صفر همراه با اصلاحات اقتصادی نباشد، برای مقابله با تورم کارساز نخواهد بود. تجربه کشورهای مختلف مانند ترکیه نیز نشان می‌دهد که دلیل موفقیت اقتصاد این کشورها نه صرفا به‌خاطر حذف صفر، بلکه به علت اصلاحات اقتصادی بوده است که آنها دنبال کرده‌اند.

fi fi 1

کشورهای مختلف با چه تورمی سراغ حذف صفر از پول رفته‌اند؟

از طرف دیگر، تجارب کشورها نشان می‌دهد اکثر کشورهایی که چنین سیاستی را اجرا کرده‌اند، درگیر تورم بسیار بالا بوده‌اند. این در حالی است که ایران هنوز به چنین مرحله‌ای نرسیده است. به عنوان مثال، کشورهایی مانند ترکیه و هلند به ترتیب درگیر تورم 70 و 600 درصدی بوده‌اند.

اما از نگاه برخی حذف پول ملی ضرورتی ندارد چرا که اکثر کارشناسان اعتقاد دارند سیاست‌های ضدتورمی و فراهم آوردن بستر ساختاری لازم برای کاهش تورم، از پیش‌شرط‌های حذف صفر از پول ملی است که در ایران هنوز محقق نشده و حذف چهار صفر از پول ملی فعلا ضرورت ندارد.

اتتقاد از حذف چهار صفر از پولی ملی توسط کارشناسان مختلف بیان شده که مروری بر سخنان آنان نشان می‌دهد حذف صفر از پول ملی یک تصمیم خنثی است و تصمیم استراتژیک نیست که بتواند دردی از اقتصاد ایران دوار کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.