کد مطلب: ۳۲۰۳۴۶

پیش‌بینی عجیب نفتی بلومبرگ/صادرات نفت ایران به‌زودی نصف می‌شود

پیش‌بینی عجیب نفتی بلومبرگ/صادرات نفت ایران به‌زودی نصف می‌شود

اگرچه ایالات متحده به تازگی هشت کشور از مشتریان نفتی ایران را از تحریم‌ها معاف کرده، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که صادرات نفت ایران به زودی بیش از 50 درصد کاهش یابد.

دونالد ترامپ پس از خروج از توافق هسته‎ای اعلام کرده در نظر دارد با اعمال دوباره تحریم‌ها، اقتصاد ایران را هدف قرار دهد. دور دوم تحریم‌ها یا همان تحریم‌های نفتی از دیروز اجرایی شدند. اما حتی پیش از شروع تحریم‌ها برخی از محصولات وارداتی در قفسه‌های فروشگاه‌ها یا نایاب شدند یا با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسیدند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، برای ایرانی‌‌هایی که در سال 2015 و پس از امضای برجام با تحریم‌های اقتصادی خداحافظی کرده‌ بودند، بازگشت دوباره تحریم‌ها ناامیدکننده است. مهم‌تر از خسارت‌های اقتصادی، شاید اختلافات سیاسی باشد که این روزها میان مقامات ایرانی بالا گرفته است. جناح تندرو پیش از برجام و در طول مذاکرات برای امضای توافق هسته‌ای آمریکا را غیر قابل اعتماد خوانده و به حسن روحانی در این زمینه تذکر داده بود.

از ماه آپریل (اردیبهشت) تاکنون ریال ایران بیش از 70 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. پس از آنکه ترامپ در ماه می اعلام کرد که قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود، نرخ تورم در ایران به 16 درصد رسیده است.

دولت از یک‌سو به مغازه‌داران و عمده‌فروشان در مورد احتکار اجناس هشدار داده و از سوی دیگر صادرات کالاهای اساسی چون چای، شیر خشک و کره را به دلیل کمبود در داخل ممنوع کرده است.

حمید که مغازه‌ تعمیرات موبایل در یکی از مناطق مرکزی شهر تهران دارد، در حال حاضر راننده اسنپ است و می‌گوید، طی سه سال گذشته ناچار شده شش بار شغل خود را تغییر دهد. با وضعیت اقتصادی موجود اداره مغازه به هیچ‌وجه به صرفه نیست.

منابع وارداتی که دست‎کم نیمی از کالاهای مورد نیاز در محله‌های مرکزی و بالای شهر پایتخت را تشکیل می‌دهند، یا نایاب شده و یا به شدت گران هستند. مغازه‌هایی که تا چند ماه پیش در منطقه تجاری ونک، لباس‌های لوکس وارداتی می‌فروختند، حالا خالی هستند.

در ادامه این گزارش بلومبرگ آمده است: دولت نیز از یک‌سو به مغازه‌داران و عمده‌فروشان در مورد احتکار اجناس هشدار داده و از سوی دیگر صادرات کالاهای اساسی چون چای، شیر خشک و کره را به دلیل کمبود در داخل ممنوع کرده است. همچنین واردات برخی از کالاهای لوکس با هدف کنترل ذخایر ارزی متوقف شده است.

قیمت گوشت قرمز طی چند ماه گذشته دو برابر شده و به 60 هزار تومان (حدود چهار دلار) رسیده و قیمت برخی میوه‌ها بیش از چهار برابر شده است.

از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 تاکنون ایرانی‌ها همواره تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و مقامات ایران اغلب با افتخار از توانایی و ایستادگی در برابر این تحریم‌ها یاد می‌کنند.

دور اول تحریم‌ها که مبادلات دلاری، تجارت طلا و صنعت خودروی ایران را هدف قرار داده بود، در ماه آگوست به اجرا درآمد. اما به نظر می‌رسد تیم ترامپ در نظر دارد با تحریم‌های نفتی اقتصاد ایران را فلج کند. اگرچه دولت ایالات متحده به تازگی به هشت کشور از مشتریان نفتی ایران معافیت و مجوز خرید نفت را داده، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که صادرات نفت ایران به زودی بیش از 50 درصد کاهش یابد.

از سوی دیگر در داخل، مقامات اقداماتی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی انجام داده‌اند. فردی به نام سطان سکه و سه شخص دیگر که در این دوره از اختلاف قیمت دلار در بازار رسمی و بازار آزاد سوءاستفاده‌هایی کرده‌اند، در ماه سپامبر به اعدام محکوم شده‌اند.

واردات خودروهای خارجی در ماه مارس در مقایسه با ماه می حدود 70 درصد کاهش یافته و شرکت‌های آمریکایی چون بوئینگ قراردادهای خود با ایران را لغو کرده‌اند.

نگرانی‌ها مبنی بر افزایش نارضایتی به دلیل مشکلات اقتصادی موجب شده دولت در طرحی برای افراد نیازمند سبد کالا به ارزش شش میلیون ریال و در سه نوبت تا پایان سال شمسی در نظر بگیرد که احتمالا نیمی از جمعیت ایران این سبد را دریافت خواهند کرد.

با این حال به نظر می‌رسد، اقلیت ثروتمند تهرانی در وضعیت بحرانی به سر نمی‌برند و از عهده پرداخت بلیت 17 دلاری برای تماشای یک نمایش موزیکال در هتل لوکس اسپیناس پالاس بر می‌آیند. این در حالی است که متوسط درآمد یک خانوار در حال حاضر در تهران 225 دلار است.

این هتل پس از امضای برجام به مرکزی برای حضور نمایندگان سیاسی و هیات‌های خارجی تجاری تبدیل شده بود. حالا اما با خروج دونالد ترامپ از برجام، ایرانی‌ها شاهد خروج شرکت‌های خارجی از کشور و توقف فعالیت آنها هستند. واردات خودروهای خارجی در ماه مارس در مقایسه با ماه می حدود 70 درصد کاهش یافته و شرکت‌های آمریکایی چون بوئینگ قراردادهای خود با ایران را لغو کرده‌اند.

از سوی دیگر، دولت ایران در تلاش است با ایجاد مکانیسمی توافق‌های خود با شرکت‌های اروپایی را حفظ کند و به فعالیت‌های اقتصادی با آنها ادامه هد. با این حال حتی پیش از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام هم شرکت‌های چندملیتی نگران تجارت با ایران بودند. چرا که برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ‌گاه لغو نشدند.

از سوی دیگر، مشکلات در بخش بانکی ایران آسیب‌های زیادی را به اقتصاد این کشور وارد کرده و بسیاری دولت را به دلیل سوءمدیریت و هدر دادن منابع مقصر می‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.