کد مطلب: ۱۰۶۵

تحقق ۱۱۲ درصدی درآمد مالیات برارزش افزوده/ عوارض ۲۷۰ میلیاردی سیگار سال ۹۲/ اظهارنامه زمستان تا ۳۱ فروردین

معاون سازمان امور مالیاتی گفت:‌ عوارض ۲۷۰ میلیارد تومانی از سیگار در سال گذشته دریافت شده و در مجموع ۱۱۲ درصد مالیات برارزش افزوده محقق شده است. علیرضا طاری ‌بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور ، در مورد عملکرد مالیات بر ارزش افزوده در سال 92 اظهار داشت: در مقایسه با

معاون سازمان امور مالیاتی گفت:‌ عوارض ۲۷۰ میلیارد تومانی از سیگار در سال گذشته دریافت شده و در مجموع ۱۱۲ درصد مالیات برارزش افزوده محقق شده است.

علیرضا طاری ‌بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور ، در مورد عملکرد مالیات بر ارزش افزوده در سال 92 اظهار داشت: در مقایسه با ارقام پیش‌بینی در قانون بودجه سال 92 حدود 112 درصد محقق شده و در مقایسه با وصولی سال 91 حدود 90 درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: علاوه بر وصول مالیات بر ارزش افزوده که به حساب درآمدهای عمومی منظور می‌شود، عوارض وصول شده سهم شهرداری ها و دهیاری‌ها هم به حساب آنان واریز می‌شود.

بنابراین به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور از طریق مکانیزم پیش‌بینی شده قانون معادل (2.4 درصد) نرخ سال 92 اختصاص به عوارض دارد که متناسب با کالا عوارض وصول و پرداخت شده است.

وی در خصوص پیش‌بینی درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری اظهار داشت: درآمدهای پیش بینی شده برای سال 93 در کل نسبت به سال گذشته، 95 درصد رشد داشته و پیش بینی رشد منابع مربوط به کالا و خدمات حدود 109 درصد است.

به گفته وی، مالیات و عوارض کالا و خدمات، خروج مسافر از کشور، سیگار، نقل و انتقال اتومبیل، شماره‌گذاری خودرو و فرآورده‌های نفتی مجموع درآمد مالیات بر ارزش افزوده را تشکیل می‌دهد.

معاون سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: مالیات سیگار در سال گذشته حدود 270 میلیارد تومان وصول شده و همچنین وصول عوارض خروج مسافر از کشور کاهش داشته است.

طاری‌بخش با بیان اینکه به استناد تبصره 2 ماده 17 برنامه پنجم توسعه و نیز بند (ط) تبصره 2 قانون بودجه 93 نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری 8 درصد شده است، گفت: یک درصد این افزایش ناشی از حکم برنامه پنجم بوده که به صورت سالانه افزایش می‌یابد و یک درصد آن نیز برای بخش سلامت در نظر گرفته شده و در مجموع امسال دو درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و به نرخ 8درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی کشور تمام تلاش خود را مصروف خواهد داشت، تا درآمدهای مالیاتی دولت براساس قانون بودجه سال 1393محقق شود.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به تحقق درآمدهای مالیاتی یادآور شد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده آن بخش از کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم است، از مالیات معاف شده است.

وی همچنین اظهار داشت با توجه به اینکه 1درصد مالیات سلامت ردیف درآمدی خاصی دارد و صرفاً به بخش سلامت و توسعه بهداشت ودرمان اختصاص خواهد داشت، لذا امکان مصرف آن در دیگر بخش ها وجود ندارد و قطعاً مردم نیز موافق آن هستند و از آن استقبال خواهند نمود.

طاری‌بخش در خصوص اهداف اجرای مالیات بر ارزش افزوده بیان داشت: تأمین منابع جدید برای دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی، شفاف‌سازی، پایدارسازی منابع در جهت کاستن از مالیات بر درآمد که در موضوع تأمین منابع و کاهش بار مالیاتی منبع مالیات بر درآمد موفقیت های نسبی حاصل شده، لکن در بخش شفاف سازی نیاز به توسعه متوازن زیر ساختها بوده که تاکنون این مهم محقق نشده است.

به گفته وی، طبق ماده 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهلت اظهارنامه در پرداخت مالیات حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از انقضای هر دوره است، اما با توجه به تعطیلات نوروز که موعد تسلیم اظهارنامه فصل زمستان است، به موجب بخشنامه سازمان، مؤدیان مالیاتی تا 31 فروردین سال جاری مهلت دارند اظهارنامه‌های خود را ارائه کنند، تا مشمول بخشودگی جریمه شوند. به طور کلی افرادی که از ارائه اظهارنامه خودداری کنند، بخشودگی شامل آنها نخواهد شد.

طاری‌بخش در خصوص شفاف‌سازی درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: از سال اول شروع قانون هر چه فاصله گرفتیم اختلاف میان تشخیص و اظهار مؤدی برای مالیات کم شده و البته بخشی از این اختلافات طبیعی بوده که مربوط به تفسیرهای متفاوت از اجرای قانون بوده است و برخی نیز به دلایل دیگر از جمله در اختیار نبودن بانک های اطلاعاتی و سایر موارد می باشد. بدیهی است چنانچه مؤدیان به درستی درآمدهای خود را ابراز نکنند، سازمان مالیات های مربوطه را به صورت جدی مطالبه و وصول خواهد کرد و در عین حال جریمه نیز خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول، طرح جامع مالیاتی شامل همه بخش‌های درآمدهای مالیاتی بوده که شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر مشاغل، مالیات بر مستقلات و مالیات بر ارزش افزوده و تمامی منابع است و بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات از این طریق ایجاد خواهد شد.

وی در مورد تعداد مؤدیانی که مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند، گفت: بیش از 418 هزار نفر در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام شده‌اند که هر سال نیز افزایش یافته و از سال 91 تاکنون حدود 180 هزار مؤدی به این بخش افزوده شده‌است.

طاری بخش تأکید کرد: یکی از رویکردها، فراخوان همه گروه‌های مشمول برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است و امسال نیز برخی گروه‌ها فراخوان خواهند شد. بدیهی است با توجه به اصل به صرفه بودن، صرفاً باید مؤدیانی فراخوان شوند که با توجه به تحلیل هزینه و منفعت، فراخوان آنان مقرون به صرفه باشد.

طاری‌بخش در مورد مالیات بر ارزش افزوده صنف طلافروشان گفت: گرچه انتظار سازمان نسبت به این صنف و ابراز درآمدها فراتر از وضع موجود است، اما روند رو به رشد بوده و در عین حال همه افرادی که درآمدهای خود را ابراز کردند توانستند از مشوق‌ها استفاده کنند. منتهی همچنان انتظار داریم که کلیه طلا فروشان اجرای دقیق قانون و مقررات را جدی بگیرند، تا شامل جرایم سنگین نشوند.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از 5 هزار نیروی استخدامی که سال گذشته وارد سازمان امور مالیاتی شده‌اند 2 هزار نفر در بخش ارزش افزوده جذب خواهند شد، بیان داشت: این افراد باید دوره‌های آموزشی مورد نیاز را بگذرانند و به عنوان حسابرس وارد سیستم شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.