کد مطلب: ۷۶۴۵۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بازار امروز / انتظارات تورمی در اوج؛ رکوردشکنی تاریخی نماگر‌ها

تحلیل بازار امروز / انتظارات تورمی در اوج؛ رکوردشکنی تاریخی نماگر‌ها

در اولین روز از هفته جاری بورس تهران رکوردی تاریخی ثبت کرد و 4.96 درصد رشد یافت. این میزان رشد برابر با 82 هزار و 189 واحد افزایش ارتفاع شاخص کل بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات شنبه 6 اسفند 1401، اتفاقی تاریخی برای بورس تهران رقم خورد. رشد 4.96 درصدی شاخص کل که بیشترین میزان رشد این شاخص در میان تمام روزهای معاملاتی گذشته است.

از آن‌سو شاخص هم‌وزن نیز هم‌جهت با نماگر اصلی اما با قدرت کمتری رفتار کرد و با رشد 4.5 درصدی به سطح 525 هزار و 633 واحدی رسید.

بیشترین میزان ورود پول در دو سال اخیر

بررسی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که ورود پول افراد حقیقی در روز جاری به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نشان از آن دارد در جریان دادوستد‎های امروز، هزار و 382 میلیارد تومان پول به سهام وارد شده است.

از سوی دیگر اما ارزش معاملات همچنان زیر 10 هزار میلیارد تومان نوسان می‌کند. در روز جاری مجموع ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم‌ها به محدوده هشت هزار و 791 میلیارد تومان رسید.

انتظارات تورمی در اوج

دو هفته‌ای می‌شود که تب دلار در فردوسی بالا رفته است. به طوری که این اسکناس آمریکایی هر روز در حال ثبت سقفی تاریخی و در مقابل ریال هر روز بی‌ارزش‌تر از روز گذشته می‌شود.

همانطور که در گزارش پیش بینی بورس شنبه به بازی‌خوانی بورس از روی دست دلار اشاره شد، بازار سرمایه اثرات افزایش نرخ دلار را در معاملات سهام شرکت‌ها منعکس کرد.

همچنین تاثیر آزادسازی نرخ مبادلات ارزی شرکت‌ها با حذف سامانه نیما و انجام مبادلات ارزی بر اساس نرخ کشف شده در روز، تاثیر مهمی بر افزایش سود شرکت‌های بورسی خواهد گذاشت.

بیشترین و کمترین بازدهی صنایع

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های صندوق‌های کالایی، صندوق‌های سهامی و سایر معادن به ترتیب 9.82 درصد، 8.8 درصد و 7 درصد بازدهی بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کنند.

در مقابل، در روزی که هیچ گروهی بازدهی منفی ثبت نکرد، گروه صندوق‌‎های درآمد ثابت، واسطه‌گری‌های مالی و پیمانکاری ساخت محصولات فلزی به ترتیب با 0.57 درصد، 1.15 درصد و 1.37 درصد بازدهی کمترین بازدهی را به همراه داشتند.

خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت شدت گرفت

در میان بازار گاوی امروز پس از صندوق‌های سهامی با 774 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی بیشترین ورود پول را به میزان 353 میلیارد و 600 میلون تومان به خود اختصاص داد.

پس از آن گروه فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، صندوق‌های کالایی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با 301 میلیارد و 200 میلیون، 212 میلیارد، 195 میلیارد و 900 میلیون و 171 میلیارد و 200 میلیون بیشترین ورود پول را در میان صنایع دیگر داشتند.

از سوی دیگر نکته جالب بازار امروز ثبت بیشترین خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت بود که معادل دو هزار و 174 میلیارد تومان پول از صندوق‌ها خارج شد. این آمار نشان از قدرت مطلق تقاضا در بازار سهام دارد.

پس از آن‌، صنایع دارویی، بیمه و انبوه سازی به ترتیب با مقادیر 42 میلیارد و 300 میلیون، 21 میلیارد و 800 میلیون، 10 میلیارد و 500 میلیون تومان بیشترین خروج پول را در میان صنایع داشتند.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.