کد مطلب: ۷۵۴۵۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بازار امروز ۸ بهمن ۱۴۰۱ / عقبگرد شاخص کل تا مرز ۱.۶ میلیونی

تحلیل بازار امروز 8 بهمن 1401 / عقبگرد شاخص کل تا مرز 1.6 میلیونی

بورس تهران پس از یک روند نزولی فرسایشی در دو سال اخیر در حال بازیابی به‌سر می‌برد؛ اکنون به نظر می‌رسد بورس با یک چالش جدی مواجه شده است. شاخص کل با افت 11 هزار و 875 واحدی، در آستانه از دست دادن کانال 1.6 میلیونی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل همسو با روز آخر هفته گذشته گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 11 هزار و 875 واحدی که معادل 0.74 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد.

شاخص کل هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.62 درصدی به سطح 504 هزار و 200 واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 15 میلیارد و 460 میلیون و ارزش معاملات را 6 هزار و 736 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

در هفته گذشته، بورس تهران پس از یک‌ماه صعود پی‌در‌پی، در آغاز دومین ماه زمستان، رنگ سرخ به خود گرفت. شرایط نماگر اصلی و همتای هم‌وزن آن تا جایی سخت شد که روز چهارشنبه، رکورد بیشترین خروج پول حقیقی از ابتدای سال 1401، شکسته شد.

سرنوشت مبهم عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

در مهم‌ترین اخبار منتشر شده در روز‌های اخیر همچنان واکنش‌ها به بحث نامه شورای رقابت و عرضه خودرو در بورس کالا زیاد است و درگیری میان نهاد‌ها به خصوص سازمان بورس و شورای رقابت بالا گرفته است.

عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی نامه‌ای خطاب به رئیس شورای رقابت گفت: نامه‌ای که شورای رقابت بدون هماهنگی با نهاد‌های مرتبط منتشر کرده است، منتج به زیان 100 هزار میلیارد تومانی سهامداران در این مدت شده است. رئیس سازمان بورس از شورای رقابت خواسته است که تا مشخص نشدن تکلیف نهایی از اظهار نظر در این خصوص ممانعت به عمل آید.

بانک مرکزی باز هم بازنده دوئل با دلار آزاد

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز همچنان ادامه دارد. جواز خرید عموم مردم از صرافی‌ها فقط با کارت ملی و تا سقف 5 هزار یورو و نرخ‌سازی‌های بانک مرکزی در حالی است که دلار آزاد هم‌اکنون حوالی قیمت 44 هزار و 400 تومان در حال معامله است. به نظر‌ می‌رسد مسیر پیش گرفته شده از سوی بانک مرکزی نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق عمل کند.

پیشنهادات سازمان بورس برای اصلاحات بودجه 1402

سازمان بورس اوراق بهادار در راستای اقداماتی که اخیرا در حمایت‌ از بازار سرمایه انجام داده است، پیشنهاداتی را به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح بودجه سال آتی ارائه کرده است که از مهم‌ترین موارد آن می‌توان به تعیین سقف 4 هزار تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، خروج خودروسازان از مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری و عرضه 50 درصدی تولیداتشان در بورس کالا، الزام دولت به به جبران خسارت شرکت‌ها و صنایع ناشی از قطعی گاز، برق و قیمت‌گذاری دستوری و همچنین تسویه بدهی یک میلیارد و 300 میلیون یورویی دولت به اوره‌ساز‌ها اشاره کرد.

پیشنهادات خوب سازمان بورس که تماما به نفع تولید‌کننده و در نتیجه به نفع سهامداران است قرار است در مجلس بررسی شود و اگر صلاح دیده شد در بودجه سال آتی اعمال شود.

در نتیجه تحولات اتفاق افتاده حول بازار سرمایه که به آن اشاره شد، تالار شیشه‌ای رنگ سرخ به خود گرفت و شاخص کل در آستانه از دست دادن کانال 1.6 میلیونی قرار گرفت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.