کد مطلب: ۷۹۹۶۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی غاذر / افزایش نرخ فروش منجی صورت مالی غذایی‌ها

تحلیل بنیادی غاذر / افزایش نرخ فروش منجی صورت مالی غذایی‌ها

با آغاز سال 1402 زمزمه‌های افزایش نرخ محصولات غذایی شنیده می‌شد. حال مشاهدات اخیر حاکی از آن است که شرکت‌های غذایی در آستانه اخذ مجوز افزایش قیمت هستند و همین امر امتیاز مهمی برای افزایش سودسازی شرکت‌های این گروه در سال 1402 خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همانطور که در گزارش تحلیل بنیادی شپاکسا بررسی شد معضل تورم کماکان گریبان رونق تولید را در اقتصاد ایران گرفته است. چرا که افزایش قیمت دلار، روز به روز هزینه‌های تولید را اعم از حمل و نگهداری و همچنین برخی مواد اولیه شرکت‌ها را بالا برده است.

در همین حال این موضوع مطرح می‌شود که در صورت عدم افزایش نرخ محصولات غذایی، شرکت‌ها همین رقابت حداقلی خود با پالایشی و فلزی‌ها را نیز از دست می‌دهند. زیرا سود شرکت‌های صادرات‌محور با افزایش قیمت دلار و فشار تورم آنچنان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و این شرکت‌های کوچک‌تر هستند که علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با قیمت‌گذاری دستوری و تورم، کماکان تهدید کاهش حاشیه سود را بر عملکرد خود حس می‌کنند.

در همین حال، سرانجام زمزمه‌های طولانی افزایش نرخ محصولات غذایی در شرف وقوع است و همین نقطه عطفی برای شرکت‌های این گروه خواهد بود.

چرا که با افزایش نرخ این گروه از محصولات، شرکت‌ها اقلام تولیدی خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند و همین امر زمینه افزایش سودسازی شرکت‌ها را در سال جدید فراهم می‌کنند.

کارنامه تولید و فروش غاذر در اسفند 1401

تولید و فروش غاذر ماهانه

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت کشت و صنعت پیاذر در آخرین ماه از سال 1401 نشان می‌دهد که شرکت در این دوره 30 روزه موفق شد تنها 495 هزار واحد از محصولات خود را تولید کند.

مقایسه این عدد با مقدار تولید هزار و 53 هزار واحدی بهمن‌ماه شرکت خبر از کاهش 53 درصدی این رقم در اسفند می‌دهد.

همچنین مقدار کل تولید شرکت در اسفند سال 1400 نیز هزار و 210 هزار واحد (تن) ثبت شده بود. تمامی نکات ذکر شده خبر از عملکرد غیر قابل قبول تولیدی شرکت در اسفند 1401 می‌دهد.

درآمد غاذر

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد که مقدار فروش شرکت در اسفند 1401 معادل 743 هزار عدد (تن) ثبت شده که در مقایسه با فروش هزار و 344 هزار عددی بهمن 1401 و هزار و 153 هزار عددی مدت مشابه سال 1400 به ترتیب 45 و 36 درصد افت داشته است.

گفتنی است غاذر از فروش 743 هزار عددی خود در این ماه حدود 9 میلیارد و 804 میلیون تومان درآمد کسب کرد که در مقایسه با درآمد بهمن 1401 حدود 40 درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است شرکت کشت و صنعت پیاذر در سال 1348 و در اواخر مهر همین سال به ثبت و سه سال پس از آن به بهره‌برداری رسید.

موضوع اصلی فعالیت شرکت شامل ایجاد خط تولید خشک کنی انواع محصولات کشاورزی، تولید پودر محصولات غذایی و کشاورزی است. به طور کلی غاذر در بخش فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی فعالیت دارد.

گفتنی است سهام شرکت در آذرماه سال 83 با قیمت 286 تومان برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد. هم‌اکنون سهام شرکت کشت و صنعت پیاذر با ارزش بازاری 839 میلیارد تومان در بازار دوم بورس معامله می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.