خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۷۴۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی قثابت/ چشم‌انداز مثبت گروه قندی به دنبال کمبود شکر

تحلیل بنیادی قثابت/ چشم‌انداز مثبت گروه قندی به دنبال کمبود شکر

برزیل که بزرگترین صادرکننده شکر به حساب می‌آید اولین کشوری است که عرضه شکر را کاهش داده است. چرا که تولید اتانول از نیشکر خود را به دلیل حاشیه سود بالاتر به شکر ترجیح داده است. همین امر سبب شد تا قیمت شکر در بازارهای جهانی صعودی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با پیشرفت صنعت قند و شکر و صنعتی شدن تولید این محصول، همواره زمزمه ایجاد یک بستر مناسب برای رونق تولید شکر که یک محصول استراتژیک است مطرح می‌شد. به طوری که کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند ایران توانایی عبور از فاز واردات را دارد و حتی می‌تواند با استفاده از توان تولیدی خود به یکی از صادرکنندگان این صنعت تبدیل شود. چرا که کشورهای حوزه خلیج فارس همگی واردکننده این محصول و به نوعی مصرف‌کننده بزرگ آن هستند.

همچنین فعالان صنعت قند و شکر بر این باورند که کشاورزان ایرانی نیز از ظرفیت زمین‌های قابل کشت چغندر که ماده اصلی تولید شکر محسوب می‌شود استفاده نمی‌کنند.

به طوری که از 20 میلیون هکتار زمین زراعی زیر کشت، کمتر از دو درصد آن به کشت چغندر اختصاص داده شده است. چرا که با نرخ‌گذاری دولت برای فروش چغندر به کارخانجات، عملا کشت این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

همین امر سبب شد تا ایران با وجود توان تولید شکر یکی از واردکنند‌گان این محصول شود و در پله سیزدهم واردکننده شکر بایستد.

6773478 644

قیمت‌گذاری دستوری همچنان قربانی می‌گیرد!

بزرگترین موانع شرکت‌های تولیدکننده قند و شکر از جمله قند ثابت خراسان برای جهش تولید، قیمت‌گذاری دستوری است که باز هم رد پای دولت را در جلوگیری از پیشرفت صنایع نشان می‌دهد.

این عامل که گریبان دیگر صنایع را نیز گرفته است در شرکت‌های قندی به طور محسوسی جدی‌تر است. چرا که هم نرخ فروش چغندر به شرکت‌های تولیدکننده و هم نرخ محصول نهایی توسط دولت اعلام می‌شود.

به نوعی قیمت هیچ‌کدام از مواد اولیه و ثانویه این صنعت با عرضه و تقاضا شناسایی نشده است و همین امر سبب می‌شود قند و شکر در مقاطعی از سال با کمبود جدی روبه‌رو شوند.

در همین حال باید توجه داشت که ثمره این پافشاری دولت برای تحمیل قیمت‌های خود تنها ایجاد فاصله قیمت شکر در ایران با بازارهای جهانی است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود اعلام نرخ محصولات و مواد اولیه این صنعت توسط دولت و گرانی هزینه تولید این محصول، آیا تولید شکر در ایران رونق می‌گیرد؟

طعم تلخ کمبود گاز

همواره در تجارت شکر باید به این نکته توجه داشت که به دلیل ثبات نسبی تقاضا، قیمت شکر با نوسان عرضه تغییر می‌کنند.

با وجود اینکه اروپا از زمستان گذر کرد بحران‌های آن همچنان قربانی می‌گیرد. پس از آنکه کشور‌های اروپایی با مشکل کمبود گاز روبه‌رو شدند، تقاضا برای سوخت‌های پاک از جمله اتانول بالا رفت و قیمت این سوخت در بازارهای جهانی جهش چشمگیری را به ثبت رساند.

برزیل نیز که بزرگترین صادرکننده شکر به حساب می‌آید، اولین کشوری است که عرضه این محصول شیرین را کاهش داده است. چرا که تولید اتانول از نیشکر خود را به دلیل حاشیه سود بالاتر به شکر ترجیح داده است. همین امر سبب شد تا کمبود گاز به نوعی دیگر کام مردم جهان تلخ کند.

LAJT4MMEPJCPRLBPAVPFRZQIP4

مزارع نیشکر در برزیل

همچنین دومین تولیدکننده بزرگ شکر یعنی هند نیز با مشکل جدی خشکسالی روبه‌رو شده است. بدین ترتیب هند دیگر کشوری است که کشت نیشکر و به دنبال آن صادرات شکر خود خود را محدود کرده است.

تمامی نکات ذکر شده سبب شد تا عرضه شکر در جهان کاهش یابد و به طبع قیمت این محصول در بازارهای جهانی افزایش یابد.

کارشناسان بازار سرمایه این افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی را اهرم بزرگی برای روشن شدن موتور گروه قندی بورس می‌دانند.

قند ثابت خراسان یکی از شرکت‌های تاثیر گذار گروه قندی است که در این گزارش عملکرد اسفندماه آن بررسی می‌شود.

با قثابت بیشتر آشنا شویم

شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۶ تاسیس شد و سهام آن در فروردین‌ماه سال 1380 با قیمت 307 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

سرمایه شرکت در زمان عرضه اولیه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان بود که پس از طی پنج مرحله افزایش سرمایه به 646 میلیارد تومان رسیده است.

آخرین افزایش سرمایه شرکت مربوط به خرداد ماه سال 1400 بود که به موجب آن سرمایه قثابت به بیشتر از 10 برابر رسید.

هم‌اکنون سهام شرکت قند ثابت خراسان با ارزش بازاری دو هزار و 32 میلیارد تومان در بازار دوم بورس معامله می‌شود.

قثابت در اسفند 1401 چه کرد؟

تولید و فروش ماهانه قثابت

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت قند ثابت خراسان نشان می‌دهد که شرکت در آخرین ماه از سال 1401 با کاهش 92 درصدی در تولید روبه‌رو شده است.

این کاهش تولید تا حدودی در شرکت‌های قندی طبیعی است. چرا که در حال حاضر نوبت کشت اول چغندر محسوب می‌شود و تا مردادماه شرکت‌های قندی مواد اولیه برای تولید ندارند.

این گزارش به خوبی نشان می‌دهد تولید و فروش این شرکت در اسفند 1401 نسبت به بهمن همین سال به ترتیب 92 و 61 درصد کاهش داشته است.

بدین ترتیب مقدار تولید شرکت در اسفند 1401 از دو هزار و 952 تن در بهمن به 244 تن رسیده است.

مقدار فروش شرکت نیز 9 هزار و 37 تن در بهمن 1401 به سه هزار و 511 تن در ماه مذکور رسیده است.

با وجود طبیعی بودن این کاهش تولید در اسفند باید توجه داشت که مقدار تولید شرکت در اسفند 1401 نسبت به مدت مشابه سال 1400 حدود 76 درصد کاهش داشته است که عملکرد قابل قبولی برای قند ثابت خراسان محسوب نمی‌شود.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد قثابت در این ماه 29 میلیارد و 467 میلیون از فروش محصولات خود درآمد کسب کرده که در مقایسه با ماه گذشته حدود 74 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است 29 میلیارد تومان رقم بسیار کمی در برابر توان بالای تولید قند و شکر در ایران است. البته کارشناسان با تاکید بر توان بالای ظرفیت تولید شکر کشور اذعان دارند تا زمانی سایه سنگین دولت بر سر کشف قیمت این محصول است، آینده خوبی در انتظار گروه قندی نخواهد بود.

البته شاید در مقاطعی به دلیل کاهش عرضه شکر در بازارهای جهانی، سهام شرکت‌های قندی تا حدودی صعودی شوند اما برای افتادن این سهم‌ها روی مدار صعودی، شرکت‌های این گروه به‌جای نظارت سنگین دولت روی نرخ‌گذاری نیازمند حمایت آن برای تولید هستند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.