کد مطلب: ۷۹۷۰۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی خساپا / افزایش قیمت خودرو سایپا را به سود می‌رساند؟

تحلیل بنیادی خساپا / افزایش قیمت خودرو سایپا را به سود می‌رساند؟

با وجود افزایش قیمت خودرو و به دنبال آن افزایش سودسازی سایپا در ادامه راه، ذکر این نکته ضروریست که در 6 ماهه گذشته، حتی مواد اولیه داخلی مورد نیاز سایپا با افزایش قیمت دلار و تورم افزایش یافته‌اند و به نوعی هزینه‌های تولید شرکت با نرخ دلار بالا رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سایپا بر خلاف ایران‌ خودرو که پس از عرضه خودرو در بورس کالا از زیان خارج شد و به نوعی تولیداتش رونق گرفت، کماکان در جدال با زیان انباشته خود به سر می‌برد. به طوری که در پاییز سال گذشته دو هزار و 103 میلیارد تومان زیان شناسایی کرد و عملا تولید و فروش آن بی نتیجه بود.

البته زیان انباشته سایپا تا حد زیادی جبران شده است و برای ادامه این کاهش زیان، سایپا نیازمند افزایش درآمد خود است که تنها با افزایش قیمت محصولات و افزایش تولید میسر خواهد بود.

اما نکته مهم ماجرا اینجاست که در 6 ماهه گذشته، حتی مواد اولیه داخلی مورد نیاز سایپا با افزایش قیمت دلار و تورم افزایش یافته‌اند و به نوعی هزینه‌های تولید شرکت با نرخ دلار بالا رفته است.

از طرفی بنا بر اطلاعیه این هفته مدیر عامل سایپا، خودروهای تولیدی این شرکت به طور میانگین تنها 18 درصد افزایش خواهند داشت.

بنابراین این موضوع کماکان مطرح می‌شود که سایپا با وجود تورم و گرانی بهای تولید، چه زمانی از زیان خارج می‌شود؟

سایپا در اسفند 1401 چه کارنامه‌ای ثبت کرد؟

تولید و فروش ماهانه خساپا

بررسی گزارش عملکرد ماهانه خساپا در اسفندماه 1401 نشان می‌دهد که شرکت نتوانست روند صعودی تولید و فروش ماه گذشته خود را ادامه دهد. به طوری که سایپا در آخرین ماه سال گذشته توانست تنها 26 هزار و 896 دستگاه از محصولات خود را تولید کند. این عدد در مقایسه با تولید 34 هزار و 419 دستگاهی شرکت در بهمن همین سال حدود 22 درصد کاهش داشته است.

بخش عمده‌ای از این کاهش تولید سهم شاهین و وانت 151 است. البته مقایسه مقدار تولید شرکت در اسفند 1401 با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تولیدات سایپا در اسفند 1401 با جهش 108 درصدی خود را از 12 هزار و 942 دستگاه به مقدار کنونی رسیده است.

گفتنی است سایپا در اسفندماه 1401 توانست پنج هزار و 27 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کند که در مقایسه با درآمد فروش بهمن 1401 حدود 14 درصد کاهش داشته است.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد که سایپا در ماه مذکور 28 هزار و 375 دستگاه از خودرو‌های تولیدی خود را به فروش برساند.

این عدد در مقایسه با فروش 34 هزار و 786 دستگاهی بهمن 1401 و 28 هزار و 375 دستگاه اسفند 1400 به ترتیب 18 درصد کاهش و 67 درصد افزایش داشته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.