کد مطلب: ۷۲۷۰۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد شتران؛ افزایش ۱۷۶ درصدی سودسازی در نیمه نخست امسال

تحلیل بنیادی نماد شتران؛ افزایش 176 درصدی سودسازی در نیمه نخست امسال

صورت‌های مالی 6 ماهه شتران خبر از روند صعودی سودسازی این شرکت می‌دهد. به طوری که سودخالص این شرکت در 6 ماهه نخست سال جاری توانست با جهش 176 درصدی به 15 هزار و 764 میلیارد تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی گزارش‌های تولید و فروش 6 ماهه منتشر شده در سایت کدال نشان می‌دهد که شتران در نیمه نخست سال جاری توانست فروش خود را 37 درصد افزایش دهد. از این رو فروش این شرکت در این مدت از دو میلیون و 600 هزار متر مکعب به سه میلیون و 600 هزار متر مکعب رسید.

شتران از ابتدا تا کنون

شرکت پالایش نفت تهران بر اساس قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در مهرماه سال 1377 ثبت شد. در ادامه سهام این شرکت در دی ماه سال 90 در بورس اوراق بهادار تهران ثبت و سپس در مهر 91 با قیمت هفت هزار و 500 تومان عرضه شد. فعالیت اصلی این شرکت شامل احداث، راه اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی می‌شود.

سرمایه این شرکت در زمان تاسیس حدود 10 میلیون تومان بود که پس از طی 11 مرحله افزایش سرمایه به 17 هزار میلیارد تومان رسید. آخرین افزایش سرمایه شتران مربوط به آذر 1400 بود که به موجب آن سرمایه شرکت 126 درصد و از محل سود انباشته افزایش یافت. گفتنی است شتران با ارزش بازاری 98 هزار و 202 میلیارد تومان سومین شرکت بزرگ گروه «فراورده های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای» محسوب می‌شود.

سهامداران شتران چه شرکت‌هایی هستند؟

بیشتر از پنج درصد سهام شرکت پالایش نفت تهران در اختیار بانک صادرات ایران است که ارزشی حدود سه هزار و 346 میلیارد تومان دارد. از این رو بانک صادرات بزرگترین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.

بانک تجارت نیز با تصاحب حدود 4.7 درصد از سهام این شرکت دومین سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید. گفتنی است ارزش این تعداد سهم نزدیک به سه هزار و 34 میلیارد تومان است.

همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز حدود 33.32 درصد از سهام شتران را در پرتفوی خود دارند. لازم به ذکر است 50.21 درصد از سهام پالایش در اختیار سهامداران خرد است. نمودار زیر ترکیب سهامداران شرکت پالایش نفت تهران را نشان می‌دهد.

سهامداران شتران

شتران در یک سال اخیر چقدر بازدهی داشت؟

همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود شتران در بازه‌های زمانی ماهانه تا 6 ماهه عملکرد بهتری از گروه خود و شاخص کل ثبت کرده است. همچنین سهام این شرکت در یک سال اخیر بیشتر از 36 درصد افزایش داشته، این در حالی است که شاخص کل در این مدت حدود یک درصد کاهش داشته است. در مقابل، شتران در بازه زمانی سه ساله نتوانست خود را به میانگین گروه خود برساند و 25 درصد کمتر از میانگین پالایشی‌ها بازدهی داشت.

بازدهی شتران

مسیر صعودی سودسازی شتران

بررسی صورت‌های مالی سالانه شتران نشان می‌دهد که سود این شرکت پس از جهش 238 درصدی در سال 99 روندی صعودی در سودسازی داشته است. به طوری که شتران در پایان سال 1400 توانست حدود 39 درصد سود خود را افزایش دهد. در نتیجه این عدد از 11 هزار و 79 میلیارد تومان در سال 99 به 15 هزار و 389 میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

به موجب این افزایش سودسازی، سود انباشته شرکت پالایش نفت تهران در پایان سال 1400 حدود 34 درصد افزایش یافت و عدد 14 هزار و 644 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

سود سالانه شتران

همچنین صورت‌های مالی 6 ماهه شتران نیز خبر از این روند صعودی سودسازی می‌دهد. به طوری که این شرکت در 6 ماه نخست سال جاری توانست جهش 176 درصدی در سودسازی خود ایجاد کند و این عدد را از پنج هزار و 674 میلیارد تومان در نیمه سال گذشته به 15 هزار و 764 میلیارد تومان برساند.

سود 6 ماهه شتران

گفتنی است شرکت پالایش نفت تهران در این دوره به ازای هر سهم 92 تومان سود شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 178 درصدی را تجربه کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس چرا بااین همه سودسازی،سهامدار بعداز دوسال به اصل پول خودنرسیده و دوسال هست که در ضرریم

    • ناشناس

      بستگی داره ک کجا خریده باشید