کد مطلب: ۳۴۸۵۲۹

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده مطابق با اصل قرارداد اولیه

تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده مطابق با اصل قرارداد اولیه

سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در جلسه‌ای که با وزیر صمت و مدیران عامل دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشتیم مقرر شد که خودروهای پیش‌فروش‌شده مطابق با اصل قرارداد اولیه به مردم تحویل داده شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس آمار خودروهای ايرانی 10 برابر خودروهای ترکيه‌ای مصرف سوخت دارند، به همین جهت دولت مجبور است سالانه معادل 50 هزار ميليارد تومان يارانه سوخت پرداخت کند. علاوه بر مصرف بالای سوخت خودرو در ایران، واردات قطعات خودروی خارجی، پرداخت هشت هزار ميليارد تومان ديه سوانح و تصادفات خودرويی، انحصار و حمايت‌های رانتی از صنعت خودروسازی ، بی‌کيفيت بودن خودروهای ايرانی، غير ايمن بودن اين خودروها و نبود نظارت بر قيمت‌گذاری خودروهای ايرانی باعث شد که مجلس شورای اسلامی با يک فوريت طرح ساماندهی بازار خودرو موافقت کند.

در همین راستا کمیسیون صنایع و معادن نیز گزارش خود را در خصوص طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو ارائه کرد و هفته گذشته کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در حال حاضر این طرح برای بررسی بیشتر مجدد به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شده است.

اما آیا اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو و کنترل سوخت آنها می‌توان در حجم عظیم پرداخت یارانه سوخت صرفه‌جویی ایجاد کرد؟

صرفه‌جویی در پرداخت 50 هزار ميليارد تومان يارانه سوخت

سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند در حجم عظیم پرداخت یارانه سوخت از سوی دولت صرفه‌جویی ایجاد کند، زیرا طرح ساماندهی بازار خودرو با هدف ارتقای کیفیت خودرو مطرح شده است.

نماینده مردم اراک در مجلس دهم با انتقاد از اینکه صنعت خودروسازی کشور دچار بیماری مزمنی است، افزود: تا امروز مشکلات عدیده‌ای این صنعت را احاطه کرده و خودروسازان نتوانسته‌اند متناسب با نیاز و ذائقه مشتری عملکردی داشته باشند، به‌طوری که در حال حاضر هم خودروساز، هم قطعه‌ساز و هم مشتری از وضعیت موجود ناراضی هستند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه به‌منظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به سمت تولید خودروهای تمام‌برقی حرکت کرده‌‌اند، به‌طوری که خط تولید بسیاری از خودروسازی‌های معروف دنیا به خط تولید خودروهای تمام برقی یا نیمه‌برقی یا هیبریدی تغییر پیدا کرده است، به همین جهت تولید خودروهای تمام‌برقی در ایران به‌ویژه در کلانشهرها که مصرف سوخت در آنها بسیار بالا است و همچنین تعداد روزهای آلوده بسیار زیادی دارند، ضرورت دارد.

زیرساختی برای تولید خودروهای تمام‌برقی وجود ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: متاسفانه در کشور ما هیچ زیرساختی برای تولید خودروهای تمام‌برقی وجود ندارد و حتی برای تولید خودروهای هیبریدی هم مشوقی قرار داده نشده است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا مانند انگلیس، ایتالیا و چین برای تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی در راستای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی سوبسید یا یارانه داده می‌شود.

مقدسی ادامه داد: بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو مرتبط با موضوع کاهش میزان آلایندگی هوا، تغییر نوع سوخت و توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروهای تمام‌برقی است و برای خودروهای هیبریدی هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در طرح ساماندهی بازار خودرو، روش‌ها و مشوق‌هایی برای خودروهای فرسوده عمومی و همچنین خودروهای از رده خارج‌شده شخصی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در جزئیات این طرح به دنبال آن هستیم که با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش تحقیق و توسعه خودروسازان را تقویت کنیم، زیرا متاسفانه در چند سال گذشته خودروسازان کشور نتوانسته‌اند تحول قابل قبولی متناسب با رشد صنعت خودروسازی در دنیا داشته باشند.

مقدسی افزود: همچنین دولت تنها باید نظارت بر صنعت خودروسازی داشته باشد و محدودیت دخالت دولت در این صنعت بسیار ضرورت دارد. دولت باید با تشکیل اتاق فکری متشکل از بازیگران این صنعت از جمله خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وزارت صمت و سازمان محیط زیست صنعت خودروسازی کشور را از این بلاتکلیفی نجات دهد.

تخصیص 4 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان

این نماینده مردم در مجلس دهم در واکنش به این مطلب که حدود یک میلیون خودرو از سوی خودروسازان به مردم پیش‌فروش شده، اما تاکنون تعدادی از خودروها در زمان مقرر خود به مشتریان داده نشده است، به همین جهت مشخص نیست که منابع مالی حاصل از پیش‌فروش خودرو در کجا هزینه شده است، افزود: در جلسه‌ای که با وزیر صمت و مدیران عامل دو خودروسازی ایران‌خودرو سایپا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشتیم مقرر شد که خودروهای پیش‌فروش‌شده مطابق با اصل قرارداد اولیه به مردم تحویل داده شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: همچنین در این جلسه مطرح شد که منابع مالی باید به صنعت خودروسازی کشور تزریق شود تا میزان تولید خودرو نیز افزایش پیدا کند. وزیر صمت در این جلسه اعلام کرد که دولت قرار است چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودروسازی کشور در وهله اوله جهت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و همچنین افزایش میزان تولید خودرو تخصیص دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.