کد مطلب: ۶۸۹۲۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت ریزش بورس چیست؟ / صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخلف می‌کنند؟

علت ریزش بورس چیست؟ / صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخلف می‌کنند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل خرید سهام خود را رعایت نمی‌کنند و برخی از کارشناسان عقیده دارند که این عدم رعایت حد نصاب تخلف است. آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخلف می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، میانه اسفند ماه که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام را تصویب کرد.

بر این اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری هستند.

با وجود ابلاغ این مصوبه کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که عدم رعایت حدنصاب صندوق‌ها عامل ریزش بیش از حد بازار است. از سوی دیگر برخی از کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند که صندوق‌ها به اندازه کافی خرید کرده‌اند و ریزش بازار ربطی به صندوق‌ها ندارد.

گروه اول کارشناسان که عقیده دارند عدم رعایت حدنصاب صندوق‌ها عامل ریزش بیش از حد بورس است و براساس قانون باید صندوق‌ها حداکثر ۱۵ درصد سهام داشته باشند.

گروه دوم نیز می‌گویند که این قانون صرف برای صندوق‌های درآمد ثابت است. صندوق‌های می‌توانند با تبصره حداکثر ۱۵ درصد سهام بخرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نظر دو گروه کارشناسان اشتباهاتی دارد. در وهله نخست صندوق‌ها باید به الزام قانونی خود عمل کنند و پس از می‌توان عامل ریزش بازار را بررسی کرد.

تخلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری!

امیر کاویان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: خریدن یا نخریدن سهم ربطی به موضوع ندارد. ما یک قانون داریم و باید رعایت شود. برای مثال کارشناسان می‌توانند با حجم مبنا موافق یا مخالف باشند، نظر موافق یا مخالف کارشناس تاثیری در حجم منبای فعلی ندارد چون جز قانون و ابزارهای بازار است و باید از آن استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: درخصوص صندوق‌ها نیز همین موضوع است و باید قانون رعایت شود. ما دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت داریم که شامل درآمد ثابت نوع اول و دوم می‌شود. در صندوق درآمد ثابت نوع اول کف خرید یا حداقل خرید ۱۵ درصد است، یعنی باید ۱۵ درصد دارایی‌های این صندوق‌ها به خرید سهام اختصاص داده شود. اما در نوع دوم همچنین الزامی وجود ندارد.

کاویان تاکید کرد: این یک قانون است و بسیاری از صندوق‌ها این قانون را رعایت نکرده‌اند، همچنین این عدم رعایت حد نصاب در گزارش‌های رسمی حسابرس‌ها نیز موجود است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بحث کارشناسی یا خوب و بد وجود ندارد. مسئله اصلی عدم رعایت قانون توسط صندوق‌ها است و صندوق‌ها باید این تخلف را جبران کنند.

صندوق‌ها زیان می‌کنند؟

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که باید به فکر زیان صندوق‌ها بود و این عدم رعایت قانون نیز به منافع صندوق‌ها باز می‌گردد. سهیلا نقی‌پور، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: در روزهای اخیر شاهد عدم رعایت حد نصاب صندوق‌ها توسط مدیران هستیم. مدیران صندوق‌های درآمد ثابت یا Fixed Income مجبور هستند صندوق‌ها باید اندازه نرخ سود بانکی سود بدهند. بنابراین برای رعایت حد نصاب در زمان‌های ریزش بازار موجب ضرر رساند به یونیت هولدرها یا همان‌هایی که یونیت‌های صندوق را دارند می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین مدیران صندوق‌های درآمد ثابت حاضر به جریمه شدن یا گرفتن اخطاریه از سمت سازمان هستند یا اینکه به فکر بازار نیستند.

نقی‌پور ادامه می‌دهد: حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت به اندازه‌ای نیست که محرک بازار باشد. رعایت نکردن حد نصاب صندوق‌ها در زمان ریزش طبیعی است. اما سازمان بورس نیز وظیفه پیگیری رعایت حد نصاب‌ صندوق‌ها برای حمایت از سهامداران خرد دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما خیلی دیر فهمیدید دیگه از این واضع تر که دارن تخلف میکنن

  • ناصر

    اقتصاد دستوری و فرمایشی

  • ناشناس

    فقط اعتماد مردم به بورس نیست