کد مطلب: ۴۰۰۲۱۸

مطالبات گندمکاران تا هفته آینده تسویه می‌شود

مطالبات گندمکاران تا هفته آینده تسویه می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: ۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات باقی مانده گندمکاران تا پیش از مهر پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: ۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات باقی مانده گندمکاران تا پیش از مهر پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یزدان سیف اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۱۳۴ هزار میلیارد ریال خرید تضمینی گندم انجام شده که تاکنون ۱۳۰ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و مبلغ باقی مانده پیش از مهرماه به گندمکاران پرداخت می‌شود.

وی افزود: از ابتدای فصل خرید گندم تا امروز ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این محصول خرید تضمینی شده و در سامانه‌ها به ثبت رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا آخر شهریور این رقم به ۸ میلیون تن برسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی کشور گفت: ارزش کل گندم خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در قالب خرید تضمینی دولتی ۱۳۴ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۱۳۰ هزار میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده است.

سیف، ادامه داد: از رئیس‌جمهور تا رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی در تلاش هستند که تا پایان هفته جاری و پیش از آغاز مهر کل مطالبات گندمکاران پرداخت شود و رقم بدهی دولت در این حوزه به طور کامل تسویه شود.

وی با اشاره به افت یک میلیون و ۴۷۰ هزار تنی خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته گفت : درسال زراعی جاری سه اتفاق به صورت هم زمان رخ داد، اول بارندگی آبان تا فروردین که کشت برنج را در مناطق گرمسیر افزایش چشمگیری داد به طوری که در برخی مناطق گرمسیری برداشت این محصول نسبت به سال گذشته افزایش ۷ برابری داشت.

سیف افزود: اما از سوی دیگر دومین اتفاق سیلی بود که در همین مناطق گرمسیری مانند خوزستان، ‌لرستان و گلستان به وقوع پیوست و قریب به یک میلیون تن محصول گندم در این مناطق را از بین برد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی کشور گفت: اتفاق سوم نیز این بود که در مناطق سردسیر بارندگی‌ها از اردیبهشت کاهش یافت به طوری که این موضوع سبب افت برداشت گندم در مناطق سردسیری نسبت به سال گذشته شده است.

سیف اظهار داشت: همچنین ورود بخش خصوصی به خرید گندم نیز با توجه به آزاد سازی قیمت گندم صنف و صنعت باعث کاهش خرید دولتی شد به طوری که بنا بر گزارش‌های انجمن‌های صنفی و صنعتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن گندم امسال توسط بخش خصوصی خریداری شده است که بخشی از این میزان در سامانه‌ها به ثبت رسیده و بخشی دیگر در حال ثبت است.

سیف با اشاره به تاثیر قیمت خرید تضمینی گندم در میزان تولید این محصول گفت : در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم هزار و ۷۰۰ تومان است که این قیمت تاثیر مستقیمی در انگیزه گندمکاران برای تولید دارد.

وی افزود: قیمت، یک متغیر اقتصادی است که رفتار تولید کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تجربه نشان داده در گروه کالاهایی که سرکوب قیمتی وجود ندارد تولید افزایش یافت که گندم نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمی‌توان کتمان کرد که اگر قیمت تضمینی گندم افزایش یابد تولید نیز افزایش می‌یابد.

سیف گفت: اما سیاست‌های دولت را هم باید در نظر گرفت چرا که برای تعیین خرید قیمت تضمینی گندم توسط دولت و شورای اقتصاد مولفه‌های مختلفی همچون شرایط اقتصادی کشور و منابع مورد نیاز یارانه نان هم در نظر گرفته می‌شود و در نهایت بر اساس این مولفه‌ها قیمت نهایی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد، اقدامات لازم را درجهت تعیین قیمت نرخ تضمینی گندم برای سال پیش رو آغاز کرده‌اند و طبیعی است که قیمت فعلی افزایش خواهد داشت، ولی میزان آن هنوز مشخص نیست و باید در شورای اقتصاد تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین با اشاره به خرید تضمینی ۳۷۵ هزار تن دانه‌های روغنی گفت : ارزش این میزان خرید هزار و دویست میلیارد تومان است که از این مبلغ تنها ۱۶ میلیارد تومان به عنوان بدهی باقی مانده است که این مبلغ نیز تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود و به کشاورزان اطمینان خاطر می‌دهیم که منابع مورد نیازشان را برای کشت پاییزه فراهم کنیم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص موارد مطرح شده مبنی بر اینکه ۸۰۰ هزار تن ناخالصی در گندم ارائه شده وجود داشته است اظهار داشت: گفتن چنین ارقامی یا ناشی از نا آگاهی است یا اینکه برخی به دلیل درگیری منافعشان با این موضوع این موارد را مطرح می‌کنند.

سیف خاطر نشان کرد: تا به امروز قریب به ۸ میلیون تن گندم خریداری شده که این محصول در قالب یک میلیون و سیصد هزار نمونه تحویل شرکت بازرگانی دولتی بخش خصوصی و کارخانجات آرد شده است و از تمامی این محموله‌ها نمونه برداری شده و در آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت میزان افت آن‌ها بررسی شده و به ثبت رسیده است.

وی افزود : میزان افتی که برای کل محموله‌های گندم به ثبت رسیده بین ۱.۰۱ تا ۱.۰۳ بوده است.

تکلیف برنج‌هایی که در گمرک مانده‌اند مشخص شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص محصول برنجی که توسط وارد کنندگان بخش خصوصی به کشور وارد شده و مدتی است به دلیل محدودیت واردات در گمرکات باقی مانده‌اند گفت: تکلیف ترخیص این برنج‌ها روشن شده و به صورت بخشنامه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ شده است.

وی افزود : محصولاتی که ثبت سفارش شده و ارز آن‌ها تامین شده است با تعهدی که وارد کنندگان به شرکت بازرگانی دولتی می‌دهند محصولشان از گمرک ترخیص می‌شود، ولی این محصولات در انبارهای مشخصی باقی می‌ماند و زمان توزیع آن‌ها زیر نظر وزارت صنعت است به طوری که تا پایان فصل برداشت برنج وارداتی به بازار تزریق نمی‌شود.

سیف گفت: در خصوص محموله‌هایی که ثبت سفارش شده، ولی ارز مورد نیازشان تامین نشده است مقرر شد شرکت بازرگانی دولتی برای تامین این ارز مکاتبات لازم را با بانک مرکزی انجام دهد.

وی افزود : عزم دولت بر این است که برنج‌های وارداتی در فصل برداشت در هیچ نقطه‌ای از کشور توزیع نشود و بعد از فصل برداشت برای حمایت از مصرف کنندگان وارد بازار شود.

سیف خاطر نشان کرد: میزان برنج‌های وارداتی که هم اکنون در گمرکات کشور باقی مانده، بالغ بر ۲۰۰ هزار تن است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.