کد مطلب: ۶۹۵۹۷۴

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد

دولت به جای وزارت صمت ادارات استانی را تفکیک کند/ وزارتخانه جدید ضد تولید می‌شود؟

دولت به جای وزارت صمت ادارات استانی را تفکیک کند/ وزارتخانه جدید ضد تولید می‌شود؟

در حالی طرح تشکیل وزارت بازرگانی دوباره در دستور کار دولت قرار دارد که نمایندگان مخالف تفکیک وزارت صمت ریشه مشکلات این وزارتخانه را مدیریتی می‌دانند. در این زمینه برخی از نمایندگان پیشنهاد می‌دهند که دولت به جای وزارتخانه، ادارات استانی را تفکیک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی است که بحث تشکیل وزارت بازرگانی به بهانه کنترل، تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان، توسط برخی از مسئولان دولتی و حتی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود. «طرح تشکیل وزارت بازرگانی » که با پیگیری‌های دولت قبل در مجلس به تصویب رسید، با ایراداتی از سوی شورای نگهبان متوقف شد. در دولت فعلی نیز با اعمال ماده ۱۹۳، برای مدت یک سال مسکوت ماند.

اما اکنون این طرح مجدداً در دستور کار دولت قرار دارد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان تفکیک وزارت صمت را به معنای جدایی تولید از تجارت می‌دانند. نمایندگان مخالف تشکیل وزارت صمت رای به تشکیل وزارت بازرگانی را به معنای تشکیل وزارت واردات و نابودی تولید می‌دانند.

از سوی دیگر تحلیلگران هم اولویت صنایع کشور را تفکیک وزارتخانه نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند حمایت از تولید و تجارت نیاز به زیرساخت‌های دیگری دارد که تفکیک وزارتخانه در آن گم است. این تفکیک حتی هزینه‌ای سربار برای دولت به حساب می‌آید.

هر چند حامیان تشکیل وزارت بازرگانی مباحثی همچون تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده را بهانه‌ای برای تشکیل مجدد این وزارتخانه عنوان می‌کنند، اما آیا ایجاد وزارت بازرگانی منجی اقتصاد کشور می‌شود؟

بسیاری تشکیل وزارت بازرگانی را به‌منزله فراموشی تولید و رونق مسیر واردات می‌دانند. این در حالی است که در شرایط تحریمی که منابع ارزی کشور شرایط چندان مساعدی ندارد، تکیه کردن بر واردات به‌عنوان ابزار تنظیم بازار مسلماً نسخه‌ای غیرکارشناسی و تشدیدکننده تورم خواهد بود.

وزارت بازرگانی یعنی رونق واردات

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه‌ مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تنظیم بازار نیازمند یک وزارتخانه جدید نیست. برای رسیدگی به امور واردات، صادرات و تنظیم بازار به وزارتخانه جدیدی نیاز نداریم.

او بر این باور است که همان وزارتخانه‌ای که متولی تولید است، باید متولی بازار هم باشد تا کمتر شاهد نابسامانی در وضعیت بازار باشیم.

تشکیل وزارتخانه ضدتولید

حاجی‌دلیگانی با تاکید بر اینکه حیات وزارت بازرگانی در واردات کالاست، تصریح کرد: تجربه فعالیت این وزارتخانه در سال‌های نه‌چندان دور ثابت کرد که تشکیل این وزارتخانه مغایر با سیاست‌های کلی کشور و برخلاف حمایت از تولید داخلی است. به نوعی که این وزارتخانه یک وزارتخانه ضدتولید محسوب می‌شود.

وی پیشنهاد کرد که به جای تفکیک وزارت صمت، ادارات کل استانی تفکیک شود. یعنی در استان‌ها یک اداره امور بازرگانی و توسعه تجارت وجود داشته باشد و یک اداره امور صنایع و معادن. اما ستاد وزارتخانه به همین شکل باقی بماند.

او ادامه داد: در حال حاضر اگر مجلس با این موضوع موافقت کند، در واقع رأی به تشکیل وزارت واردات و نابودی تولید و اشتغال داخل می‌دهد.

این نماینده مجلس یادآور شد: بخش تصمیم‌گیرنده در حوزه واردات نمی‌تواند از تصمیم‌گیران حوزه تولید کشور مجزا باشد. تشکیل وزارتخانه‌ای مانند وزارت بازرگانی، می‌تواند به نحوی واردات را در کشور افزایش دهد و حتی کشور را تا مرز رکود ببرد.

با تشکیل وزارت بازرگانی باید فاتحه تولید داخلی را خواند

حاجی‌دلیگانی گفت: اگر در چنین شرایطی بخواهیم با تفکیک وزارت صمت موافقت کنیم در واقع فاتحه تولید داخلی را بخوانیم.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه شعار سال جاری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زاست، دو وزارتخانه مهم و پیشرو در این زمینه وزارت‌خانه‌های صمت و جهاد کشاورزی هستند که مستقیماً به تولید و اشتغال ارتباط دارند. اما تفکیک تولید و تجارت در این دو وزارتخانه مهم، به این معناست که دولت بنا دارد به طور واضح و رسمی جلوی جهش تولید را بگیرد.

حاجی دلیگانی در انتها، با بیان اینکه انحلال وزارت بازرگانی در سال ۱۳۹۰ با پشتوانه مطالعات مرکز پژوهش‌ها و اندیشکده‌های معتبر کشور صورت گرفته بود، بیان کرد: اکنون هم به نظر می‌رسد اکثر همکاران ما در مجلس با این‌گونه تصمیمات خلق‌الساعه که هم به ضرر تولیدکننده داخل و هم به ضرر مصرف‌کنندگان است، موافق نیستند.

مطلب مسئولیت اصلی وزارت بازرگانی چیست؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.