کد مطلب: ۴۴۰۵۵۴

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار:

تعیین دستمزد سال ۹۹ به شرایط پس از بحران موکول شود

تعیین دستمزد سال ۹۹ به شرایط پس از بحران موکول شود

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: تعیین دستمزد ۹۹ باید به گونه‌ای باشد که منافع کارگران و کارفرمایان تامین شود؛ بر این اساس معتقدیم تعیین دستمزد باید به بعد از شرایط بحرانی موجود موکول شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اصغر آهنی‌ها گفت: در جلساتی که پیش از سال برای تعیین دستمزد برگزار شد، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت سه پیشنهاد را مطرح کردند.

وی افزود: نماینده کارگران بدون توجه به شرایط و مشکلات موجود اعداد و ارقام بالایی را پیشنهاد می‌دادند که بخش کارفرمایی با آن موافقت نکرد، از سوی دیگر دولت نیز با توجه به سیاست‌های اقتصادی کلان در سال ۹۹ میانگین ارقام اعلام شده را پیشنهاد می‌داد و بخش کارفرمایی نیز افزایش ۱۵ درصدی دستمزد را پیشنهاد داد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: البته پیشنهاد اصلی نمایندگان کارفرمایی این بود که با توجه به شیوع بیماری کرونا و از بین رفتن مشاغل خرد، تعیین دستمزد به زمان دیگری موکول شود اما در مرحله نخست این موضوع پذیرفته نشد و می‌خواستند که این موضوع تا پایان سال ۹۸ تعیین شود.

اختلاف‌ها بر سر تعیین دستمزد

وی اضافه کرد: نمایندگان کارگری بیشتر بر اعداد و ارقامی که امکان عملیاتی شدن آن نبود و نمی‌توانستیم آن را پیاده‌سازی کنیم تاکید داشتند، که با نظرات کارفرمایی و دولت اختلاف زیادی داشت؛ بنابراین تصمیم‌ گرفتیم انتخاب نهایی در سال ۹۹ گرفته شود.

آهنی‌ها اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که تعیین حقوق کارگران یک بحث و پرداخت حقوق بحث دیگری است. در حال حاضر هر روز که می‌گذرد زمینه تعطیلی مشاغل جدی‌تر می‌شود و با این شرایط اگر تصمیم‌گیری نامناسبی انجام شود به طور قطع بیکاری در کشور را تشدید کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: هیچ کدام نباید راضی به این موضوع باشیم و در درجه اول در شرایط بحرانی، حفظ اشتغال موجود را باید در نظر داشته باشیم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: در این شرایط دولت باید وارد شود و با اعطای سبدهای معیشتی، ‌مشکلات کارگران را برطرف کند و اشتغال موجود را نیز حفظ کند اگر غیر از این باشد مشاغل خرد که در دو ماه گذشته آسیب جدی دیده‌اند، به تعطیلی کشیده خواهند شد.

وی تاکید کرد: نباید به این بسنده کنیم که بیمه بیکاری پرداخت کنیم و بودجه سنگینی در این زمینه هزینه کنیم در حالی که می‌توانیم این بودجه را برای حفظ اشتغال موجود به کار ببریم.

وی اظهار امیدواری کرد که اشتغال موجود حفظ شود و کارگری بیکار نشود تا بتوانیم با موفقیت از این بحران عبور کنیم.

کدام مشاغل دستمزد بیشتری می‌گیرند

آهنی‌ها گفت: برخی معتقدند افرادی که کار می‌کنند باید دستمزد بیشتر دریافت کنند در حالی که معتقدیم در شرایط موجود بهتر است افراد بیشتری مشغول شوند و حقوق کمتری بگیرند.

وی افزود: همانطور که باید به کارگرانی که در کشور فعالیت می‌کنند توجه کنیم باید به افرادی که بیرون از این سیستم بیکار هستند نیز توجه کنیم؛ به خصوص اینکه در حال حاضر شرایط ویژه‌ای داریم و باید تلاش کنیم از این بحران عبور کنیم.

نماینده کارفرمایان اظهار داشت: در مشاغل کلان همچون پتروشیمی، مشکلی در پرداخت دستمزد کارگران وجود ندارد و حتی ارقام بیشتری پرداخت می‌شود اما بخش‌های خرد و واحدهای کوچک که ۹۰ درصد اشتغال کشور را برعهده دارند شرایط دیگری دارند.

تا پایان فروردین جلسات تعیین دستمزد تشکیل می‌شود

وی اضافه کرد: ممکن است تا پایان فروردین ماه جلسات تعیین دستمزد برگزار شود، اما معتقدیم جلسات به زمان خروج از بحران موکول تا تصمیم‌گیری درستی انجام شود؛ در غیر این صورت بخش کارفرمایی امکان پرداخت عدد و رقم بالا را ندارد و با اجرایی شدن این مورد بسیاری از شغل‌ها از بین می‌رود.

آهنی‌ها تصریح کرد: با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده از بنگاه‌های خرد و کوچک، هیچ کدام تمایلی به پرداخت حقوق بالا را ندارند و تصمیم‌گیری نادرست آسیب جدی به کارگران وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و در دوران مشکلات اقتصادی بسیاری از مسائل را برطرف کند تا کارفرما و کارگر ادامه حیات دهد و شرایط بهبود یابد؛ در غیر این صورت هر دو طرف آسیب می‌بینند.

جلسه شورای عالی کار پس از سه جلسه رایزنی در سال ۹۹ بی نتیجه ماند و سرانجام در آخرین ساعات ۲۹ اسفند جلسه به نیمه دوم فروردین ماه موکول شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهمن

    تمام مردم ایران حقشونه.منتظر بمونین تا یه قهرمان بیاد زندگیتونو درست کنه یا خدا کمکتون کنه.وقتی خودمون کاری برای خودمون نکنیم وضعیت درست شدنی نیست

  • ناشناس

    مسئولان هیچ کدام برای کارگر قدمی بر نمی داردند خود کارگردان همه و همه بیاد متهد عمل کنن تا این جماعت ضعیف کش را سر جای خودشون بنشونند

  • یسنا

    خداازتون نگذره

  • بیتا

    هزارجورمسئله کوچیک روزیرنظرمیگیرین اماحقوق چس درآمدی کارگربه جیبتون ضررمیزنه

  • A

    بحران ما الان هستش پیاز کیلو ۱۵ تومان گوجه کیلو ۱۵ مگه چقدر حقوق ماست که باید وایسیم تا از بحران بگذریم.سر کار رفتن برای بحران نیست برای مدیر ها بحرانی هستش

  • ناشناس

    کارفرما.پول.برای.کارگر.ندارد.پول.برای.زنان.بیرون.دارد

  • ناشناس

    آقای آهنی عزیز کارفرما که خود شما هم از اونایی هزار تا قر و فر خرج میکنه فقط به پول کارگر میرسید میگین نداریم.
    خدا ازتون نگذره.

  • ناشناس

    چطوربرای تعیین حقوق کارمندمشکلی وبحران کرونامدنظرگرفته نشد به کارگربدبخت رسیدنشستیدداستان درست کردید کارفرمابا این بحران توان پرداخت حقوق رونداره!!!وای خدایا توکه داری میبینی دارم دیونه میشم ازاین همه زور گویی!!ماکه ازاول میدونستیم نمیخوایدزیاد کنیدبعد نشستید داستان درست کنیدجنتلمن نشون بدید خودتونو.خدامثل ماگرفتاردست بالادستاتون کنه وشرمنده زنوبچه

  • بدبخت

    اقای کارفرما خداخوش میاد چوب تورم بی حسابو کتاب که بالای ۸۰ رصد درماه ما کارگان بخوریم شما اقایان کار فرما جنستنو احتکار گران تر میفروشیرد ما چه ۱۵۰۰ رسال جمع کنیم میتوانیم یدست کفشو لباس با بخریم برای بچه هایمان از خدا بترسی اگه اه مظلوم گیرای داشته باشه اگه پل سراط درست باشه یقه شمارا میگیرم بترسید از اه مطلوم

  • ناشناس

    ای خدا من دیگه رد دادم ما کارگرا دیگه چقدر تحقیر بشیم