کد مطلب: ۳۰۸۸۷۴

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۱۴ مهر ماه سال ۱۳۹۷

روایت مطبوعات از تغییر قیمت بلیط هواپیما

روایت مطبوعات از تغییر قیمت بلیط هواپیما

برخی از روزنامه‌ها خبر از اختلاف بین دو سازمان در خصوص افزایش یا کاهش قیمت بلیط پروازهای هواپیمایی می‌دهند. روزنامه ایران نیز از تاثیر مثبت کاهش قیمت دلار بر 15 گروه کالایی روایت می‌کند. مردم‌سالاری در گزارشی از شگردهای دلالان برای بالا نگه داشتن نرخ ارز رونمایی می‌‌کند.

یکی از اولین تاثیرات منفی بحران ارزی بر روی قیمت بلیط هواپیماها نمایان شد. به نحوی که قیمت‌ها با روند نجومی شروع به افزایش کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون با فروکش کردن نرخ دلار در روزهای اخیر، این انتظار می‌رود که قیمت بلیط هواپیما نیز تحت تاثیر قرار گیرد و روند کاهشی داشته باشد.

با وجود این، روزنامه خراسان صبح امروز با تیتر « قیمت های نجومی بلیت هواپیما و انکار یک مسئول » خبر از برقرار بودن قیمت‌های نجومی بلیط هواپیما می‌دهد.

خراسان می‌نویسد: پروازهای تهران به مشهد حداقل قیمت 250 هزار تومان است که این رقم برای پروازهای هواپیمایی‌های گران‌‍تر با شرایط ویژه تا 600 هزار تومان هم می‌رسد. این در حالی است که حدود سه ماه قبل حداقل قیمت بلیت هواپیما در همین مسیر گاهی از زیر 100 هزار تومان شروع می‌شد و در گران‌ترین شرایط به رقمی حدود 250 هزار تومان می‌رسید.

این روزنامه به دو روایت متفاوت از دو مسئول در این زمینه اشاره می‌کند. وحید مینایی معاون نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص می‌گوید: پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما و در پی تغییرات نرخ ارز، سازمان هواپیمایی با تغییر نرخ بلیت به ارز نیمایی، اقدام به تغییر و افزایش قیمت‌ها کرد که این اقدام مغایر با ضوابط تغییر قیمت‌ها و هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار است.

آنگونه که خراسان روایت کرده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نظر دیگری دارد و در پاسخ به سوالی در مورد افزایش بلیط هواپیما طی ماه‌های اخیر، اظهار می‌کند: نه، ما افزایش قیمت نداشته‌ایم. چرا اصرار دارید که قیمت‌ها افزایش داشته است. نرخ خدمات هواپیماها در بخش‌های فرست‌کلاس یا اکونومی متفاوت است و باید این مطلب را در نظر گرفت ضمن آن که متقاضیان باید بلیت خود را از سایت‌های معتبر بخرند.

در همین زمینه روزنامه مردم‌سالاری نیز به نقل از وحید مینایی معاون نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید که گران‌فروشان بلیت هواپیما به تعزیرات معرفی شدند.

این مسئول روایت می‌کند که شرکت‌ها و ایرلاین‌هایی که گران‌فروشی کرده و قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

آنگونه که مردم‌سالاری روایت کرده سازمان هواپیمایی کشور اعتقاد دارد که افزایش قیمت‌ها بر مبنای ماده 161 قانون برنامه پنجم قانونی است. اما سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظر دیگری در این خصوص دارد و می‌گوید: دستور رئیس کارگروه تنظیم بازار ارجح بر این ماده قانونی است و در این شرایط باید پیش از هرگونه افزایش قیمت، با کارگروه تنظیم بازار هماهنگی شود.

اما روزنامه هفت صبح نیز در همین زمینه در گزارشی خبر از سقوط دلنشین بلیط هواپیما می‌دهد. این روزنامه می‌نویسد: آنهایی که تاثیرپذیری از افزایش قیمت دلار را در کمتر از یک هفته نشان دادند و سریع قیمت‌ها را تغییر دادند، حالا باید نشان بدهند که افزایش قیمت‌های اعمال شده واقعا بخاطر بالا رفتن دلار بود، یا دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود بودند؟

روزنامه ایران در گزارشی عنوان می‌کند که ارز، قیمت 15 گروه کالایی را با خود پایین کشید. آنگونه که ایران روایت کرده گروه‌های کالایی مانند مسکن، طلا و سکه، خودرو، آهن‌آلات، سیگار، مواد شوینده، لاستیک خودرو، موبایل، سیگار، میوه و صیفی‌جات و لوازم خانگی از این دسته گروه‌های کالایی هستند که کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

روزنامه مردم‌سالاری در گزارش دیگری به شگردهای دلالان برای افزایش قیمت ارز اشاره کرده است. این روزنامه می‌نویسد: از روز چهارشنبه یازدهم مهرماه دلالان ضدحمله خود را با چند شگرد آغاز کرده‌اند، اولین و مهم‌ترین حربه آنها، افزایش قیمت در فضای مجازی است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: این روش پیشتر نیز جواب داده است. بنابراین در سایت‌ها و کانال‌هایشان قیمت‌هایی بیش از آنچه در عمل، خرید و فروش می‌شود اعلام می‌کنند و عوامل شان در بازار نیز به این قیمت‌های ساختگی استناد می‌کنند.

مردم‌سالاری در مورد شگرد دوم دلالان برای بالا بردن قیمت ارز می‌گوید: روش دوم دلالان ارز این است که برخی عوامل خود را به بازار می‌فرستند و در جاهایی که تجمع زیادی وجود دارد اعلام می‌کنند که مقدار محدودی دلار مثلا تا سقف 10 هزار دلار را به قیمت بالایی می‌خرند.

آنگونه که این روزنامه روایت کرده این کار دلالان باعث می‌شود تا جو بازار تحت تاثیر قرار گیرد و قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد.

دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با استناد به یک پژوهش، به ماهیت سه نسل نوسان ارزی می‌پردازد. دنیای اقتصاد می‌نویسد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایران تجربه ۲ نسل از بحران‌های ارزی رایج را پشت‌سر گذاشته است؛ چراکه تاکنون مشکلات بنیادی در ذخایر ارزی یا تشدید انتظارات، زمینه‌های وقوع تلاطم ارزی را به‌وجود آورده‌اند و هیچ‌گاه معضلات بانکی عامل وقوع بحران (نسل سوم) نبوده‌اند.

دنیای اقتصاد در ادامه می‌نویسد: اقتصاد ایران برای دوری از نسل سوم بحران ارزی، نیاز به کنترل انباره نقدینگی مضر و تعمیق واقعی ساختار بازار به دست سیاست‌گذار دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.