کد مطلب: ۲۱۴۰۵۳

تمامی شهرها و استان‌های کشور نیروگاه تجدیدپذیر دارند

تمامی شهرها و استان‌های کشور نیروگاه تجدیدپذیر دارند

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، با اشاره به اینکه درحال حاضر تمامی شهرها و استان‌ها، حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند، روند سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه را بسیار ساده ارزیابی کرد.

سیدمحمد صادق‌زاده، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور برای نخستین بار به ۵۰۰ مگاوات رسیده‌است، گفت: این رقم شامل یک‌هزار نیروگاه کوچک مقیاس یا کیلوواتی و حدود ۴۰ نیروگاه بزرگ بزرگ مگاواتی است که هر هفته نیز به تعداد این نیروگاه‌ها افزوده می‌شود و امدیدواریم تا پایان تابستان ظرفیت‌ ما حداقل به ۶۰۰ مگاوات و تا پایان سال آینده به نزدیک هزار مگاوات افزایش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صادق‌زاده ادامه داد: کشور ما پیش از این برق خود را به صورت سنتی از طریق نفت و گاز تامین می‌کرد ولی در طی سالیان اخیر به جهت اینکه تولید برق از خورشید و باد بسیار ارزان شده و دائما این فناوری فراگیرتر می‌شود و با توجه به اینکه سوختی مصرف نمی‌کنند که بخواهد آلودگی زیست‌محیطی داشته باشد بنابراین موضوع تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر همانگونه که در دنیا رشد بسیاری پیدا کرده در کشور ما نیز به صورت جدی این امر مهم دنبال می‌شود و از انرژی‌های پاک برای تامین بخشی از نیاز برقی کشورمان بهره می‌گیریم.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا پایان برنامه‌ششم توسعه پنج هزار مگاوات از نیاز برق خود را که حدود پنج درصد ظرفیت تامین برق کشور است از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنیم.

صادق‌زاده گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته پس از اجرایی شدن این پنج هزار مگاوات عملا این روش تولید برق در کشور ما ترویج یافته و اقتصادی خواهد شد. هزینه‌های آن به شدت کاهش پیدا کرده و پس از برنامه ششم توسعه تصمیمات لازم برای برداشتن گام‌های بسیار جدی‌تر به منظور افزایش این ظرفیت به ۲۰ درصد گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو از دو سال پیش تغییر مسیری در حوزه تولید برق تجدیدپذیرها ایجاد کرده است، اظهار کرد: این تغییر ریل تحول خوبی را در این عرصه ایجاد کرده است به این معنا که ما بیشتر از استعداد مردمی، شرکت‌ها و تمامی افرادی که علاقه‌مند هستند در این فعالیت اقتصادی مشارکت کنند بهره گرفته‌ایم.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: از دو سال پیش وزارت نیرو قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌ها را ارائه کرده و ضمنا اعلام داشته است به صورت تضمینی به مدت ۲۰ سال برق تمامی نیروگاه‌های احداثی را خریداری می‌کند.

صادق‌زاده بیان کرد: خوشبختانه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آن‌ها بسیار ساده است و متناسب با میزان سرمایه هر فردی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این عرصه است قابل احداث خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: از دو سال پیش و پس از اعلام خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر افراید زیادی حتی در حد راه‌اندازی یک نیروگاه پنج کیلوواتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا روستائیانی داشته‌ایم که به علت کمبود بارش و خشکسالی امکان کشت‌وکار در زمین‌های کشاورزی خود نداشته‌اند ولی با احداث نیروگاه‌های ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوواتی در حال کسب درآمد هستند. که رفته رفته حجم اینگونه مراکز امروزه به یکهزار نیروگاه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته شاهد سرمایه‌‌گذاری‌های بیشتری برای راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ تجدیدپذیر بوده‌ایم، گفت: در طول یکسال اخیر پنج نیروگاه هر کدام به ظرفیت هفت مگاوات در استان همدان به بهره‌برداری رسیده است و نیروهای بزرگ دیگری در سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان افتتاح شده است.

تمامی شهرها و استان‌های کشور نیروگاه تجدیدپذیر دارند

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی شهرها و استان‌های ما حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند و امیدواریم در طول سال آینده با این مشارکت گسترده مردمی سهم بالاتری از این نیروگاه‌ها در کشور ساخته شده و به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل ساتبا زمینه اشتغال‌زایی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بسیار بالا دانست و افزود: خوشبختانه این عرصه منبع درآمد خوبی برای خانوارهای ما و حتی جوانانی است که این روزها جویای اشتغال هستند.

منبع: وزارت نیرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.