کد مطلب: ۳۲۸۷۷۷

تهدید ترامپ دلار را بالا نگه داشت

تهدید ترامپ دلار را بالا نگه داشت

دلار تحت تاثیر اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر احتمال ادامه جنگ تجاری آمریکا با چین و افزایش نگرانی معامله‌گران بازارهای ارز جهانی، ثابت و تقریبا بالا ماند.

دلار تحت تاثیر اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر احتمال ادامه جنگ تجاری آمریکا با چین و افزایش نگرانی معامله‌گران بازارهای ارز جهانی، ثابت و تقریبا بالا ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با وال استریت ژورنال، بار دیگر ضمن اعلام اینکه انتظار دارد تعرفه‌های واردات روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد فعلی به ۲۵ درصد افزایش دهد، تهدید خود برای اعمال تعرفه روی باقی واردات چین را تکرار کرد.

بازار ارزهای جهانی نیز به شدت تحت تاثیر این خبر قرار گرفت و موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به آتش‌بس و پایان جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین ناامید شوند.

شاخص دلار در برابر سایر ارزهای بزرگ جهان، روز سه‌شنبه با ایستادن بر روی ۹۷.۰۱ واحد تقریبا ثابت و بالا ماند که بیشترین میزان آن از ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

دلار بعد از افزایش نگرانی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در خصوص احیای رشد اقتصادی جهان و همچنین کاهش احتمال آتش‌بس و تنش‌های سیاسی و تجاری میان چین و آمریکا، نسبت به سایر ارزهای بزرگ جهان در دو معامله گذشته خود روندی صعودی را تجربه کرده و موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران به سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌های امن‌تری همچون معاملات دلار روی بیاورند.

امانوئل انجی، تحلیلگر ارشد بازار ارز در بانک OCBC در یادداشتی نوشت: آخرین نوسانات بازارهای جهانی ارز بخصوص دلار تنها تحت تاثیر جو روانی و رسانه ای حاکی از سخنان و اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر رد احتمال آتش‌بس در جنگ تجاری میان آمریکا و چین بوجود آمده است.

در حالی دونالد ترامپ در خصوص این مساله اظهار نظر کرده است که تنها چند روز تا دیدار و ملاقات با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان نشست گروه ۲۰ در بوئنس آیرس آرژانتین باقی مانده است و بسیاری از کشورها و سرمایه‌گذاران نیز امیدوار بودند که این نشست و ملاقات می‌تواند آتش جنگ تجاری این دو کشور را خاموش کرده و به کاهش تعرفه‌های گمرکی و واردات محصولات مختلف منجر شود.

از طرفی دیگر، معامله‌گران بازار ارز در چهارشنبه این هفته منتظر اظهارات ژرومه پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا نیز هستند تا درباره احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی و همچنین سیاست‌های تحکیم مالی در این کشور سخن بگوید که خود امر تاثیرگذاری در بازارهای جهانی ارز و نوسانات آن به شمار می‌رود.

پیشتر اخبار منتشر شده حاکی از آن بود که به احتمال زیاد فدرال رزرو آمریکا قصد دارد به منظور اجرای سیاست‌های تحکیم مالی یک بار دیگر تا پیش از پایان سال جاری میلادی دسامبر ۲۰۱۸، نرخ بهره را افزایش دهد.

نیک توییدال، به عنوان یکی دیگر از تحلیلگران ارزی در این باره می‌گوید: پیش‌بینی دورنمای کاهش رشد اقتصادی جهانی تاثیر منفی برای دلار خواهد گذاشت بنابراین در صورتی که هیچ خبر مثبتی از نشست گروه ۲۰ آرژانتین خارج نشود، بار دیگر انتظار می‌رود که دلار به روزهای امن‌ترین ارز و سرمایه‌گذاری در جهان بازگردد.

ین ژاپن نیز که دلار ۰.۱۲ درصد در برابر آن کاهش داشت، در بازار معاملات روز سه‌شنبه در ۱۱۳.۴۳ دلار ایستاد و به عنوان یک دارایی و ارز امن در جهان معامله شد. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ین ژاپن همچنان در برابر دلار تحت تاثیر تفاوت سیاست‌های تحکیم مالی فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی ژاپن با یک روند نزولی و کاهشی روبرو باشد.

این در حالیست که دلار در برابر ین ژاپن در ۵ روز متوالی معاملات ارزی در جهان با ۱.۱ درصد رشد و افزایش مواجه شده بود.

یورو نیز در بازار معاملات آسیایی روز سه‌شنبه تحت تاثیر توافق اتحادیه اروپا با ایتالیا بر سر تعیین بودجه، با اندکی افزایش در برابر دلار در ۱.۱۳۳۵ دلار معامله شد.

پوند انگلیس نیز امروز تحت تاثیر افزایش نگرانی بر سر مسائل مربوط به بریگزیت ، با ۰.۲ درصد کاهش در ۱.۲۸۰۷ دلار ایستاد و معامله شد. رهبران اتحادیه اروپا در نشست ویژه روز یکشنبه توافق بریگزیت مورد توافق با دولت انگلیس را تایید کردند. البته این تاییدیه هنوز پایان راه نیست و نیاز به موافقت پارلمان انگلیس دارد که در آنجا مخالفان جزئیات توافق بریگزیت به مقابله با آن خواهند پرداخت.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.