کد مطلب: ۳۴۷۳۴۴

تجارت‌نیوز در گفتگو با دو کارشناس امور بانکی بررسی کرد:

تهدید جدید بازار ارز و طلا / ۱۲۰ هزار میلیارد سرمایه سرگردان به کدام بازار می‌رسد؟

تهدید جدید بازار ارز و طلا / 120 هزار میلیارد سرمایه سرگردان به کدام بازار می‌رسد؟

کارشناسان امور بانکی بازارهای طلا و ارز را دارای پتانسیل بیشتری برای جذب 120 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده‌هایی می‌دانند که شاید از اول اسفند ماه بخواهند وارد بازارها شوند. هفته اول اسفند ماه سال جاری 100 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده‌ای است که سال گذاشته بانک مرکزی با سود 20 درصد فروخته بود، سررسید می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسفند ماه سال گذشته بانک مرکزی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده ریالی فروخت. سود این سپرده‌ها 20 درصد بود و هفته اول اسفند ماه سال جاری 120 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده سررسید می‌شود.

پویا ناظران، کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود تحلیلی را از وضعیت آبنده بازار ارز، انرژی و سررسید گواهی سپرده منتشر کرد. وی در این تحلیل به بررسی همه ریسک‌های بازار ارز پرداخته و نگرانی‌هایی بابت آینده دلار در ایران ابراز کرده است.

او با اشاره به بحث سود سپرده‌های بانکی، اظهار کرد: با توجه به کاهش اخیر سود سپرده‌‌های بانکی، احتمالا این ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فشار افزایشی روی بازارهای سهام، مسکن، ارز و طلا خواهد گذاشت.

اما آیا این بازارها آمادگی جذب چنین سرمایه‌ای را دارند؟

ایمان نوربخش، کارشناس امور بانکی درباره ورود 120 هزار میلیارد تومان پول حاصل از سررسید گواهی‌های سپرده که در ابتدای اسفند ماه امسال وارد چرخه اقتصاد می‌شود گفت: به احتمال زیاد بانک مرکزی این گواهی سپرده‌ را تمدید می‌کند و به تبع آن نیز سرمایه‌گذاران تمدید و بخشی نیز ابطال می‌کنند. بازار اصلی که این دارایی‌ها را جذب می‌کند بازار ارز و طلا است.

وی ادامه داد: بخشی از این دارایی‌ها نیز ممکن است وارد بانک‌ها شوند. همه‌ بانک‌ها که 100 درصد به تصمیم‌های بانک مرکزی عمل نمی‌کنند و همچنان سود بالا می‌دهند. تا به حال نیز اراده‌ای از بانک مرکزی ندیده‌ایم که با بانک‌های متخلف برخورد کند.

نوربخش همچنین این فرض را که مردم دارایی‌های برآمده از گواهی سپرده خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند بعید دانست.

در همین مورد کامران ندری، کارشناس امور بانکی نیز بازارهای طلا و ارز را دارای پتانسیل بیشتری برای جذب 120 هزار میلیارد تومان پول‌های حاصل از سررسید گواهی سپرده دانست.

ندری در ابتدا گفت: این پول وارد همه بازارها می‌شود. در یکی از بازارها بیشتر و در دیگری کمتر. سرمایه‌گذاران معمولا در بازاری که پیش‌بینی می‌کنند نرخ بازدهی و درجه نقدپذیری بیشتری داشته باشد، سرمایه‌های خود را به این بازارها می‌برند.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی به دلیل پیش‌بینی رکودی که برای بازار مسکن می‌شود، مدتی طول می‌کشد که سرمایه‌های این بازار به وجه نقد تبدیل شود، یعنی درجه نقدپذیری بازار مسکن پایین است و افراد کمتر به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌روند.

این کارشناس بانکی درباره سرمایه‌گذاری در بانک گفت: نرخ سود بانکی هنوز جذابیت دارد، یعنی اگر 20 درصد باشد کسانی که ریسک‌پذیر نیستند و دارایی‌های کوچکی دارند که نمی‌خواهند از ارزش آن کم شود بهتر است در سپرده‌های بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند.

وی درباره تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز عنوان کرد: افرادی که ریسک‌پذیرترند دارایی‌های خود را به سمت بازار ارز و طلا و سکه می‌برند. این احتمال وجود دارد که بازارهای طلا، سکه و ارز به نسبت سایر بازارها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

ندری در پایان سرمایه‌گذاری در بورس را بعید دانست و اظهار کرد: این فرض که این دارایی‌ها به سمت خرید سهام عدالت سرریز شود، بعید است. سهام عدالت برای سرمایه‌گذاران شناخته شده نیست و خود بازار سرمایه نیز با توجه به نوسانات خیلی زیادی که دارد، افراد عادی چشم‌انداز سودآوری زیادی نسبت به آن ندارند و بیشتر حرفه‌ای‌ها از سرمایه‌گذاری در این بخش منتفع می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.